Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De plusklas: 'Plezierig rekenen voor iedereen'

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De plusklas: 'Plezierig rekenen voor iedereen'

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jos uit groep 5 (gedoubleerd in groep 4) heeft moeite met rekenen. Het lijkt hem aan inzicht te ontbreken en de automatisering lukt niet. De tafels kent hij niet uit zijn hoofd; hij gebruikt een tafelkaart. Jos krijgt twee keer per week een half uur individuele hulp buiten de klas. Ook helpt de juf hem aan de instructietafel. Hij doet zijn uiterste best, maar het lukt hem nauwelijks een voldoende te halen. Hij voelt zich een buitenstaander en dat heeft een negatieve invloed op zijn zelfbeeld en motivatie. Als Jos naar groep 6 gaat, wordt de Plusklas opgestart. Jos komt in een groepje waarin allemaal kinderen zitten met rekenproblemen. Hij voelt zich geen buitenstaander meer. Hij merkt dat hij soms als enige het antwoord weet op een moeilijke som en is daar dan erg trots op. Zijn motivatie komt weer terug. Hij komt vrolijk de Plusklas binnen en werkt hard. Jos ontwikkelt een positieve houding ten opzichte van rekenen en vooral ten opzichte van zichzelf. Zo komt hij op een plezierige manier een heel eind.

De Plusklas: 'Plezierig rekenen voor iedereen'

Jos uit groep 5 (gedoubleerd in groep 4) heeft moeite met rekenen. Het lijkt hem aan inzicht te ontbreken en de automatisering lukt niet. De tafels kent hij niet uit zijn hoofd; hij gebruikt een tafelkaart. Jos krijgt twee keer per week een half uur individuele hulp buiten de klas. Ook helpt de juf hem aan de instructietafel. Hij doet zijn uiterste best, maar het lukt hem nauwelijks een voldoende te halen. Hij voelt zich een buitenstaander en dat heeft een negatieve invloed op zijn zelfbeeld en motivatie. Als Jos naar groep 6 gaat, wordt de Plusklas opgestart. Jos komt in een groepje waarin allemaal kinderen zitten met rekenproblemen. Hij voelt zich geen buitenstaander meer. Hij merkt dat hij soms als enige het antwoord weet op een moeilijke som en is daar dan erg trots op. Zijn motivatie komt weer terug. Hij komt vrolijk de Plusklas binnen en werkt hard. Jos ontwikkelt een positieve houding ten opzichte van rekenen en vooral ten opzichte van zichzelf. Zo komt hij op een plezierige manier een heel eind.

Er komen steeds meer leerlingen met leerproblemen, een leerachterstand en/of een aangepast programma. Ook bij ons op school.
Zo'n drie jaar geleden zijn wij daarom gestart met de Plusklas.

• Wat waren de problemen?
• Andere aanpak: de Plusklas; wie worden er geplaatst?
• Een kijkje in de Plusklas
• De voordelen op een rij

Wat waren de problemen?
1. De leerlingen met rekenproblemen worden dagelijks geconfronteerd met hun onvermogen (denk aan het voorbeeld van Jos). Ze voelen zich niet competent.
2. De leerkrachten hebben de ervaring dat ze te weinig zorg kunnen geven aan deze leerlingen. De individuele ondersteuning van de zorgleerlingen vergt naar verhouding veel tijd. Vooral in de bovenbouw kan het niveauverschil groot zijn.
3. De realistische rekenmethode (WiG) gaat uit van verschillende oplossingsstrategieën. De leerlingen zijn gebaat bij veel oefenen, veel automatiseren en bij het hanteren van één oplossingsstrategie.
4. De zorgleerlingen krijgen individueel, twee maal per week, een half uur extra hulp van de rt'er. Maar de leerlingen hebben elke dag ondersteuning nodig. Het rekenwerk van een hele week kan niet in twee keer uitgelegd worden. Er is te veel tijd tussen het instructiemoment en het moment dat de leerling het werk daadwerkelijk moet uitvoeren. Bovendien voelen de leerlingen die een aangepaste leerlijn volgen, zich in een uitzonderingspositie geplaatst tijdens de rekenles in de groep.
5. De tijd van de rt'er wordt niet effectief gebruikt. De individuele ondersteuning kost veel tijd en op deze manier kunnen maar enkele leerlingen begeleid worden.

Andere aanpak: de Plusklas
In het cursusjaar 2003-2004 zijn we gestart met de Plusklas. Een klas voor leerlingen met een rekenachterstand. We hebben voor de naam Plusklas gekozen: een klas die wat extra's biedt! De kinderen komen vier keer per week een uur rekenen op hun eigen niveau op het moment dat hun klasgenoten ook aan het rekenen zijn. In deze Plusklas kunnen we het competentiegevoel vergroten, de kinderen goed volgen en begeleiden, gaan we effectief om met de tijd van de rt'er en ontlasten we onze collega's.
We besteden vooral aandacht aan basisvaardigheden: het vergroten van het getalbegrip, het automatiseren van de tafels en de sommen tot 20 (+ en -). We bieden één oplossingsstrategie aan: bijvoorbeeld 'het rijgen'. Bij deze strategie wordt het begingetal niet gesplitst. We gebruiken hierbij de getallenlijn. De sprongen kunnen op de getallenlijn getekend worden.
In de Plusklas komen de leerlingen in een klas, waar ze niet altijd de slechtste zijn. Bij sommige rekenonderdelen kunnen ze zelfs de beste leerling zijn. Omdat ze op eigen niveau werken, maken ze het werk voldoende; ze doen veel succeservaringen op. Dit vergroot hun zelfvertrouwen!

Wanneer komt een leerling in aanmerking voor de Plusklas?
Halverwege groep 4 worden potentiële Plusklas-leerlingen geselecteerd.
Leerlingen die geruime tijd intensieve hulp hebben gehad, zowel binnen als buiten de klas en van wie verwacht wordt dat intensieve hulp nodig blijft, komen in principe in aanmerking voor de Plusklas. Na onderzoek door de SBD vullen we voor deze leerlingen een OR in en vragen om een indicatiestelling. Tijdens een teamvergadering wordt dit besproken. De leerlingen kunnen problemen hebben op cognitief of sociaal-emotioneel gebied of op beide.

Een kijkje in de Plusklas
Iedere maandag, dinsdag, woensdag en donderdag komen, na het Bijbelverhaal, de kinderen naar mij toe. Het zijn 6 leerlingen uit 5 verschillende groepen. We beginnen de rekenles met een automatiseringsoefening. Vervolgens gaat iedereen aan het werk. leder kind heeft in zijn/haar bakje een blaadje met daarop de weektaak. Twee kinderen gaan achter de computer. Zij oefenen eerst een poosje met Hoofdwerk bijv. klokkijken en schakelen na verloop van tijd over op Maatwerk blauw. De andere kinderen gaan individueel of in tweetallen aan het werk. Ik loop langs en begeleid waar nodig. Als een som klaar is, kijken de kinderen het werk zelf na. Natuurlijk willen ze het resultaat even zeggen. We bespreken het en de volgende som wordt gemaakt.
De kinderen werken met de WiG-boeken passend bij hun niveau. Als er meer oefenstof nodig blijkt te zijn, kopieer ik dat uit mappen/andere methoden. Iedere les sluiten we af met een spel: 24-game of tafelbingo. Omdat we merkten dat de kinderen het onderdeel meten, tijd en geld erg lastig vinden, hebben we besloten één les per week een projecttaak te doen. Op vrijdag doen de kinderen van de plusklas mee in hun eigen groep (met de projecttaak) of ze krijgen van mij een opdracht voor die morgen. We nemen de methodetoetsen van WiG af en hanteren daarbij dezelfde normen als de groepsleerkrachten. Als een deel is doorgewerkt, wordt ook de CITO afgenomen.
Vorig jaar hebben we het volgende extraatje ingevoerd. Als de methodetoets door iedereen voldoende is gemaakt, gaan we iets lekkers klaarmaken. Rekenen in de praktijk!! We maakten bijv. een salade en een chocolade-cake waarbij de kinderen verschillende dingen moesten toepassen: wegen met de weegschaal, verdubbelen van de hoeveelheden en wat kost het wat we klaarmaken? Ook het samenwerken is dan erg belangrijk. Het was leerzaam én gezellig. En als de Plusklas zoiets maakt, smult het hele team...!

De voordelen op een rij
Het creëren van een aparte rekenklas naast de gewone groepen is ons goed bevallen. De kinderen komen elke dag zonder problemen naar de Plusklas en ze zitten lekker in hun vel. Ze hebben een prima werkhouding en ze ontwikkelen zich goed.
Toen ik de kinderen vroeg wat ze van de Plusklas vonden, zeiden ze: "Het is gezellig; je kunt hier stil werken en als je het niet snapt kun je het vragen; op de computer is leuk; ik vind het fijn om samen te werken; ik vind het niet meer zo moeilijk.

In de Plusklas ...
1. krijgen de leerlingen dagelijks instructie op eigen niveau;
2. neemt een kind geen uitzonderingspositie in;
3. wordt zo nodig ondersteunend materiaal gebruikt. Niemand hoeft zich daarvoor te schamen;
4. wordt één oplossingsstrategie aangeleerd;
5. besteden we veel aandacht aan het automatiseren;
6. is rekenen plezierig; we sluiten altijd af met een spelletje. Een spelletje dat iedereen snapt!
7. gaat de rt'er effectief om met haar tijd.

En verder:
8. het werken van de groepsleerkrachten aan de instructietafel in de groep kan nu beter georganiseerd worden. De andere leerlingen ervaren dat ze meer uitleg krijgen;
9. de Plusklas wordt positief beoordeeld door de klasgenoten van de eigen groep. Zij vinden de Plusklas heel normaal;
10. de Plusklasleerlingen voelen zich competent. Ze kunnen rekenen!!

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 2005

Criterium | 60 Pagina's

De plusklas: 'Plezierig rekenen voor iedereen'

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 2005

Criterium | 60 Pagina's