Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geloofs- en gebedsgenezing - pagina 47

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Geloofs- en gebedsgenezing - pagina 47

2 minuten leestijd

Tot nu toe spraken wij over buitengewone, wonderlijke genezingen op het geloovig gebed. Het moge aannemelijk zijn gemaakt, dat lang niet iedere geloofsgenezing, die als een wonder wordt voorgedragen, de grenzen van het physiopathologisch gebeuren en het uit de gewone medische ervaring bekende, overschrijdt. Zulke genezingen zijn buitengewoon zeldzaam. Men moge opmerken, dat hun aantal zal groeien, waar het geloof grooter wordt, — geloovige, maar nuchtere, critische artsen hebben niet den indruk, dat in Christelijke kringen meer buitengewone genezingen voorkomen dan daar buiten, en ook in Lourdes zijn wonderen zeer zeldzaam : van de tienduizenden, die daar speciaal lichamelijk herstel zoeken, constateerde het Bureau in 1929 slechts bij 17 een bovennatuurlijke genezing, waarbij het nog 11 maal herstel van tuberculeuze processen betrof, met betrekking waartoe ik mijn bezwaren reeds kenbaar maakte. Van niet-geloovige zijde is dan ook opgemerkt, dat onze moderne ziekenhuizen economischer werken. En inderdaad, de moderne geneeskunde, de inwendige en chirurgische, heeft voor vele ziekten middelen ter genezing, die vroeger ontbraken. De ontdekking dier middelen, en de ontwikkeling dier behandelingsmethoden is niet geschied buiten Gods leiding met deze wereld om ; ze openbaren veeleer Zijn groote goedheid over een wereld, die Hem niet erkent. De genezingzoekende, die die middelen veronachtzaamt, miskent God in Zijn werken. De voorliefde van Christenen voor kwakzalvers is bedenkelijk. Wie misschien uit een soort geestelijke hoogmoed, met voorbijgang van de middelen, voor zich zelf een bijzondere genezing zou wenschen en vragen, die moet maar met Naaman doodgewoon in de Jordaan afdalen. Er zijn vrome Christenen, die de ziekte uit Gods Vaderhand ontvangen, en voor zich zelf in gemoede meenen geen dokter te mogen raadplegen. Die overtuiging, schoon moeilijk op Bijbelsche gronden te verdedigen, moet gerespecteerd. Maar wie op grond van zulk een overtuiging den arts van het ziekbed zijner huisgenooten weert, zooals herhaaldelijk geschiedt, die doet iets, wat aan het misdadige kan grenzen. Maar al staat in dagen van ziekte het middel ter genezing te ')

B.v. wijlen Dr.

J . G . SMITT,

te Amsterdam.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Brochures (TUA) | 49 Pagina's

Geloofs- en gebedsgenezing - pagina 47

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Brochures (TUA) | 49 Pagina's

PDF Bekijken