Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De dialectische theologie - pagina 40

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De dialectische theologie - pagina 40

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

is het een en hetzelfde touw en toch zien wij van beneden niet één touw, maar twee. Wij zien twee en die twee zijn één. Zoo zijn Gods verborgen wil en Gods geopenbaarde wil één. Maar wij zien die eenheid niet. Wij hebben ons te houden aan Gods geopenbaarden wil. In Gods raad is onze verantwoordelijkheid opgenomen. Wanneer God aan de menschen, ieder afzonderlijk, bekend maakte, of zij persoonlijk waren verkoren of verworpen, dan zouden zij kunnen zeggen: Nu ons dat gezegd is, nu staat het voor ons ook vast en nu kunnen wij daar verder niets meer aan doen. Maar Gods Woord leert ons, dat de verborgen dingen zijn voor den Heere onzen God en de geopenbaarde voor ons. Wie in Christus gelooft, mag daaruit weten, dat God hem heeft verkoren. Hij kan in dien weg zijn roeping en verkiezing vastmaken. Zoo ontvangt hij de troost uit de verkiezing, omdat hij weet, dat God het werk, dat Hij begonnen is, ook zal voltooien. Hij laat niet varen het werk Zijner handen. Op het standpunt van de dialectische theologie moeten de kinderen Gods altijd in het onzekere leven. De twijfel wordt verheerlijkt. Als wij het rechte inzicht in de praedestinatie hebben, dan wordt God op het hoogst verheerlijkt en de zondaar op het diepst vernederd. De verkiezing staat aan het begin. God heeft van eeuwigheid verkoren. Maar wij beginnen niet bij de verkiezing, maar wij komen tot de zekerheid van onze verkiezing, nadat wij geloofd hebben, om in dien weg te zeggen: Uw vrije gunst alleen wordt d'eere toegebracht. Wij steken 't hoofd omhoog en zullen d'eerkroon dragen, door U, door U alleen, om 't eeuwig welbehagen! 6. De rechtvaardigmaking. De rechtvaardigmaking is een rechterlijke daad Gods, waardoor Hij den schuldigen zondaar in Christus vrijspreekt en recht geeft op het eeuwige leven. De dialectische theologen spreken ook over God, Die den zondaar rechtvaardigt. Wanneer wij nu niet meer wisten, konden wij tevreden zijn, want het is waar, dat God den goddelooze rechtvaardigt! Maar nu stellen wij de vraag, hoe dat geschiedt. En hier gaan wij alweer uit elkander. Zij toch zeggen, dat de zondaar, die door God gerechtvaardigd wordt, even goddeloos is en blijft. Heel zijn leven door. Wat hij doet, is voor God niet anders dan godde40

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Brochures (TUA) | 58 Pagina's

De dialectische theologie - pagina 40

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Brochures (TUA) | 58 Pagina's