Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Optiek

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Optiek

Calvijn

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

31 oktober 2003, Hervormingsdag. De gedachten gaan ... Is er een relatie tussen de Hervorming, Hervormers en het onderwijs? De vraag stellen is hem beantwoorden.

Begin 2003 is een publicatie verschenen met als titel 'Inspirerend onderwijs'. De publicatie is een bundeling van een aantal lezingen en openingstoespraken van de hand van ds. Golverdingen, jarenlang voorzitter van de Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs (VGS). Een lezenswaardig boekje, wat tot nadenken kan stemmen ...

Wat heeft de Hervorming nu te maken met 'Inspirerend onderwijs'? Het viel mij op dat Calvijn regelmatig wordt aangehaald. In deze 'optiek' wil ik een heel korte bloemlezing doorgeven, in de wetenschap dat een bloemlezing maar een deel van de werkelijkheid is.

Bouwstenen
'Het reformatorisch onderwijs getuigt van de verbondenheid met de gereformeerde traditie, zoals die gestalte kreeg op de Academie van Genève ten tijde van Johannes Calvijn (...). Deze op de Schrift en het gereformeerde belijden gebaseerde traditie reikt ons de bouwstenen aan voor de formulering van een algemene doelstelling van het reformatorisch onderwijs.'

Ondersteunend
'Ook vandaag heeft het reformatorisch onderwijs, evenals in de tijd van Calvijn, een ondersteunende functie ten aanzien van gezin en kerk.'

Voorbeelden
'Calvijn benoemde geen docent, hoe uitnemend zijn wetenschappelijke kwaliteiten ook waren, als er op zijn leven ook maar iets was aan te merken. Woorden wekken. Voorbeelden trekken. Alle gereformeerde pedagogen hebben op grond van de Schrift dan ook de uitzonderlijke waarde van het goede voorbeeld beklemtoond.'

Vreemdelingschap
'Zijn (ds. G.H. Kersten) cultuuracceptatie staat, geheel in de lijn van Calvijn, in het teken van het vreemdelingschap van de christen, die weet wat distantie is, zich inzet voor het werk op de post, die hij in de opdracht des Heeren heeft ingenomen en wacht op de aflossing daarvan.'

Calvijn leefde lang geleden, de Hervormingsdag ligt, als u dit leest, alweer enige tijd achter ons. Dat neemt niet weg dat de boodschap van de Hervorming, in het bijzonder van Calvijn, ook voor vandaag de dag ons veel te zeggen heeft. Hopelijk leidt dat tot bezinning. Bezinning is nodig, zoals ook blijkt uit het volgende, geciteerd uit 'Inspirerend onderwijs'.
'De bezinning op een algemene pedagogische visie hebben wij meer dan nodig in een ver ontkerstende samenleving, waarin een opvoeding naar Schrift en belijdenis allesbehalve vanzelfsprekend is. Laten wij ons toch realiseren, dat secularisatie een geesteshouding is, die geleidelijk aan het gereformeerde denken kan aantasten. Die aantasting zou wel eens kunnen beginnen met het geruisloos wegvallen van het gereformeerde zicht op het geheel van opvoeding en onderwijs om vervolgens na enige tijd uit te monden in een praktische en tenslotte in een theoretische ontkenning van de gereformeerde leer over mens en kind.'

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 december 2003

Criterium | 52 Pagina's

Optiek

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 december 2003

Criterium | 52 Pagina's