Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

JOOS VAN LARENSCHOOL ONDER ÉÉN DAK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

JOOS VAN LARENSCHOOL ONDER ÉÉN DAK

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is al weer even geleden, maar toch nog wel de moeite waard om te vermelden, dat in maart van dit jaar in Arnemuiden de verbouwing klaargekomen is voor de Joos van Larenschool.

In maart was het dan eindelijk zover, dat de groepen 1 tot en met 8 onder één dak ondergebracht konden worden. De dislokatie van de Johan Frisoschool verviel daarmee. Op vrijdagavond 23 maart werd de school in een gezamenlijke bijeenkomst van het bestuur, personeel en de ouders geopend door Ds. W. Verhoeks. Tevens werd er gelegenheid gegeven het schoolgebouw te bezichtigen.

De uitbreiding van de Joos van Larenschool is van bijzondere aard geweest. Op 25 augustus 1986 begon de Joos van Larenschool. De school kreeg twee lokalen toegewezen in de openbare school 'De Polderburcht'. Deze lokalen stonden destijds leeg. Het bestuur van de Joos van Larenschool wilde liefst een school in het oudere gedeelte van Arnemuiden en daarom kwam dit aanbod van de gemeente goed uit. Na een kleine verbouwing werd het gedeelte van de Joos van Larenschool afgescheiden van de openbare school. In de jaren die volgden, groeide de Joos van Larenschool terwijl het aantal leerlingen van de Polderburchtschool verminderde, mede in verband met de bouw van een nieuwe school in een nieuwbouwwijk van Arnemuiden. Omdat de Joos van Larenschool sterk groeide, moesten er andere lokaties gezocht worden. Dit was een verre van ideale situatie, en het plan werd gesmeed om het gebouw van de openbare school zó te verbouwen, dat er twee complete scholen zouden ontstaan. Het schoolgebouw zou als het ware in tweeën gesplitst worden.

U zult begrijpen dat dit een ingewikkelde en moeilijke verbouwing zou worden. Het bestaande moest op diverse plaatsen zeer ingrijpend veranderd worden. Na veel plannenmakerij en besprekingen werd in oktober 1988 met de verbouwing begonnen. Het resultaat mag er zijn. Het is een prachtige school geworden.

De school bestaat nu uit vier lokalen, een ruime personeelskamer, een direkteurskamer, een grote gemeenschapsruimte, een ruimte voor het kopieerapparaat, een magazijn en een buitenberging.

Zelfs een kleine zolder ontbreekt niet. De twee onderbouwlokalen en de gemeenschapsruimte zijn gebouwd met een pyramidevormig dak en

bepalen zo sterk het uiterlijk van de school.

In de hele school is nieuwe vloerbedekking aangebracht en van binnen is alles voorzien van een nieuw laagje verf.

Om de school is een totaal nieuw plein aangelegd en is een fietsenhok gebouwd. Omdat de school nogal hoog gelegen is, is er speciaal ook voor mindervalide personen een oprit gemaakt.

Het aantal leerlingen dat de school bezoekt, is momenteel 110, van wie de meesten afkomstig zijn uit de Gereformeerde Gemeente in Nederland te Arnemuiden.

Vier leerkrachten en twee part-time leerkrachten zijn werkzaam op de Joos van Larenschool. Inmiddels zijn er alweer plannen gemaakt voor een verdere uitbouw van de school niet een vijfde leslokaal en een speellokaal. Op grond van de prognoses zou het schoolgebouw over twee jaar weer te klein zijn.

A.J. Boeder.

REHOBOTHSCHOOL TE STAVENISSE UITGEBREID

"Het is echt mooi geworden". Dat was de indruk die we na de open dag hadden van de Rehobothschool te Stavenisse. De school is niet alleen mooier geworden maar ook veel ruimer. Er zijn een vijfde lokaal, een (prachtig) speellokaal en twee lokalen voor de onderbouw bijgekomen. Direkt bij de hoofdingang is een vrij grote ruimte ontstaan, die de school wil benutten voor het documentatiecentrum en de schoolbibliotheek. De nieuwe buitenberging voor de onderbouw is iets bijzonders geworden. Deze ligt namelijk binnen de school en is van binnenuit bereikbaar. Direkt naast de buitenberging is een nieuw magazijn gekomen dat in de eerste plaats bedoeld is voor de onderbouw. Naast de hoofdingang is een nieuwe ruime personeelskamer gebouwd. Dat was ook hard nodig, want het vroegere kamertje voor het personeel was wel wat krap geworden. De vroegere personeelskamer is ook niet onbenut gelaten, maar zal gebruikt worden als werkkamer van de direkteur. Het totale vloeroppervlak van de school is vrijwel verdubbeld. Niet alleen het schoolgebouw zelf is uitgebreid, maar ook de speelplaats voor de kinderen om de school. De verbouwing betekent het einde van de dislokatie aan de Prinses Margrietstraat. Zo voldoet de school nu helemaal aan de normen van de Wet op het Basisonderwijs.

Het is nu een echte basisschool geworden voor de groepen 1 tot en met 8. Met de uitbreiding van de school is in de laatste werkweek van 1988 begonnen. Mede als gevolg van de zachte winter kon het gebouw nog voor het begin van het nieuwe cursusjaar worden opgeleverd. De bouw is voornamelijk door plaatselijke en regionale aannemers uitgevoerd, die allemaal direkt in opdracht van het schoolbestuur (dus niet via één

hoofdaannemer) werkten.

Met de verbouwing was een bedrag van ongeveer één miljoen gulden gemoeid.

De Rehoboth school telt ruim 190 leerlingen.

In plaats van een officiële opening is er een open dag (16 september j.1.) gehouden. Belangstellenden werden in de gelegenheid gesteld de nieuw gebouwde lokalen en kamers te bekijken. Van de gelegenheid werd veel gebruik gemaakt.

Voorafgaand aan de open dag vond de onthulling plaats van een door ouders aan de school aangeboden houtsnijwerk. Het houtsnijwerk stelt een nest jonge arenden voor, met een moeder, die ze beschermt, en een vader die ze voedsel aanbrengt. De symbolische betekenis is duidelijk. We hopen dat de Rehobothschool, nu in zijn geheel ondergebracht in een prachtig gebouw, gestalte zal mogen geven aan hetgeen op het houtsnijwerk is gesymboliseerd.

A.J. Boeder.

SPLITSING EBEN-HAËZERSCHOOL TE OPHEUSDEN

Het bestuur van de Christelijk basisschool op Gereformeerde Grondslag te Opheusden bereidt zich voor op een splitsing van de Eben-Haëzerschool. De nieuwe school zal zich vestigen aan de Reigerstraat. De school, die begint met 8 groepen, zal de naam Rehobothschool dragen. Tot direkteur is dhr. A. van Voorden benoemd en dhr. J. Evers tot adjunkt-direkteur.

Het schoolgebouw aan de Reigerstraat is een voormalige VGLO-school en bestaat uit 5 lokalen. Momenteel heeft de openbare Jan Ligthartschool haar kleuters hier ondergebracht. Rond Pasen hopen deze leerlingen te verhuizen naar de verbouwde Jan Ligthartschool. Waarschijnlijk zal de Rehobothschool daarna gelijk beginnen met de aanbouw van 4 lokalen, waaronder 1 speellokaal. Architect W. van Beynum uit Amerongen is reeds bezig met het ontwerp. Hij moet rekening houden met een eventuele toekomstige uitbreiding tot 12 lokalen.

Omdat de in 1953 gebouwde school in 1993 een groot bedrag voor renovatie krijgt, overweegt men ook om de gehele school met de grond gelijk te maken. Hierover wordt nu met de gemeente overleg gepleegd. Het zal duidelijk zijn, dat nog niet alles in kannen en kruiken is.

Als besloten wordt om de school niet af te breken, hoopt men nog D.V. met ingang van het cursusjaar 1990/1991 te beginnen. Als de verbouwing dan nog niet klaar is, zullen er 3 groepen ondergebracht worden in de Eben-Haëzerschool.

Zoals het er nu voorstaat, zal de Rehobothschool D.V echter pas met ingang van het cursusjaar 1991/1992 beginnen. De splitsing van de school is een uitvloeisel van de Wet op het Basisonderwijs. Door de integratie van kleuterschool en lagere school moet alles in één behuizing worden ondergebracht. Omdat uitbreiding aan de Lindelaan onmogelijk is, moet men wel tot splitsing overgaan. De Eben-Haëzerschool bestaat nu nog uit verschillende lokaties:13 groepen zijn ondergebracht op Lindelaan 15, 1 groep in een zaal van de kerk en 5 (kleuter)groepen op Lindelaan 20, een pand tegenover de Eben-Haëzerschool.

De Eben-Haëzerschool, opgericht in 1910, heeft nu nog 20 leerkrachten in dienst en geeft onderwijs aan 505 leerlingen.

De direkteur, dhr. G. van Maanen, heeft in overleg met het bestuur, een regioverdeling gemaakt voor de leerlingen van de scholen, die overigens niet ver van elkaar staan.

D.V. hopen we in de toekomst meer te kunnen vertellen over de renovatie en/of de nieuwbouw van de Rehobothschool.

G.R. van Leeuwen.

PERSBERICHT

In 1987 gingen we onder de naam "Stichting Initiatiefgroep Taalmethode" van start met een werkgroep die zich tot doel stelt een taalmethode te ontwikkelen voor het reformatorisch basisonderwijs en het christelijk basisonderwijs op gereformeerde grondslag. Voor de financiering van de aanloopkosten deden we een beroep op kerkeraden, schoolbesturen en bedrijven. Uit het resultaat van de actie werd duidelijk dat ons initiatief met hartelijke instemming werd ontvangen, zodat we met de voorbereidende werkzaamheden konden beginnen.

Hierna vernam de buitenwacht nog slechts sporadisch en incidenteel iets van de werkgroep. Dat desondanks het onderwijsveld meeleeft, blijkt wel uit het feit dat we herhaaldelijk benaderd worden met vragen over de stand van zaken, Bewust wordt door ons wat terughoudend op deze vragen gereageerd, omdat veel zich nog in het stadium van ontwikkeling bevindt.

Dat deze wijze van reageren soms teleurstelt, kunnen we begrijpen. Anderszijds vragen we ook begrip voor onze situatie. We willen vermijden dat er verwachtingen worden gewekt die later niet waargemaakt kunnen worden.

Via dit schrijven willen we echter rhans op een aantal veel voorkomende vragen vanuit het onderwijsveld ingaan en de stand van zaken toelichten, althans voor zover dit onderdelen be.reft waarvan de definitieve uitvoering (vrijwel) zeker is.

De opzet van de methode

De Werkgroep is van mening dat de methode voor aanvankelijk lezen "Van Woord tot woord" op verantwoorde en voldoende wijze aandacht besteedt aan het taalonderwijs zoals dit in jaargroep 3 gegeven dient te worden.

Onze taalmethode bouwt voort op een aantal didaktische principes van deze leesmethode. Ontwikkeling van een taalmethode die aanvangt in groep 3 zou dus een doublure zijn. Vandaar dat onze methode zal beginnen in jaargroep 4.

Met nadruk wijzen wij er daarbij op dat de taalmethode wel zo opgezet zal

worden, dat ze ook goed bruikbaar is op scholen die de leesmethode 'Van Woord tot woord' niet hanteren. De handleiding zal daartoe extra aanwijzingen bevatten.

In de taalmethode zullen de volgende onderdelen aan de orde komen:

* luisteren en spreken

* begrijpend en studerend lezen

* stellen

* woordenschat/stijl

* spelling

* grammatica

Voor de leesteksten hebben we contact gezocht met auteurs van jeugdverhalen uit eigen kring. Inmiddels hebben we een aantal van hen bereid gevonden teksten te schrijven.

De werkzaamheden

Sinds augustus 1987 is een kerngroep binnen de werkgroep bezig met de ontwikkeling van de methode. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de diensten van de onder ons bekende schoolbegeleidingsdiensten: het Begeleidingscentrum Gereformeerd Schoolonderwijs (BGS) en het Ds. G.H. Kerstenonderwijscentrum (KOC).

De ontwikkelde produkten worden steeds op de vergaderingen van de genele werkgroep besproken en vastgesteld.

Inmiddels zijn we zover dat de grote lijnen van de methode definitief vaststaan. Ook is reeds een begin gemaakt met de concrete invulling per jaargroep.

Telkens zodra de eerste versie van de deeltjes voor een jaargroep gereed is, wordt deze verzonden om op een aantal experimenteerscholen beproefd te worden. Inmiddels wordt dan gewerkt aan de samenstelling van de deeltjes voor de volgende jaargroepen.

In de experimenteerfase hopen we bijzondere aandacht te schenken aan hei functioneren van de methode in combinatieklassen. Na verwerking van de bevindingen van de experimenteerscholen wordt de tekst definitief vastgesteld.

Wanneer leverbaar?

We bevinden ons thans in het stadium dat we kunnen hopen de deeltjes voor jaargroep 4 D. V augustus 1990 te verzenden naar de experimenteerscholen. Naar het zich laat aanzien zullen de definieve deeltjes voor jaargroep 4 D.V augustus 1992 leverbaar zijn. Het is de bedoeling elk volgend jaar de definitieve deeltjes voor de volgende jaargroep te laten verschijnen.

Uitgever

Welke uitgever de methode op de markt zal gaan brengen, is op dit moment nog niet bekend.

Meer informatie?

Voor meer informatie kan men zich wenden tot de heer N.J. Teerds (te bereiken op het BGS onder telefoonnummer 01804 - 1 1466) en de heer R.A. van der Garde (te bereiken op het Ds. G.H. Kerstenonderwijscentrum onder telefoonnummer 08385 - 17310).

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 december 1989

Criterium | 68 Pagina's

JOOS VAN LARENSCHOOL ONDER ÉÉN DAK

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 december 1989

Criterium | 68 Pagina's