Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HULPKLAS OPHEUSDEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HULPKLAS OPHEUSDEN

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Inleiding

Dinsdagmorgen, tien voor half elf. Het is pauze op de Eben-Haëzerschool. De kinderen vermaken zich best. Knikkeren, touwtje springen, slingertikkertje... Heerlijk even uitdollen na het werk. Even later klinkt klokgelui over het schoolplein. Iedereen schaart zich in de rij. Tien lange rijen en één korte rij. De laatste heeft 16 kinderen. Zestien kinderen van de hulpklas.

Doel

Sinds augustus 1993 heeft de Eben-Haëzerschool te Opheusden een hulpklas. Een klas die opvalt binnen de basisschool, maar toch onopvallend en stilletjes zijn gang gaat. Een groep die gevormd kon worden dankzij: - het schoolbestuur, dat de mogelijkheden en de wenselijkheid onderzocht; - de collega's, die een stukje formatie inleverden;

- het WSNS-raamplan;

- de hulp van het ds. G.H. Kerstenonderwijscentrum.

De hulpklas is te zien als binnenschoolse opvang voor leerlingen die speciale zorg nodig hebben. We hebben de keuze gemaakt om kinderen die, in verband met hun specifieke onderwijsbehoeften, in de gewone basisschoolklas niet of niet voldoende geholpen kunnen worden, binnen de eigen school op te vangen. (Daarnaast zijn er ook kinderen die geholpen kunnen worden door middel van i.r.t.)

De opvang in de hulpklas is:

- tijdens alle schooluren ('s morgens en 's middags);

- tijdens sommige schooltijden ('s morgens);

- kortdurend (2 of 3 jaar, daarna terugplaatsing in de basisklas);

- langdurend (alle schooljaren).

Aanmelding

Als blijkt dat een kind problemen heeft met het leren en de mogelijkheden van de groepsleerkracht en/of de irt'er om extra zorg te bieden, uitgeput zijn, wordt het kind aangemeld bij de commissie van onderzoek. Deze commissie bestaat uit: de directeur, de interne begeleider, twee schoolbegeleiders, de

leerkracht van de hulpklas, de eigen leerkracht van het kind, evt. externe onderzoekers: schoolarts, logopedist, enz.

Alle beschikbare gegevens worden de schoolbegeleider(-ster) ter hand gesteld. Vervolgens voert hij of zij het onderzoek uit. Wanneer de resultaten bekend zijn, wordt er overleg gepleegd in de commissie. De commissie brengt advies uit. De ouders worden hiervan in kennis gesteld. Nog weer later wordt er met de ouders en de commissie besproken wat voor het kind de beste vorm van zorg is:

- extra hulp door de groepsleerkracht en / of irt'er

- gehele of gedeeltelijke plaatsing in de hulpklas

- plaatsing op een school voor speciaal onderwijs

Als het kind in de hulpklas geplaatst is, vindt er na twee jaar een herhalingsonderzoek plaats. Onderzocht wordt of het kind op de juiste plaats hulp krijgt.

Leeftijd

In de hulpklas zitten nu kinderen in de leeftijd van 7-11 jaar, vier meisjes en twaalf jongens (net een groot gezin). Ze komen oorspronkelijk uit de groepen 2 t/m 5. We hebben geen leeftijdsgrenzen vastgesteld. De enige grens die er is, is onze vraag: 'Hebben wij antwoord op de hulpvraag van het kind? ' Deze vraag wordt voor ieder kind apart beantwoord.

Problemen

De problemen die de kinderen hebben zijn van zodanige aard dat hulp in de leeftijdsgroep niet voldoet aan de vraag van de kinderen. Het zijn problemen van velerlei soort: didactische problemen, pedagogische problemen en sociaal-emotionele problemen

Vaak is er ook een wisselwerking tussen deze drie.

De kinderen behoeven hulp op het gebied van leren lezen tot voortgezet lezen, van getalbegrip tot staartdelingen, van afhankelijk tot zelfstandig werken, enz. Kinderen met sociaal-emotionele problemen zijn b.v. erg verlegen of moeilijk opvoedbaar. De hulp wordt individueel of op groepsniveau gegeven.

Organisatie

Elf kinderen zitten zowel 's morgens als 's middags in de hulpklas. Vijf kinderen zijn voor een gedeelte van de tijd geplaatst. Zij volgen in hun eigen jaargroep de wereldoriënterende leergebieden, gym en Engels. Alleen kinderen die AVI-6 of een hoger niveau, lezen kunnen daarvoor in aanmerking komen. In de hulpklas vinden klassikale-, groeps-en individuele activiteiten plaats. De soort activiteit is afhankelijk van het vak, het niveau en de kinderen.

De belangrijkste uitgangspunten zijn:

- bevorderen van zelfvertrouwen

- zelfstandig leren werken

- behalen van optimale leerprestaties

Het gedrag van de leerkracht is daarom heel belangrijk, met name ten aanzien van: structuur bieden, instructie geven, beoordelen van prestaties en op basis hiervan het juist selecteren van de leerstof.

Bij de meer algemene vakken wordt zoveel mogelijk aangesloten bij het niveau van de kinderen. Visuele ondersteuning, doe-activiteiten en realiteit zijn daarbij trefwoorden.

Bij schrijven, rekenen en lezen wordt meestal de volgende lijn aangehouden:

1. Wat gaan we doen? Wie krijgt instructie? Hoe was het?

2. Opzoeken van de leerstof.

3. Rondgang langs de leerlingen (op weg helpen).

4. Instructieperiode (stoplicht op rood).

5. Tweede, eventueel derde en vierde rondgang (stoplicht op groen, helpen, corrigeren en stimuleren).

6. Speeldoosje speelt (werkbrief invullen en opruimen).

De instructiemomenten worden soms ook gebruikt om te observeren.

Registratie en rapportage

Alle kleine onderzoekjes doet de hulpklasleerkracht zelf. Het observeren gebeurt tijdens en na schooltijd. Al de gegevens worden verwerkt in twee mappen. De eerste map bevat de algemene informatie en testgegevens. De twee-

de map is het 'leerlingvolgsysteem' van de leerkracht. Hierin wordt elk kind op de voet gevolgd, niet n.a.v. gemiddelden, maar op grond van de eigen unieke ontwikkeling.

Drie keer per jaar krijgt elk kind een cijferrapport (op niveau) en een observatie/registratieboekje. Hierin staat de ontwikkeling van het kind beschreven.

Tot slot

De hulpklas beschrijven in een kort artikel?

Uitleggen dat de hulpklas een plaats inneemt in de harten van bestuur, ouders, leerkrachten en kinderen? Vertellen dat veel doelstellingen van WSNS verwezenlijkt worden? Eigenlijk onmogelijk!

Kom kijken en overtuig uzelf. ( Wel even een afspraak maken).

IV. Bleijenberg (leerkracht hitlpklas Eben-Haëzerschool)

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 april 1995

Criterium | 55 Pagina's

HULPKLAS OPHEUSDEN

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 april 1995

Criterium | 55 Pagina's