Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BELASTING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BELASTING

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

In onderwijsland is veel in beweging. Telkenmale opnieuw zijn er weer zaken die de aandacht vragen. Daar zijn verschillende oorzaken voor.

In de eerste plaats is de overheid, nu al weer jarenlang, bezig met het terugdringen van het jaarlijks terugkerende tekort op de begroting. De gevolgen daarvan voor het onderwijs, één van de grootste posten op de begroting, laten zich raden. De overheid heeft daarbij de verantwoordelijkheid voor het onderwijs meer op het bordje van de schoolbesturen gelegd. Door de vergroting van de autonomie van de schoolbesturen komt het schoolbestuurswerk op een hoger niveau te liggen en nemen de financiële risico's toe. Verkeerd genomen besluiten kunnen in het uiterste geval het voortbestaan van een school zelfs in gevaar brengen. Het wordt moeilijker bestuursleden te vinden die én voldoende tijd èn voldoende deskundigheid in huis hebben om al het werk aan te kunnen. De schoolbesturen bezinnen zich op dit moment dan ook over vormen van bestuurlijke schaalvergroting om de bestuurskracht en de financiële draagkracht te vergroten. Dit proces wordt gestimuleerd door de overheid. Grotere schoolbesturen kunnen de bezuinigingen immers beter opvangen. Wellicht gaan zij er in de toekomst dan wel toe over om sommige scholen te sluiten of samen te voegen (een verdere schaalvergroting die de overheid door de weerstand van de schoolbesturen en de politiek niet zelf kon realiseren).

Een andere oorzaak van de toegenomen werkdruk in onderwijsland is het onderwijsvernieuwingsproces waaraan gestalte gegeven moet worden. Heeft het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs hierin al ruim haar deel gehad, nu komt ook de bovenbouw van het voortgezet onderwijs aan bod. Niet alleen de wijze waarop het onderwijs aangeboden wordt, van onderwijzen naar leren leren, maar ook structuren veranderen. De vakkenpakketten verdwijnen. Ervoor in de plaats komen de leerwegen in de mavo en de profielen in het havo/vwo. Er is bovendien nog een accentverschuiving van kennis naar vaardigheden. Er moeten meer didactische werkvormen gebruikt worden. Al deze vernieuwingen vragen om bezinning, bijscholing, verandering van organisatie en nog veel meer. En daarvoor ontbreekt in veel gevallen de tijd en mankracht. De school draait ook door.

Het grote scala aan vernieuwingen in de afgelopen jaren heeft de werkdruk in het onderwijs behoorlijk doen oplopen. Mensen haken daardoor af, raken overspannen. Onderzoeken hebben aangetoond dat de belasting van leraren en docenten al relatief hoog is. Een zorgvuldig taakbelastingsbeleid is dan ook gewenst.

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juni 1997

Criterium | 73 Pagina's

BELASTING

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juni 1997

Criterium | 73 Pagina's