Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het gemengde huwelijk - pagina 8

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het gemengde huwelijk - pagina 8

Naar Schrift en praktijk beoordeeld

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het zou een onderschatting van de beteekenis van dezen naam zijn, wanneer we daarbij alleen dachten aan een zekeren invloed van de Christelijke zede op het huwelijksleven. Het bestaan van zulk een invloed is buiten kijf. In ons land, waar het Evangelie eeuwenlang met het volksleven in contact is geweest, hebben ook de huwelijksopvattingen daarvan de inwerking ondergaan. De band van het huwelijk wordt nog heilig geacht. De eerbaarheid in het huwelijk nog hoog gehouden. Liefde en trouw nog geëerd als cement van het huwelijksleven. Het leven toont op overtuigende wijze, dat die gezegende invloed van het Evangelie nog in menig huwelijk tusschen ongeloovigen, en ook in menig gemengd huwelijk te bespeuren is. De Christelijke zede heeft op zulke huwelijken haar stempel gezet. Zij heeft veel edels en schoons, dat in het moderne huwelijk teloor dreigt te gaan, voor ondergang behoed. W e doen echter tekort aan den vollen, rijken zin van den naam „Christelijk", indien we dezen reeds op zulke huwelijken toe zouden passen. De zedelijke verheffing, die de Christelijke zede aan deze huwelijken geeft, is principieel nog iets anders dan het geloofscontact met het bloed van Christus en de bijzondere genadewerkingen van den Heiligen Geest, waarmee Christus Zijn lidmaten zalft. In de verbinding „Christelijk huwelijk" mag de beteekenis van den naam „Christelijk" echter ook niet overschat. Dit gebeurt, wanneer men het huwelijk zou beschouwen als iets, dat speciaal tot het terrein van de Christelijke religie behoort, en daarbuiten niet gevonden wordt. O p dezen weg heeft de Roomsche Kerk haar voet gezet, toen zij het huwelijk opnam onder haar zeven sacramenten. Zij heeft daarmee het huwelijk even nauw aan de Kerk gebonden als Doop en Avondmaal-1. W e l gaat Rome niet zoover om de geldigheid van elk huwelijk, dat buiten de sfeer der kerk gesloten werd, te loochenen, doch deze geldigheid heeft alleen kracht voor het burgerlijke leven. De Kerk erkent voor hare leden alleen het huwelijks'» Brunner a.w. pag. 622.

6

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Brochures (TUA) | 46 Pagina's

Het gemengde huwelijk - pagina 8

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Brochures (TUA) | 46 Pagina's