Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Van Jeruzalem naar Oxford - pagina 27

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van Jeruzalem naar Oxford - pagina 27

(over de Oxford-Groep)

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

r e l i g i e - b e w e g i n g e n . Handhaven wij toch om Gods wil het specifieke karakter van de kerk. Hier speelt nu juist een bijzondere factor een groote rol Ik bedoel dit, n.1. er wordt veel, ook ten deze, ik zou haast zeggen „gezwamd" over de kerk, haar taak, haar plaats, haar kansen, haar „successen" en wat dies meer zij; maar telkens blijkt, hoe de opvatting over wat de kerk eigenlijk is, hier scheef gaat. Immers meerendeels is het begrip kerk niet zuiver gehandhaafd gebleven. Men beschouwt haar vaak te zeer als de ,,volkskerk",'en niet naar Gods Woord en de Geref. belijdenis, als de „gemeenschap der heiligen". Men staat in den regel met zijn kerkbegrip geheel buiten het Verbond. De kerk is voor al die critici in den regel niet veel anders dan een evangelisatievereeniging, een religieuze winkel, men maakt er tegenwoordig practisch soms een soort heilsleger van, op vrij ernstige leest dan geschoeid. Zoodoende is het fijne karakteristieke, geestelijke begrip totaal zoek geraakt. En dan krijgt men h e t : de kerk heeft geen vat meer op de menigte, de kerk is niet bij, is muf, gaat niet de straat op, is niet smakelijk, niet pakkend genoeg in haar boodschap ; zij moet zich herzien, en wel zóó, dat de menigte, vooral de jeugd, haar weer up to date, en vooral interessant vindt, en anders moet de preekstoel maar op straat worden gezet, op 't plein vóór de kerk. Maar met al dat „moois" is men bezig om de kerk als kerk af te breken, haar eigen karakter te vernietigen, en feitelijk haar eigendommelijkheid te verloochenen. In naam der kerk wordt dan de kerk vernietigd. Vergeten wij toch niet, dat de kerk als instituut, iets anders is dan de arbeid der evangelisatie, die van haar dient uit te gaan. Wie b.v. een preek gaat houden in de kerk als de vergadering der geloovigen (want dat is zij toch naar eigendommelijk karakter) op de manier van een revivalmeeting, doet aan de kinderrechten der geloovigen te kort. Getuige dan ook, hoe degenen die „spijze" willen hebben als geloovigen, het maar o zoo kort uithouden op Groepsamenkomsten. De bediening des Woords en der sacra-

25

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Brochures (TUA) | 35 Pagina's

Van Jeruzalem naar Oxford - pagina 27

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Brochures (TUA) | 35 Pagina's