Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De dialectische theologie - pagina 16

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De dialectische theologie - pagina 16

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

de volkomenheid van Gods liefde. Alle deugden Gods zijn één. De grens tusschen God en ons is niet de doodslijn, maar de door Hem gegeven wet. Die wet is niet van lager niveau, maar openbaring van Zijn wil. En die wil is nooit willekeur. God kan niet liegen. God kan niet zondigen. God kan de zonde niet ongestraft laten. God handhaaft Zichzelf! Het is niet waar, dat God Zijn kind kan verdoemen, omdat Hij het in Christus heeft gerechtvaardigd en van eeuwigheid heeft verkoren. En nu zeggen zij wel, dat, op hun standpunt, de hoogmoedige mensch vernederd wordt, en dat die mensch in zijn Farizeïsme getroffen wordt, maar zij vergeten, dat God Zelf wordt aangerand in Zijn nederbuigende liefde. God is en blijft voor hen de groote Onbekende, de Verborgene, van Wien wij niets kunnen weten. Het moge vroom klinken, dat wij God niet kunnen kennen, maar van Hem gekend moeten zijn, dat wij niet over de doodslijn heenkomen, maar door God moeten geraakt worden, maar de Schrift zegt ons, dat dit het eeuwige leven is, dat wij God kennen en Jezus Christus, Dien Hij gezonden heeft. Wij richten geen altaar op voor den onbekenden god. Dat laten wij over aan de menschen van Athene. En Paulus heeft gezegd, dat hij wil verkondigen dien God, Dien zij, niet kennende, willen dienen. Hij predikt dien God en den Christus, door Hem gezonden. En wij bidden: „Geef ons eerstelijk, dat wij U recht kennen en U in alle uwe werken, waarin Uw almacht, wijsheid, goedheid, gerechtigheid, barmhartigheid en waarheid klaarlijk schijnt, heiligen, roemen en prijzen! 2. De paradox. De dialectische theologen dwepen met de paradox en het paradoxale. Nu moeten wij eerst weten, wat het woord beteekent. Paradox beteekent letterlijk: Tegen de meening! Dus iets, dat, op het eerste gezicht ingaat tegen onze meening, tegen de heerschende meening. Iets, dat ons ongeloofelijk schijnt te zijn, en geheel onverwachts tot ons komt, en wonderlijk is in onze oogen. De paradox heeft dus altijd de eerste indruk tegen zich. Maar de paradox moet worden opgelost en overwonnen. Het mag zoo niet blijven. Wij moeten tot de conclusie komen, dat, hetgeen eerst met onze meening schijnbaar in strijd is, toch 16

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Brochures (TUA) | 58 Pagina's

De dialectische theologie - pagina 16

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Brochures (TUA) | 58 Pagina's