Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Redactioneel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Redactioneel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is zorgwekkend hoe weinig er binnen de gereformeerde gezindte een Bijbelse visie op het geweten wordt aangetroffen. In zijn Optiek toont drs. R.A. van der Garde aan dat het geweten in de eerste plaats een 'stedehouder Gods' is. Hoewel het geweten een aansluitingspunt is voor de opvoeding, is zonder wedergeboorte ook in het geweten geen recht besef van schuld.

Deze Optiek is waard grondig bestudeerd te worden. De visie op het geweten die onderwijsgevenden hebben, is van groot belang in hun omgaan met jonge kinderen. Soms vrezen we dat binnen het christelijk onderwijs het geweten in de opvoeding wordt ondergewaardeerd.

Ons voorgeslacht heeft meestal weinig schoolonderwijs gehad. Hemels onderwijs leerde velen wat een waar schuldig geweten is. In het tweede deel van de lezing van dhr. A. van Voorden, directeur van de Rehobothschool te Opheusden, is te lezen dat ook een jonge predikant onderwijs ontving van een oudere vrouw uit het gezelschapsleven.

In een eerste artikel gaat mr. A. Weggeman, werkzaam bij de Raad van State, in op de grondwettelijke vrijheid van onderwijs. Hij gaat nader in op ons staatsrechterlijk bestel en de daarin functionerende grondrechten. Hij benadert dit vanuit de grondwettelijke zorg die de overheid voor het onderwijs dient te hebben.

PABO-student W. Vos schrijft zijn visie over edutainment, internet en computerspellen binnen het christelijk onderwijs. De computer kan een slechte invloed hebben op kinderen.

In de rubriek VBSO gaat mr.L. Vogelaar in op adviezen inzake beloningssystematiek. Hij behandelt het rapport-Berenschot op gedegen wijze. Dit artikel mag niet ongelezen blijven. De veranderingsgezindheid die uit dit rapport blijkt, wordt door beleidsmakers breed gedragen.

De remedial teacher behoeft toch niet te verdwijnen, volgens drs. R.A. van der Garde, hoewel hij er wel kritische kanttekeningen bij plaatst. Hij schrijft in de rubriek Ds. G.H. Kerstenonderwijscentrum over differentiatie in het leesonderwijs.

In de rubriek Rondom de scholen is een verslag te lezen van het 25-jarige jubileum van dhr. C. Oosterwijk, directeur van de Joh. Calvijnschool te Leerdam. Namens het bestuur van de KLS is dhr. A.G.J. van Berkum tot de redactie toegetreden. Hartelijk welkom! Dhr. Eversdijk die deze functie eerst vervulde, blijft als KLS-lid evenwel deel uitmaken van de redactie.

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 1998

Criterium | 60 Pagina's

Redactioneel

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 1998

Criterium | 60 Pagina's