Geloofs- en gebedsgenezing - pagina 7
de overwinning, die de wereld overwint en het zegt met de oude Blumhardt in dat critieke moment van zijn leven in de worsteling met die donkere machten aan het ziekbed van Gottliebin Dittus: „Wij hebben nu lang genoeg gezien, wat de duivel kan ; nu moeten wij eens zien, wat de Heere Christus vermag." En iets van dienzelfden geest leeft ook in het tegenwoordige Möttlingen voort, al krijgt men uit de geschriften en de verhalen daarover wel den indruk, dat het plan, waarop hier alles staat, niet het zelfde is als in de dagen van Blumhardt. Daarnaast kan hier in dit verband ook genoemd worden iets als de Pinksterbeweging. Gaat Möttlingen vooral van de overwinningskracht van den Opgestanen Heiland uit, hier ziet men als beginsel van de genezingswonderen nog meer den Heiligen Geest. Men hoopt op telkens vernieuwde uitstortingen van den Heiligen Geest, herhalingen van het Pinksterwonder. En waar die plaats vinden, zullen zij, Zoo gelooft men, zich manifesteeren in de genezing van zieken. Wie in dien Geest gelooft, behoeft niet meer ziek te zijn. Den zieken moeten de handen worden opgelegd door hen, die reeds zelf dien Geest bezitten. En door die uitstroomende Geesteskracht zal de zieke ontwijfelbare genezing vinden. Bij beiden is echter het geloof, hetzij in Christus, hetzij in den Geest, datgene wat boven het natuurlijke uitgaat en onmiddellijk het wonder tengevolge heeft. In heel anderen geest spreekt men daartegenover van gebedsof geloofsgenezing b.v. in de kringen van de Christian Science of b.v. van Emile Coué. Hier blijft men volslagen in de natuurlijke sfeer gevangen. Het gebed of het geloof doet hier geen beroep op God als Eén, Die boven onze natuurlijke wereld staat. Het is hier het inkeeren van den mensch tot zijn dieper zelf. Ziekte is hier niet, zooals voor Möttlingen, een gevolg van of een oordeel over de zonde. Ziekte is hier zonde. Ziekte is, dat een mensch de machten buiten hem over hem laat heerschen. En het geloof of het gebed zijn de middelen, waardoor hij daarin verandering brengt, zijn hooger ik over zijn natuurlijk bestaan heerschappij geeft en zoo zich zelf van allerlei ziekten en kwalen bevrijdt. Alles komt hier aan op de menschelijke wil tot gezondheid. Die is hier de groote bevrijdende macht.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937
Brochures (TUA) | 49 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937
Brochures (TUA) | 49 Pagina's