Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

”ER IS GESCHIED” een nieuwe geschiedenismethode

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

”ER IS GESCHIED” een nieuwe geschiedenismethode

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nu en dan hebt u in "Criterium" kunnen lezen of op KLS-vergaderingen kunnen vernemen dat de werkgroep-geschiedenis haar aangevangen werk nog steeds kontinueert.

Zoals u ziet heeft de werkgroep inmiddels een geschikte naam voor haar methode gevonden in: "Er is geschied". In die benaming komt meteen de principiële zijde ervan naar voren. Onze doelstelling is in de eerste plaats onze leerlingen te laten kennis nemen van het verleden waarin al het gebeurde zich uiteindelijk kristalliseert in de strijd tussen het rijk van de Heere en dat van satan.

Verder moeten we onze leerlingen wijzen op de unieke plaats van ons volk te midden van andere volkeren. Wanneer wij ons realiseren welke wonderen de Allerhoogste in ons land verrichtte, tegelijkertijd enigszins de ontzettende verantwoordelijkheid daarvan beseffend - "wee u, Chorazin, wee u Bethsaïda.. . " moet ons in dit verband alles te zeggen hebben - , dan zullen wij ervoor bewaard blijven om hooghartig op onze borst te slaan. Niettemin blijft het naar luid van Gods Woord onze dure plicht de kinderen te wijzen op de leiding Gods in en buiten ons vaderland. Het is Gods vinger die de geschiedenis schrijft.

In het voetspoor van Groen van Prinsterer menen wij dat het historisch christendom de ziel der geschiedenis moet zijn, zodat de historie der christelijke kerk de kern der geschiedenis uitmaakt. Daarom heeft "Er is geschied", uitgaande van de zo juist genoemde gedachte prioriteit verleend aan de kerkgeschiedenis van waaruit verder de politiek-staatkundige, culturele en sociaal-economische aspecten der geschiedenis naar voren worden gebracht.

Zoals u reeds bekend is, heeft de werkgroep zich van meetaf aan uitgesproken voor een progressieve of chronologische opbouw der methode. Met name de thematische opzet liet essentiële principiële gegevens te weinig aan bod komen.

De structurele opbouw der lessen is van die aard, dat er zeker van een flexibele aanpak gesproken mag worden. Ook qua uitgave, de methode verschijnt losbladig, wordt die flexibiliteit benadrukt.

Het lijkt me onnodig de opbouw van de methode in deze aankondiginguitvoerig te bespreken. Er mag verwacht worden dat u aan de hand van de introductie-les terdege de opbouw zult bekijken. U zult dan bemerken dat de leerkracht voldoende ruimte gelaten is voor eigen inbreng. Vindt men een keuzetaak overbodig of te uitgebreid, dan kan die worden overgeslagen, waarmee geenszins de chronologische

volgorde wordt aangetast aangezien die in de kernlessen wordt aangehouden. De kernles vormt de hoofdschotel: en eenvoudig leesstuk waarin de geschiedkundige-gegevens vermeld worden, afgerond door twee opdrachten t.w. : 1. leer de leskern (een korte samenvatting van de kernles) en 2. maak de volgende invuloefening (een invullesje dat ongeveer de feiten uit de kernles vraagt). Daarna komen de keuzetaken aan de orde. Eén van de keuzetaken is steeds een stilleesles, zodat het leesonderwijs geïntegreerd kan worden in het geschiedenisonderwijs. Het kan niet anders of het moet hen die het reformatorisch onderwijs een warm hart toedragen tot blijdschap strekken dat er een geschiedenismethode gaat verschijnen waarin de eigen identiteit tot uitdrukking komt. Het ligt in het voornemen dat D. V. met het nieuwe cursusjaar de eerste lessen voor klas vier voor de scholen beschikbaar kunnen worden gesteld. In de loop van dat cursusjaar zal getracht worden de leerstof voor klas vier te kompleteren. De coördinator der werkgroep.

C. v. Rijswijk.

Helaas zag de heer Van Rijswijk zich genoodzaakt zijn activiteiten drastisch te beperken. Voor nadere inlichtingen over de methode kunt u zich in verbinding stellen met de heer H.J. van Berkum, (05499-2036), die thans met het coördinatorschap is belast.

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1976

Criterium | 44 Pagina's

”ER IS GESCHIED” een nieuwe geschiedenismethode

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1976

Criterium | 44 Pagina's