Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

'De dreigende draak bij de vorstelijke wieg' - pagina 12

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

'De dreigende draak bij de vorstelijke wieg' - pagina 12

Tijdwoord bij de blijde geboorte van Prinses Beatrix

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Zij was zwanger en riep, barensnood hebbende, en zijnde in de pijn van het baren", zoo staat er. Wie deze vrouw, die in haar barenssmart gelijkertijd schittert met de luisterrijke stralen van zon, maan en sterren, ons wel voorstellen mag? Wij kunnen het kort zeggen, het geheele hoofdstuk bevestigt dit: de Kerk des Heeren. De Kerk des Heeren, die onder het Oude Verbond reeds de beloftenissen van het Kind in haar schoot ontvangen had en in de volheid des tijds Christus baart, „Hem inbrengt in de wereld", naar het vleesch uit Maria, naar den geest in prediking en getuigen. De nadruk in dit visioen valt op „h>et baren", het inbrengen van het Kind in de wereld. Dat blijkt! Door Johannes toch, werd nog „een ander teeken gezien in den hemel; en zie, er was een groote roode draak, hebbende zeven hoofden, en tien hoornen, en op zijn hoofden zeven koninklijke hoeden". Dit gruwelijk monster blijkt in beweging te zijn. Met zijn staart toch, slaat het grimmig tegen de sterren aan, waardoor een derde deel der sterren op de aarde wordt neergeworpen. Zoo is het dit drakenmonster kennelijk om „verwoesting" begonnen. Dit zal al duidelijker blijken. Als de sterren uitgedoofd op de aarde nederliggen, wendt de draak zich tot de vrouw, „en de draak stond vóór de vrouw die baren zou, opdat hij haar kind zou verslinden ..,." Het gaat dus, dat blijkt verder uit het heele hoofdstuk, kennelijk om het Kind! Dit „inbrengen van het Kind in de wereld" wil dit monster dus verhinderen. De vraag is nu, wat heeft dit alles te beduiden? Wie wordt ons door dit drakenmonster voorgesteld?

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 februari 1938

Brochures (TUA) | 36 Pagina's

'De dreigende draak bij de vorstelijke wieg' - pagina 12

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 februari 1938

Brochures (TUA) | 36 Pagina's