Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ja, die school in Chilliwack

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ja, die school in Chilliwack

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ja, die school in Chilliwack, hoe is het daar eigenlijk mee?

Ieder jaar staan er wel advertenties voor leerkrachten in de Wachter Sions en zijn er, als dominee Roos in Nederland is, wel collectes, maar verder hoor je eigenlijk niets.

Om de band te versterken heeft de redactie van Criterium mij verzocht een kort verslag te schrijven. Hoewel schrijven in het Nederlands van mij veel inspanning vereist, wil ik toch graag aan dit verzoek voldoen. Hier in dit werelddeel zijn wij de enige school uitgaande van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland; er is dus heel weinig contact met andere directeuren of leerkrachten.

In de advertenties kunt u de uitdrukking lezen: "De school groeit nog steeds." In 1980 waren er 47 leerlingen, nu zijn er 245. Vanwaar deze groei die waarschijnlijk nog wel enkele jaren zal doorgaan? In de eerste plaats is er interne groei: er worden elk jaar 25 - 30 kinderen gedoopt in de gemeente. Er komt dus elk jaar een volle klas bij. In de tweede plaats komen er jaarlijks ook leerlingen van andere scholen naar ons over. Bovendien streeft het bestuur om de MLK-kinderen op de eigen school te onderwijzen en op te vangen.

Onze school is zowel een basisschool als een school voor voortgezet onderwijs (secondary school). Dit geldt trouwens ook voor de andere reformatorische scholen in Canada. Als u in de gang loopt ziet u leerlingen van vijf tot achttien jaar! Het aantal "secondary"-leerlingen stijgt ook, maar er zijn niet voldoende leerlingen en leerkrachten om elke klas af-

zonderlijk te onderwijzen. Dus ook in het voortgezet onderwijs zijn combinatieklassen! Het vakkenpakket is, noodgedwongen, heel weinig gevarieerd.

Vooral voor de "secondary students" is dit natuurlijk niet optimaal. De drie leerkrachten die in het de hoogste klassen lesgeven, moeten soms vakken doceren waarin ze weinig of geen ervaring hebben. Dit eist veel voorbereiding, vooral daar de leerlingen in klas 12 staatsexamen moeten afleggen. Maar onze mensen hebben het liever zo, dan hun kinderen naar andere scholen te sturen.

U zult begrijpen dat onze leerkrachten overbelast zijn. Naast het bijhouden van de administratie, enz. geef ik ruim twintig uur per week les in de hogere klassen. Om de taak van het personeel te verlichten, gebruiken wij "teachers aides". Dat zijn dames die werken onder toezicht van bevoegd personeel. Hun taak is erg gevarieerd: werkbladen copiëren of nakijken, leerlingen individueel of in kleine groepen bijwerken, naai-en kooklessen bijhouden, enz. Zij maken vaak een onmogelijke taak mogelijk.

Er is gebrek aan personeel. Er zijn momenteel enkele jongeren in de gemeente die met de opleiding zijn begonnen. Maar het duurt nog wel een paar jaar voor hun studie voltooid is. Wij zijn huiverig om personeel van buiten reformatorische kring aan te stellen, omdat dan waarschijnlijk onze identiteit in het geding komt. Maar zonder personeel gaat het

ook niet. Hoewel personeelsnood ook jullie in Nederland niet onbekend is, hoop ik toch dat er nog zijn die belangstelling voor het werk hier hebben.

Natuurlijk, dat is een hele onderneming. Collega's uit Nederland weten bij ervaring wat het is om het bekende vaderland te verlaten, om dan in een nieuwe omgeving in een vreemde taal les te geven. Schoolengels is niet voldoende. Vooral in het eerste jaar is de taal een groot probleem: taal is nu eenmaal het voornaamste instrument van een onderwijzer. Daarnaast is er ook nog het wennen aan de plaatselijke gewoonten en levensstijl. Hoewel de kerk/schoolgemeenschap uit emigranten en hun kinderen bestaat, is de leefwijze toch anders dan in Nederland.

Anders dan in Nederland, moeten wij veel zelf bekostigen: gebouwen, leermiddelen, bussen. Verschillende lokalen (science room, computer/ business education room, arts & crafts room) zijn afgelopen zomer bijgebouwd. Naast de kosten van het gebouw zelf is er ook de aanschaf van meubilair en apparatuur zoals microscopen en computers. De offervaardigheid in eigen gemeente is groot en de steun uit Nederland zeer welkom. De opbrengst van de verkoopavonden van de "Ladies Aid" (dameskrans) is ook helemaal ten bate van de school. In de nieuwbouw zijn verschillende lokalen niet helemaal afgewerkt: die kunnen D.V. over enkele jaren afgemaakt worden.

Het is vaak moeilijk verantwoorde leermiddelen te vinden. Er zijn wel Christelijke uitgevers maar hun methoden zijn vaak arminiaans getint, En omdat alles hier engelstalig is, kunnen wij geen gebruik maken van methoden zoals "Van Woord tot woord". Ook is er een groot tekort aan verantwoorde jeugdboeken wat de opbouw van een schoolbibliotheek erg moeilijk maakt.

In Criterium lees ik vaak over onderwijsvernieuwing, enz. Hoewel Nederlandse situatie voor mij vreemd is, komen er toch bekende termen voor in die artikelen. Ook hier is men bezig met onderwijsvernieuwing, In hoeverre die veranderingen ook de "independent schools" zullen worden opgedrongen, weet ik niet. Het baart wel zorgen want de vernieuwingen zijn geen verbeteringen.

Elf jaar geleden kon niemand denken dat onze school zo zou groeien: veel kinderen, een mooi gebouw, enz. Soms was het erg moeilijk en zagen wij geen uitkomst. Toch heeft het ons aan niets ontbroken, hoewel aan ons als directeur, personeel en ouders alles ontbreekt. Dat wij, én in Canada, en in Nederland elkanders lasten mogen gevoelen en opdragen. Dat de Heere het werk onzer handen nog zou willen zegenen.

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 1992

Criterium | 40 Pagina's

Ja, die school in Chilliwack

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 1992

Criterium | 40 Pagina's