Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geloofs- en gebedsgenezing - pagina 12

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geloofs- en gebedsgenezing - pagina 12

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

bedoelen wij van zelf niet, dat wij in de Schrift duidelijk omschreven beginselen van een wetenschappelijke pathologie moeten zoeken, evenmin als dat wij daar beginselen vinden van een anthropologie of psychologie in wetenschappelijken zin. Maar wel openbaart God in zijn Woord ons iets omtrent den mensch, den naar het beeld Gods geschapen en zoo geestelijk en lichamelijk gezonden en gaven mensch zoowel als den gevallen en verdorven en dus niet meer gezonden mensch. Als wij dat zoo zeggen, ligt daar direct reeds veel in, dat voor ons onderwerp van groot belang is. Vooreerst de Schrift leert ons den mensch zien — wat ook het nieuwere medische onderzoek telkens weer bevestigt — als een eenheid, een totaliteit, waarin men de lichamelijke en de psychische en de geestelijke sfeer wel van elkaar onderscheiden kan, maar zóó dat het toch steeds de ééne mensch is en blijft. En die ééne mensch laat ze nu zien in tweeërlei verband. Vooreerst is die mensch, als beelddrager Gods, verbonden aan God. En zijn welzijn naar lichaam en ziel hangt ten nauwste met zijn rechte betrekking tot God samen. Maar tevens ziet ze den mensch nu ook niet minder verbonden aan Zijn medemenschen. God heeft niet individueele menschen gemaakt, maar Hij heeft uit éénen bloede het gansche geslacht der menschen geschapen, psychisch en somatisch één en lotsgemeen. Maar wat die mensch krachtens zijn schepping naar Gods beeld eens in volle gaafheid was, is hij nu niet meer, dank zij de intrede van de zonde in deze wereld. Die zonde heeft de relatie met God verstoord, den mensch het verband met Zijn God doen verbreken. En dat heeft nu ook het totale bestaan van den mensch, naar lichaam en ziel, individueel maar ook in zijn solidairen samenhang, ontwricht. Hier raken wij aan het zoo bij uitstek belangrijke probleem, dat ook in de nieuwere medische wetenschap steeds meer de aandacht begint te trekken, van het verband van ziekte en zonde. Wij denken b.v. aan het zeer interessante rapport der Duitsche Conferentie van de Arbeitsgemeinschaft für Mediziner und Theologen in 1927, uitgegeven in de serie „Artzt und Seelsorge" onder den titel: „Krankheit und Sünde". Natuurlijk, de opvatting als zou elke ziekte steeds in een

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Brochures (TUA) | 49 Pagina's

Geloofs- en gebedsgenezing - pagina 12

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Brochures (TUA) | 49 Pagina's