Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geloofs- en gebedsgenezing - pagina 49

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geloofs- en gebedsgenezing - pagina 49

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

baar ervaren, zooals het verband tusschen ziel en lichaam raadselachtig blijft voor het besef der wetenschap, terwijl het de zekerheid der dagelijksche ervaring van ieder mensch is. Wanneer Hutter *) zegt: „Het gebed van den zieke werkt „wel. Door verlossing van zonde en wroeging wordt een geestelijke „situatie geschapen, die herstel gunstig zijn, maar de dan „geschonken genezing is als gave iets, dat met al Gods andere „gaven gelijk staat", dan doelt hij blijkbaar op de psychologische werking van het gebed, die iets anders is, maar maakt hij het verband met de genezing toch losser. Hermanides heeft zich wijsgeering zoo uitgedrukt, dat hij den moreelen factor van het gebed, Gods zedelijke daad in de ziel van den mensch, bij de vaststelling van het plan der geheele natuur in rekening wenscht te brengen. Naar aanleiding hiervan eischte Scheffer daarnaast weer vrijheid voor de voorstelling van het geloof, dat God wel degelijk reguleerend optreedt bij het spel der natuurkrachten en dat er op 't gebed dingen geschieden, die anders niet zouden geschied zijn. Die uitspraak echter is weer niet zonder meer duidelijk, want de contingentie der gebedsgenezing kan hier toch bezwaarlijk bedoeld zijn — daar alle herstel op het gebed toch ook in Gods eeuwigen Raad is opgenomen; ze schijnt dus te duiden op de opvatting, dat het medicament op het gebed een andere werking ontplooit, dan zonder dat geschiedt. Die voorstelling moge sommigen Christenen lief zijn — zij is niet noodig, ook niet voor wie de kracht van het gebed toch in haar geheel mee willen laten wegen. Het peinzen over die gedachte komt mij dan ook vruchteloos voor. Die vraag moet, in de diepe belevenis van de waarheid, dat God alle ding regeert en alles van moment tot moment door Zijn kracht draagt en onderhoudt, haar beteekenis verliezen en zich oplossen in aanbidding. Beide de gewone èn de buitengewone genezingen op het geloovig gebed worden gevangen in het ééne woord van Christus: „Mijn Vader werkt tot nu toe, en Ik werk ook." 2) ' ) HUTTER. De genezing en het wonder. Predikant en Dokter, 2de Jaargang, blz. 26—51. 2 ) Joh. 5 : 1 7 .

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Brochures (TUA) | 49 Pagina's

Geloofs- en gebedsgenezing - pagina 49

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Brochures (TUA) | 49 Pagina's