Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een heilzame raadgeving in het nieuwe jaar

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een heilzame raadgeving in het nieuwe jaar

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zefanja 2:1: Doorzoekt uzelven nauw, ja, doorzoekt nauw, gij volk, dat met geen lust bevangen wordt.

De profeet Zefanja vermaant het volk zich tot de Heere te bekeren. Vandaar het woord 'volk'; dus hij spreekt niet tot de heidenen. Zo is dit woord ook tot ons gericht als tot het volk dat met geen lust bevangen is. Het woordje 'lust' heeft de betekenis van: een zoete beweging des gemoeds, ontstaan uit hoogachting van een zaak die men aanmerkt als dat die ons wel zou lusten. Die dus met onze begeerte overeenkomt en waar wij onze genoegens in vinden.
Maar dit volk heeft geen lust om zich tot God te bekeren, geen enkele begeerte en lust om Gods wet te betrachten. Het volk is weigerachtig om door bekering weder te keren tot de Heere. Openlijk zegt dit volk: "Wijkt van ons, want aan de kennis Uwer wegen hebben wij geen lust." Is dit niet het beeld van ieder mens van nature? Een lust tot de zonden, een lust tot de genoegens van deze wereld, is hij daar niet mee bevangen?
Dan kunnen we de tekst wel enigszins begrijpen als de profeet de raad geeft: "DOORZOEKT uzelven nauw." In het bijzonder wordt dit woord tot Gods volk gericht. De dichter van Psalm 25:6 (berijmd) heeft daarvan gezongen: " Wie heeft lust den Heer' te vrezen, 't Allerhoogst en eeuwig goed?"

In de kanttekening wordt bij de woorden "DOORZOEKT uzelven nauw" gewezen op het verzamelen van stro, gelijk Farao de last van het volk Israël verzwaarde door het geen stro meer te geven voor het maken van tichelstenen, maar het door henzelf liet zoeken en verzamelen. Doorzoeken heeft dan ook de betekenis van ons hart doorzoeken gelijk men stro zoekt en dat is een moeilijk en zwaar werk. In het doorzoeken is dan ook kennis nodig, een kennis die alleen verkregen wordt in de weg van de waarachtige bekering. Daar ontdekt de Heilige Geest zulk een mens aan zijn zonden. Zeker, er kunnen consciëntieovertuigingen zijn. Daarom is het zo nodig te doorzoeken of dit wel van God is. "Want zo iemand meent iets te zijn, daar hij niets is, die bedriegt zichzelven in zijn gemoed," Galaten 6:3.
Het gaat een oprechte ziel erom dat hij of zij zich niet bedriegt voor een eeuwigheid. Zulken krijgen in die weg God nodig in het doorzoeken van hun hart. Het is ook hun taal wat staat in Psalm 139:23: "Doorgrond mij, o God, en ken mijn hart; beproef mij en ken mijn gedachten."

Welnu, is het niet de moeite waard om eens waarlijk uw hart te doorzoeken? W e zijn het nieuwe jaar weer ingegaan, w e hebben in het oude jaar menigmaal aan het graf gestaan. W e weten niet wie de volgende zal zijn. Zult u of zal ik het zijn? In het tweede vers (... terwijl de hittigheid van des Heeren toorn over ulieden nog niet komt, terwijl de dag van den toorn des Heeren over ulieden nog niet komt) wordt ons de lankmoedigheid Gods voorgehouden. Dat wil zeggen dat dit volk nog verkeerde in het heden. Dat is voor ons ook zo. Ons leven gaat als kaf voorbij, maar de hittigheid van des Heeren toorn is nog niet over ons gekomen.

Wij zijn niet met lust bevangen om God te dienen, maar nu is er Eén Die wel met die lust is bevangen. Het doet me dan ook denken aan Christus, Die vrijwillig in de wereld is gekomen. W e lezen in Psalm 40:9: "Ik heb lust, o Mijn God, om U w welbehagen te doen, en U w w e t is in het midden Mijns ingewands". Daartoe is Christus op de wereld gekomen om de wil Zijns Vaders te volvoeren. Dat was Zijn lust, opdat de deugden Gods verheerlijkt zouden worden, om de gegevenen Zijns Vaders zalig te maken, te verlossen van het hoogste kwaad en te brengen tot het hoogste goed. Dat is Zijn lust, een gevallen Adamskind dat zichzelf ziet liggen onder de hittigheid Zijns toorns en niet anders verwacht dan eeuwig om te komen, te redden van de dood. Ja, dat is Zijn lust.

Dan is deze heilzame raadgeving in het nieuwe jaar zeker wel op zijn plaats. DOORZOEKT uzelven nauw, ja doorzoekt u nauw. Heb ik aan wat hierboven is gezegd ook kennis gekregen in de w e g van waarachtige bekering? En als ik daar geen kennis aan heb? Dan bent u met geen lust bevangen. W e e t dan, dat het leven als kaf voorbijgaat. De Heere mocht ons een ware lust geven om Hem te mogen kennen. Dat is onze bede in het nieuwe jaar.

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Criterium | 60 Pagina's

Een heilzame raadgeving in het nieuwe jaar

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Criterium | 60 Pagina's