Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een schoolhof voor de Ds. G. Voetiusschool in Andel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een schoolhof voor de Ds. G. Voetiusschool in Andel

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

 Al lange tijd waren we op onze school ervan overtuigd dat het plein te klein was en dat er totaal geen uitdaging voor de kinderen was bij het spelen. Een enkel speeltoestel voor de kleuters, een zandbak, een kever (klimtoestel) voor groep 3 en 4 en dan hield het op. Ruzies en vechtpartijtjes kwamen regelmatig voor en als pleinwacht was dat lang niet prettig. Bovendien was het hele plein aan renovatie toe en de beplanting was na bijna 25 jaar ook niet zoveel meer. Maar ook waren w e het met elkaar eens: als we het gaan veranderen, moeten we het ineens goed doen.

Schoolhofcommissie
Dan als eerste een commissie ingesteld. Die kreeg de veelzeggende naam: schoolhofcommissie. Schoolpleincommissie was wellicht juister geweest, maar deze naam had voor allen wat meer cachet. De commissie werd breed opgezet: twee bestuursleden en 6 leerkrachten uit alle 'bouwen' van de school, totaal acht personen. Een pluspunt was dat w e veel ervaren leerkrachten in deze commissie hadden.
Na geïnformeerd te hebben bij andere scholen die kortgeleden hun plein aanpasten, kwamen bij de Eben-Haëzerschool in Rhenen terecht. De directie was onmiddellijk bereid om ons rond te leiden en zoveel mogelijk informatie te verstrekken over de organisatie en werkwijze van deze klus. Hun wijze van actievoeren kregen we ook te horen en ze gaven aan wie eventueel als architect en uitvoerders gevraagd konden worden. Als gehele schoolhofcommissie trokken we ook op een woensdagmiddag naar Rhenen en Scherpenzeei. In Rhenen waren veel speeltoestellen geplaatst, bij de Wittenbergschool in Scherpenzeei wat minder.

Ontwerpen
Via 'Rhenen' kwamen we in contact met dhr. Roza, een tuinen landschapsarchitect die heel graag onze schoolhof wilde ontwerpen. Tijdens alle vergaderingen van de commissie is hij aanwezig geweest om steeds zijn laatste ontwerp met ons te bespreken. Het is heel belangrijk om deze lijnen zo kort mogelijk te houden. Omdat de commissie erg breed was, werd er veel op elk ontwerp 'geschoten.' Ook koppelden we de plannen steeds terug naar het hele personeel. Uiteindelijk kwamen we na driekwart jaar tot een definitief ontwerp. Roza had ook de aanbesteding naar de aannemers in zijn pakket. De commissie hield, voorzover vakkundig, de vinger aan de pols. Er bleven twee aannemers over die beiden in de zomervakantie(l) het werk uit wilden voeren. Uiteraard waren we als school daar erg mee ingenomen. Waar zouden immers de kinderen in de pauzes moeten blijven als het hele plein 'op z'n kop' zou gaan ? Uiteindelijk bleef er maar één aannemer over. W e hebben met hem goede afspraken kunnen maken over vrijwilligerswerk, meerwerk, enz. Voor de speeltoestellen kwamen w e uit bij Speelmaatje in Spankeren. Met name de advisering over welke toestellen je voor de verschillende leeftijden kunt plaatsen en waar je ze moet plaatsen, was geweldig.

Acties
Ondertussen was er in de school ook al het een en ander in gang gezet. Om het geheel te kunnen bekostigen werden er verschillende acties gevoerd door de leerlingen: bloembollen van Baltus, stroopwafels van Casteleyn, een verkoping van groep 8 en w e organiseerden een fietspuzzeltocht voor ouders, ledereen was geweldig enthousiast en inmiddels was er ongeveer € 15.000,ingezameld. Het bestuur gaf zijn goedkeuring voor de schoolhof en het geheel kon uitgevoerd worden.

Uitvoeren
Op de eerste vakantiedag één van de warmste dagen van 2003 startte aannemer Pellikaan met behulp van vrijwilligers (veel oud-leerlingen ) de werkzaamheden. Ondertussen was er ook een coördinator in beeld gekomen: dhr. Bikker uit Werkendam, die voor ons onmisbaar is geweest. Door zijn deskundige begeleiding is er eigenlijk niets mis gegaan. Ondanks de warmte gelukt om voor de start van het nieuwe cursusjaar 2003-2004 het plein op orde te krijgen. Speelmaatje kon de speeltoestellen echter pas in de eerste schoolweken plaatsen. Het was voor de kinderen bijzonder interessant om te zien hoe alles in korte tijd ingericht werd. Als ondergrond gebruikten we overal rubber tegels, niet goedkoop, wel praktisch en duurzaam. Het advies ten aanzien van de beplanting is erg goed geweest. Nu het geheel ingeplant is, zien we dat er een duidelijke lijn in het geheel is ontstaan.

En de praktijk ...
Het is nu een genot om pleinwacht te hebben. Alle kinderen genieten (ook nu na enkele maanden) nog iedere dag van de verschillende toestellen. We hebben duidelijke regels met elkaar afgesproken, maar in principe kunnen alle leerlingen 'terecht' op alle speeltoestellen. Wie naar Giessen moet reizen (daar is onze discolatie) komt 5 minuutjes eerder op school om nog even in het kraaiennest te klimmen. Vechtpartijtjes komen nauwelijks meer voor. Kortom: scholen die overwegen om het schoolplein 'aan te pakken' zijn welkom om te zien en te horen hoe je dat kunt doen ...

Uitbreiding Johannes Calvijnschool Leerdam
Tot 2002 had onze school 12 leslokalen, waarvan één lokaal eigendom van het bestuur was. W e hadden echter al diverse jaren 13 of 14 groepen. Omdat we niet graag met één of enkele groepen bij een andere school introkken, werd ons handenarbeidlokaal jarenlang als leslokaal gebruikt. W e hebben ruim twee jaar overlegd met de gemeente Leerdam over uitbreiding van onze school met twee of drie lokalen. Vooral de hoogte (of liever: laagte) van de financiële vergoeding door de gemeente was een struikelblok. Tenslotte nam het bestuur de beslissing om te gaan bouwen, ondanks dat er nog wat financiële onzekerheden waren. De bouw voorzag in uitbreiding met drie lokalen, waarvan één lokaal ingericht zou worden als ICT-lokaal. Bovendien kon een nieuwe personeelskamer worden gerealiseerd, waardoor van de oude personeelskamer directiekamer gemaakt kon worden. In augustus 2002 werd met de bouw gestart. Het hele schooljaar 2002-2003 is gewerkt aan de uitbreiding en daaraan gekoppeld de renovatie van het oudste gedeelte van ons schoolgebouw. Natuurlijk heb je heel wat overlast van de bouw en renovatie, maar het resultaat is goed en erg mooi. Iedere groep heeft nu een eigen lokaal.
We hebben zelfs nog een lokaal over. Dit lokaal wordt bijna de hele week gebruikt voor kleinere groepjes en vanaf januari j.l. ook twee dagen per week door groep 0. In het ICT-lokaal kunnen 28 kinderen tegelijk met de computer werken. Dit heeft een veel hoger rendement dan enkele computers in het eigen lokaal.
De nieuwe personeelskamer en de nieuwe directiekamer zijn ruim en mooi. In de personeelskamer is het meubilair uitgebreid en in de directiekamer is nieuw meubilair gekomen. Behalve voor het directiewerk is de nieuwe directiekamer ook heel geschikt voor het tweewekelijks directieoverleg, voor functioneringsgesprekken en voor ontvangst van ouders, vertegenwoordigers, enz. Het is voor al het personeel en ook voor de kinderen fijn om in een ruim, mooi en schoon schoolgebouw te mogen werken. Op de foto's ziet u het nieuwe ICT-lokaal en de nieuwe directiekamer.

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 maart 2004

Criterium | 60 Pagina's

Een schoolhof voor de Ds. G. Voetiusschool in Andel

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 maart 2004

Criterium | 60 Pagina's