Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Van Jeruzalem naar Oxford - pagina 18

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van Jeruzalem naar Oxford - pagina 18

(over de Oxford-Groep)

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

althans niet ernstig genoeg de wacht kan worden h trokken. Zoo vernamen wij uit hoogst betrouwbare bron dat iemand in dien stillen tijd de boodschap had ontvm« dus van Gods wege, dat hij moest wederkeeren naar d l Roomsche Kerk. In het Utrechtsch Dagblad vermeldde openlijk iemand, van God op die manier opdracht tot echt scheiding te hebben ontvangen ; want dan kon die per" soon beter bruikbaar in Gods plan zich stellen • en men was er nota bene maar toe overgegaan ook. *t Is fraai. Op zekeren Zondagmorgen gaat een dame naar de Groepvergadering, terwijl het kerk was ; iemand vraagt haar, of zij zich niet had te houden aan Gods voorschriften en aan Jezus' voorbeeld, die op den dag des sabbats gewoon was op te gaan naar de Synagoge. Zij antwoordde, dat zij van God regelrecht de opdrachten ontving van wat zij al of niet te doen had. Zoo ontstaat normlooze moraal. Wij zouden zoo voort kunnen gaan. Excessen, zegt men. Jawel, maar die op de lijn van zulk methodisine gefabriceerd worden. Want het moet helaas gezegd: de eerbied voor het gezag van heel de Heilige Schrift als GodsWoord houdt bij de Groep hiermede geen gelijken pas. Bij sommigen mogelijk wel, maar bij anderen ganscho lijk niet. Gelijk uit de verschillende uitlatingen ten deze in de Groep-literatuur overduidelijk aan het licht treedt. Men moet n.1. niet uitgaan van, of afgaan óp één of anderen leider of geschrift, maar den ganschen inventaris van het geheele Instituut moet men eens nagaan. Dan zal blijken, dat het waar is, wat ik hier zeg. Hier hebt ^e een der ernstige gevolgen van het fundamentlooze, van het dogmalooze, en van het negeeren der theologie. *

*

*

Een derde zaak, die hier ter sprake kome, is het dusgenaamde „deelen". — Deelen, mededeelen en met elkaar deelen ; men verstaat er onder, dat wij elkaar onze ziel moeten bloot leggen tot belijdenis van zonden, zielemoeilijkheden en bijzondere nooden in verband met z o n d e n en diergelijke. Men beroept zich op Jacobus 5 : 1 6 : b e l i j d t

16

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Brochures (TUA) | 35 Pagina's

Van Jeruzalem naar Oxford - pagina 18

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Brochures (TUA) | 35 Pagina's