Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geloofs- en gebedsgenezing - pagina 44

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Geloofs- en gebedsgenezing - pagina 44

2 minuten leestijd

lang en diep heeft nagedacht, scherpe eischen. Na de definitie van het wonder boven de beteekenis van het gangbare spraakgebruik te hebben uitgelicht en er het ingrijpen door een bovennatuurlijke kracht er in verwerkt te hebben, zegt hij * „Eer wij (kunnen zeggen, dat er een wonder is geschied), moeten „wij aanwijzen, waarin de bovennatuurlijke ingrijping in of de „bijzondere afwijking van de natuurlijke werking der levens„krachten heeft bestaan; waar is ingegrepen en welke natuur„wijziging tot stand is gekomen, die niet langs natuurlijken weg „is te verklaren." In deze uitspraak gaat Hermanides op een enkel punt m.i. rijkelijk ver. Natuurlijk moet men kunnen aangeven, welke natuur wijziging tot stand is gekomen, maar het is de vraag, f men ook als eisch mag stellen geïnformeerd te zijn omtrent de afwijking van de natuurlijke werking der levenskrachten. Wanneer ik een versplinterde beenfractuur, Röntgenologisch gedocumenteerd, zou waarnemen, terwijl die het volgend uur of den volgenden dag geheel genezen zou zijn door het geloof, ben ik bereid een wonder aan te nemen, zonder over het hoe geïnformeerd te zijn; anderen echter eischen een genezing, als misschien nog nooit is geschied. het aangroeien van een afgezette arm of been. Weer Leren zouden de dooden opgewekt willen zien, omdat de dood een onomkeerbaar proces is. Er zijn slechts heel weinig Christenen, die gelooven, dat ool< og dooden weer levend kunnen worden door het gebe_. Toch wordt in de kringen der Pinksterbeweging over k ^ W f d e gestorvenen gesproken. Men bedenke hier bij echter we' d het vaststellen van den dood kan ziin, en dat prvaren artsen nog kunnen" mistasten, zooals het geval van die Berlijnsche verpleegster bewijst, bij wie nog een levensteeken werd waargenomen, toen haar kist, waarm ze, na artselijke schouwing, reeds 12 uur had gelegen, voor het vaststellen der identiteit werd geopend, en die herstelde. 2) Het zoeken en hanteeren van natuurwetenschappelijke criteria r onde ' ) S . R . HERMANIDES. Gebedsgenezing, uit philosophisch oogpunt beschouwd. Orgaan Chr. Nat. Geneesk., 1904, blz. 68. ') Deutsche Med. Woch, 1 9 1 9 , blz. 1 2 7 7 . (RAUTENBERG, t i n bemerkenswerter Fall von Scheintod)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Brochures (TUA) | 49 Pagina's

Geloofs- en gebedsgenezing - pagina 44

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Brochures (TUA) | 49 Pagina's

PDF Bekijken