Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geloofs- en gebedsgenezing - pagina 17

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geloofs- en gebedsgenezing - pagina 17

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Prof. Hepp in zijn Dictaten Dogmatiek over het wonder dat nader heeft ontwikkeld. In een zondelooze schepping zou m. a. w. van „wonderen geen sprake zijn geweest. Maar het wonder is er nu, waar God de zonde tekeer gaat en Zijn gevallen en verworden schepping restaureert en tot de voleinding leidt. Alleen, dat wonder is nu tweeërlei. Bij mijn studie van de Nieuw Testamentische gegevens viel mij op het onderscheid, dat het Nieuwe Testament maakt tusschen régas en griiuéiov of „wonder" en „teeken". In „wonder" ligt dan meer de nadruk op het wonderlijke gebeuren als zoodanig, terwijl bij „teeken" meer op de voorgrond treedt het heenwijzen naar iets anders, al wordt dat onderscheid lang niet altijd consequent volgehouden. En bij Hepp vonden wij die gedachte later bevestigd in de min of meer hiermee correspondeerende onderscheiding, die hij maakt tusschen zijns-wonderen en kenwonderen. Wat zijn die zijns-wonderen ? Dat is dat geheel van wonderwerken, eigenlijk liever, dat ééne doorloopende wonder-werk met Christus, het wonder Gods, als centrum, waardoor God de schepping in zonde verlost en redt en naar het glorieuze einde van de volkomen wedergeboorte aller dingen voert. Eerst leidt alles naar Christus als dat middelpunt toe. En dan werkt van Hem als het middelpunt uit alles voort tot bereiking van dat door God gestelde doel. In dien zin gaan dus de wonderen of liever het wonder altijd door. Immers de kracht van Gods genade blijft vanuit Christus door den Heiligen Geest wederbarend en verlossend zich manifesteeren, tot ze eens bij Christus' wederkomst alle zondemacht overwonnen heeft en de schepping Gods weer in haar volle glorie hersteld is, ja, als het nieuwe Jeruzalem in heerlijkheid nog het verloren paradijs overtreft. Maar nu zijn er daarnaast, wat Hepp noemt, die ken-wonderen, die teekenen, die in de beslissende perioden van de historie der heilsopenbaring optreden en waarin God nu als het ware duidelijk zijn algemeene wondermacht demonstreeren komt. En daaronder vallen nu ook die bekende genezingswonderen in het Nieuwe Testament. Al kunnen we van zelf bij dat belangrijke onderwerp met in

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Brochures (TUA) | 49 Pagina's

Geloofs- en gebedsgenezing - pagina 17

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Brochures (TUA) | 49 Pagina's