Geloofs- en gebedsgenezing - pagina 13
bepaalde zonde haar oorsprong hebben, is zoowel op Schriftuurlijke gronden als medisch af te wijzen. Maar wel is er in het algemeen tusschen ziekte en zonde een nauw verband. En in breede kring komt men er meer en meer van terug, zooals vroeger vaak geschiedde, alle zonde als ziekte te verklaren, wil men de ziekte voor primair houden en de zonde voor secundair en gaat men er veel meer toe neigen omgekeerd ziekte als gevolg van zonde te zien. En dat maar niet alleen in speciale gevallen als b.v. alcoholische of syphiiitische intoxicatie of b.v. rente-hysterie, maar ten aanzien van de ziekten in het algemeen durft men dat standpunt handhaven. Beiden, zonde en ziekte, zijn het abnormale, nader de afzondering, het zich isoleeren van den mensch van zijn diepsten levenswortel, maar dat nu ook tot ontwrichtende afzondering, tot verbreking van het innerlijk levensverband, psychisch en somatisch leidt. En daarbij krijgt men tegelijk steeds meer oog voor de onderlinge samenhang van ons menschen als leden van het lichaam der menschheid. De Schriftuurlijke gedachte van het „uit éénen bloede" vindt ook medisch krachtige bevestiging. Er is een „Gesamtschuld", maar die haar neerslag vindt in een gezamenlijk lijden. Niet maar ons individueele lichaam is ontwricht, maar ook van het lichaam der menschheid geldt dat, wat op zijn beurt weer mee oorzaak is van allerlei geestelijke en lichamelijke misère in het leven van den enkeling. Het is niet het minst deze ontdekking geweest, die den stoot gegeven heeft tot den arbeid op het gebied van de sociale hygiëne en de geestelijke volksgezondheid ; wij denken hier b.v. aan de merkwaardige discussie over den invloed van erfelijkheid en milieu op een van de vorige Congressen van de Nederlandsche Vereeniging voor Geestelijke Volksgezondheid. Welnu, vooral in dit kader krijgt nu het vraagstuk, dat ons bezig houdt, dat van de gebeds- en geloofsgenezing, bijzondere actualiteit. Want als er zoo sterke samenhang tusschen zonde en ziekte bestaat, dan ligt het voor de hand aan te nemen, dat er nu ook een innig verband zal bestaan tusschen genade en dus ook geloof en gebed, dat op die genade een beroep doet en van die genade leeft èn genezing; wil men tusschen „Heil" en „Heilung". Ten allen tijde heeft men dat trouwens reeds vermoed. Gelijk b.v. Dawson in zijn reeds gemelde werk uitvoerig heeft aangewezen, is zoowel
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937
Brochures (TUA) | 49 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937
Brochures (TUA) | 49 Pagina's