Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Van Jeruzalem naar Oxford - pagina 10

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van Jeruzalem naar Oxford - pagina 10

(over de Oxford-Groep)

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

met al wat daarmede in verband staat; waarop \Vji thans nu niet verder kunnen ingaan. Wie dit „éénmalige" geen volle recht laat wedervaren, zal allicht komen tot misvattingen over het verloop van wereld en kerk. Hij zal een religieuze geestelijke evolutieleer gaan aanhangen, zelfs in pantheïstische" wateren kunnen verzeilen, en ten slotte geen raad meer weten met een gezonde opvatting over de wederkomst 't Is in dat verband dan ook geen wonder, dat de Groep zoo weinig schijnt te leven uit het Maranatha. Zij is hier schier een tegenhangster van Johannes de Heer. Terwijl tevens hieruit verklaard wordt, dat zij de „kerk"' niet een juiste plaats schijnt te kunnen aanwijzen; in elk geval haar wezen en plaats, haar aard en werk niet genoeg, niet zuiver kan construeeren. Zij schijnt er weinig levend besef van te hebben, dat Hand. 2 als polsslag h e e f t : De Kerk. De geïnstitueerde Kerk; en deze dan als de basis van al onze gansche christelijke actie. Dat er in die kerk is het ambt aller geloovigen zal wel waar zijn. In dat opzicht heeft de Groep inderdaad juist gevoeld; zeker, wij moeten persoonlijk allen als leden van Christus een getuige van Hem zijn, in woord en daad. Maar de uitwerking hiervan is bij de Groep, als buiten alle kerk verband, zeker niet de bedoeling van Hand. 2, noch van Christus' opdracht als zoodanig. Daarenboven is de manier en inhoud van dit getuigen verre van onaanvechtbaar. Zelf heb ik in de Utrechtsche samenkomsten van nabij deze dingen kunnen hooren en zien. Maar het was in doorsnee genomen, net als alles bij de Groep, door en door vaag, onprincipieel, en niet zelden vrij leeg aan specifiek-christelijken inhoud. Zeer zeker heeft Christus gezegd : Gij zult Mijne getuigen zijn. Een woord, waarop de Groep zich gaarne beroept. Maar wat wij in die samenkomsten vernamen, was inderdaad weinig van Christus, en veel en veel meer was het een getuigen aangaande zichzelf. Christus heeft gezegd : Mijne getuigen. Maar bij de Groep is het meerendeels een vertellen van eigen „verandering". Christus bedoelde met dat Mijne getuigen, dat Zijn discipelen 8

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Brochures (TUA) | 35 Pagina's

Van Jeruzalem naar Oxford - pagina 10

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Brochures (TUA) | 35 Pagina's