Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

MET VALLEN EN OPSTAAN?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

MET VALLEN EN OPSTAAN?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op de onlangs gehouden CLK-beurs te Barneveld presenteerde Uitgeverij Groen de serie "Christelijke Opvoeding". Ze is bedoeld als een handreiking aan ouders die in deze tijd en in deze verwereldlijkte samenleving zoeken naar wegen om hun kinderen christelijk op te voeden.

De serie zal bestaan uit 10 delen en elk deel behandelt een bepaalde periode uit het kinder-en jeugdleven. Inmiddels zijn deel 1 en deel 2 verschenen, waarin resp. de geboorte en de leeftijd van 0-2 jaar centraal staat.

De reeks wordt geredigeerd door een drie orthopedagogen, een onderwijskundige, een kinderarts en een predikant.

Op de CLK-beurs ging de eindredacteur van de serie, dr. J.Stolk, nader in op de achtergronden. Hij noemde een drietal karakteristieken.

In de eerste plaats is het een serie over de praktijk van de opvoeding. Men wil ouders, die met concrete vragen zitten een handreiking geven. Daartoe probeert men inzicht te geven in het doen en laten van kinderen en het practisch handelen van ouders. Niet de theorie, maar de praktijk staat centraal.

In de tweede plaats richt de serie zich op de gezinsopvoeding. Het gaat niet om de vorming van individuen, maar om het samenleven van mensen van verschillende leeftijd, met verschillende verantwoordelijkheden en karakters. Daarom geeft de serie veel aandacht aan de onderlinge band van de gezinsleden.

Als laatste karakteristiek noemde eindredacteur Stolk het feit dat de serie een handreiking wil zijn voor ouders bij het christelijke opvoeden van hun kinderen.

Hoe de redactie het begrip "christelijk opvoeden" nader invult werd duidelijk gemaakt met een voorbeeld, ontleend aan deel 2 van de serie. Het centrale thema van dit deel is "het vertrouwen van ouders en kinderen op Christus en het leren vertrouwen van kinderen op hun ouders. Een mens die zijn vertrouwen op de Heere Jezus heeft leren stellen, mag God zijn Vader noemen. De relatie van deze Vader tot Zijn kinderen wordt in de Bijbel in vertrouwenwekkende beelden tot uitdrukking gebracht. (..)

Het is een wonderlijk geheimnis dat de relatie van ouders tot hun kinderen en afspiegeling mag zijn van de verhouding van God de Vader tot Zijn kinderen.(.•) Zoals Christus het vertrouwen van mensen wekt, zo mogen ouders, in afhankelijkheid van Hem, vertrouwenwekkend met hun kinderen omgaan, hen aanvaarden, liefhebben en veiligheid bieden.(..) Van ouders wordt gevraagd dat zij vertrouwenwekkend met hun kinderen omgaan, maar een zaligmakend vertrouwen kunnen zij hun kinderen niet geven. Dat is het werk van de Heilige Geest. In de middellijke weg wil hij echter ouders gebruiken om de Heere in het leven van hun kinderen aan te prijzen en hun te leren dat Hij hun vertrouwen ten volle waard is. Het is de rijkdom van de christelijke opvoeding dat ouders dat niet in eigen kracht hoeven te doen, maar dat zij met vallen en opstaan mogen leren om, ook in de opvoeding, hun vertrouwen steeds meer op de Heere Jezus Christus te stellen.”

We hebben met opzet wat uitvoeriger geciteerd, omdat hier een theologische visie verwoord wordt, die leunt tegen de oude Remonstrantse leer en de mens een vermogen toekent om te geloven en Jezus aan te nemen met eigen krachten. Wie de hierboven gegeven citaten niet overtuigend genoeg vindt, leze hoofdstukken 1 en 5 uit deel 2 van de serie.

Het is een christelijke pedagogiek geworden die zich kenmerkt door een zekere vanzelfsprekendheid en de notie van de onmogelijkheid mist. In wezen is de christelijke opvoeding echter geen opvoeding van "vallen en opstaan", maar kenmerkt ze zich door de absolute verantwoordelijkheid en de volkomen machteloosheid van de opvoeder. Deze karakteristiek is niet van mezelf noch van iemand uit de rechterflank der gereformeerde gezindte, maar van prof.dr. J.H.Gunning Wzn, een pedagogoog uit het begin van onze eeuw en kerkelijk behorend tot de Ethische richting.

Het zal duidelijk zijn dat deze kritiek het hart van de serie raakt. Bij raadpleging ervan zal men dan ook onderscheidend moeten lezen. Jammer, want met de redactie van de serie ben ik van mening dat er binnen de gereformeerde gezindte behoefte bestaat aan practische opvoedkundige geschriften.

N.a.v. "Opvoeden, hoe doe je dat? ", lezing door dr. J.Stolk gehouden bij de presentatie van de serie "Christelijke Opvoeding " van Uitgeverij J.J. Groen en Zoon te Leiden.

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 december 1992

Criterium | 52 Pagina's

MET VALLEN EN OPSTAAN?

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 december 1992

Criterium | 52 Pagina's