Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geloofs- en gebedsgenezing - pagina 14

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geloofs- en gebedsgenezing - pagina 14

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

onder het heidendom als onder Israël de priester tevens de geneesheer. In zijn kwaliteit van priester is hij arts voor ziel en lichaam beide. En datzelfde zien we ook straks in het Nieuwe Testament. Jezus zelf gaat rond, het Evangelie verkondigend en de zieken genezend. En met diezelfde roeping zendt Hij reeds tijdens Zijn leven zoowel de discipelen als de zeventigen uit, een roeping, die Hij straks na Zijn opstanding nog eens herhaalt. En ook de Christelijke Kerk van alle eeuwen heeft daar iets van verstaan. Ze heeft het beseft, niet gereed te zijn met alleen geestelijke medicijn te geven, maar daarnaast ook, waar ze kan, aan allen, die lijden aan kwalen naar ziel en lichaam, leniging daarvoor te moeten bieden. Maar daarmee is de kwestie van de gebeds- en geloofsgenezing nu vanzelf niet opgelost. Want de groote vraag is daarbij nu maar : in welken weg verwacht ze die genezing? In den weg van de gewone wetenschappelijk-medische behandeling of in den weg van het genezingswonder ? En het meerendeel van hen, die van gebeds- en geloofsgenezing spreken, verstaan dan onder dat laatste genezing niet door natuurlijke middelen, maar door een wonderbaarlijk rechtstreeksch ingrijpen Gods. Welnu, kan en mag nu werkelijk de mogelijkheid daarvan aangenomen worden en — om nog een stap verder te gaan — is het nu inderdaad zóó, dat het bidden om en het gelooven in Zulk een genezingswonder het echt-christelijke is ? Dat is het moeilijke vraagstuk, dat ons nu verder bezig houdt. Het moeilijke vraagstuk ! Want hier staan wij nu allereerst voor het zoowel natuurwetenschappelijk als theologisch zoo ingewikkelde probleem van het wonder. Ten aanzien hiervan — we duidden daar in het begin reeds even op — is in onzen tijd een merkwaardige kentering bezig zich te voltrekken. Er is een tijd geweest — en hier en daar merken we de nawerking daarvan, zoowel ten aanzien van wetenschap als van geloof, nog altijd — dat men algemeen supranaturalistisch dacht. D. w. z. men nam aan, althans in christelijken kring, dat er twee sferen waren, de natuur en de bovennatuur. In die natuur was alles aan vaste, onveranderlijke, aan het schepsel inhaerente wetten gebonden, die men vrijwel nauwkeurig meende

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Brochures (TUA) | 49 Pagina's

Geloofs- en gebedsgenezing - pagina 14

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Brochures (TUA) | 49 Pagina's