Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ACTIEPLAN ONDERBOUW

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ACTIEPLAN ONDERBOUW

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Inleiding

Het woord 'actieplan' duikt de laatste tijd nogal eens op in de publicaties van het ministerie van OC& W. Het ministerie wil hiermee kennelijk aangeven dat er een belangrijke verandering of een groot project in het onderwijs gerealiseerd moet worden. Zo kennen we het Actieplan Techniek, Actieplan ICT en ook het Actieplan Onderbouw. Aan het laatstgenoemde speerpunt willen we nu aandacht besteden. Bij het Actieplan Onderbouw gaat het om de extra aandacht voor het onderwijs aan het jonge kind (groep 1 t/m 4) in de basisschool. Op basis van onderzoeksgegevens is geconcludeerd dat er veel energie gestoken moet worden in de vorming en ontwikkeling van de genoemde groep kinderen, opdat er in de groepen 1 t/m 4 een basis gelegd wordt voor

de latere schoolloopbaan en voor de start in het maatschappelijk leven (voldoende startkwaliteit). Bij de klassenverkleining is daarom ook voorrang verleend aan de onderbouw. Die klassenverkleining dient volgens het ministerie niet op zichzelf te staan, maar moet ingebed zijn in onderwijskundige verbeteringen in de basisschool. Met het oog hierop heeft het Ds. G.H. Kerstenonderwijscentrum in samenwerking met PABO De Driestar een Actieplan Onderbouw ontwikkeld dat bestaat uit nascholing en begeleiding en gericht is op verbetering van het onderwijs in de onderbouw.

We zijn van mening dat we met dit project iets bieden waar alle scholen behoefte aan hebben of behoefte aan zullen krijgen. Daarvoor noemen we drie redenen.

1. Zoals gezegd wordt er in het kader van de klassenverkleining in de onderbouw door de overheid als eis gesteld dat deze klassenverkleining gepa gaat met kwaliteitsverbetering van het onderwijs in de groepen 1 t/m 4. cursus Actieplan onderbouw speelt daar op in.

2. Er bestaat nog steeds een cesuur tussen groep 2 en 3. Van een doorgaande lijn is te weinig sprake. Ook hieraan zal D.V. tijdens de cursus Actieplan onderbouw aandacht besteed worden.

3. Bij de tweedaagse inspectie-evaluaties wordt er de vinger bij gelegd dat er in groep 1/2 tijdens de werkles te weinig rekening gehouden wordt met verschillen tussen kinderen. In de klas wordt tijdens de werkles weliswaar in groepen gewerkt, maar die groepen zijn vaak niet ingedeeld op grond van waargenomen verschillen en binnen de groepen wordt niet gedifferentieerd. Over het algemeen is er sprake van ongedifferentieerd werken in 3 of meer groepen. Het rekening houden met verschillen komt zo niet uit de verf. Het actieplan onderbouw wil suggesties geven voor het omgaan met verschillen in groep 1/2.

Gelet op het voorgaande leek het ons gewenst dat alle aangesloten scholen de komende jaren D.V. meedoen met dit Actieplan en dat behalve de leerkrachten van groep 1 t/m 4, ook de directeur deelneemt aan de cursus. Hierna beschrijven we de inhoud van het eerste cursusjaar.

Inhoud van de cursus

De tweejarige cursus streeft de volgende doelen na:

* in groep 1/2 meer rekening leren houden met verschillen tussen de kinderen en het aanbod daarop afstemmen (adaptief onderwijs binnen de kaders van de grondslag);

* in groep 3/4 meer ontwikkelingsgericht werken naast het gedifferentieerd programmagericht werken tijdens taal/lezen en rekenen (doorgaande lijn).

De cursus bestaat in het eerste jaar uit maximaal 4 bijeenkomsten:3 keer conceptgestuurd onderwijs en 1 keer motoriek bij kleuters. In het tweede jaar

wordt daarop voortgeborduurd en wordt vervolgens aandacht besteed aan taal bij kleuters. Er zal D.V. tenslotte een IOBK-cursus (In Ontwiikkeling Bedreigde Kleuters) gegeven worden. De inhoud van de cursus voor het eerste jaar D.V. is als volgt.

Eerste bijeenkomst

De eerste bijeenkomst bestaat uit 3 keer een inleiding van een kwartier over achtereenvolgens:

a. programmagericht werken;

b. ervaringsgericht werken;

c. ontwikkelingsgericht werken (in de termen van het Ds. G.H. Kerstenonderwijscentrum: opvoedingsgericht werken, waarbij sprake is van eigen accenten, welke tijdens de cursus nadrukkelijk aan de orde zullen komen). Aan het eind van deze bijeenkomst krijgen de cursisten de opdracht om per school/klas te beschrijven waar deze concepten worden gebruikt.

Tweede bijeenkomst

Tijdens de tweede bijeenkomst komen aan de orde: a. bespreken van de huiswerkopdracht;

b. bestaat de cesuur tussen groep 2 en 3? Hoe kan daar verandering in aangebracht worden? Bijvoorbeeld: in groep 3 naast programmagericht werken 's morgens, 's middags werken in hoeken.

Huiswerkopdracht: Hoe zou u het onderwijs in de onderbouw het beste vorm kunnen geven op uw school?

Derde bijeenkomst

Het inventariseren van mogelijkheden om onderwijs in de onderbouw vorm

te geven. Iedere school werkt het eigen concept na deze bijeenkomst verder uit met begeleiding van het Ds. G.H. Kerstenonderwijscentrum. Een en ander wordt ook vastgelegd in het Schoolplan.

Vierde bijeenkomst

De vierde bijeenkomst is gericht op het thema rekening houden met verschillen (adaptief omgaan met kleuters) tijdens de werkles, waarbij er in groep 1/2 een toespitsing op de fijne motoriek en in groep 3/4 op het schrijven zal plaatsvinden.

De huiswerkopdracht bestaat erin dit verder op schoolniveau uit te werken vast te leggen in het Schoolplan.

Voor het tweede jaar D.V. wordt er verder gewerkt met het onderdeel motoriek en vervolgens met taal. Dan zal tevens bezien worden of het lOBK-onderdeel in dat jaar nog in te passen is. Waarschijnlijk zal daar echter een derde jaar voor nodig zijn.

Taakverdeling

De scholing wordt verzorgd door De Driestar. De begeleiding door de heren Van der Garde en Van Klinken van het Ds. G.H. Kerstenonderwijscentru Steeds zal een van deze twee begeleiders op een scholingsbijeenkomst aanwezig zijn om zo een optimale afstemming tussen scholing en begeleiding te kunnen bereiken.

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 1997

Criterium | 69 Pagina's

ACTIEPLAN ONDERBOUW

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 1997

Criterium | 69 Pagina's