Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Project over Vincent van Gogh

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Project over Vincent van Gogh

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het project over Vincent van Gogh heb ik in groep 6 uitgevoerd. Vincent: 'Een schilder meteen heel verhaal.' 'Een schilder die kind én volwassene mee kan voeren naar zijn indrukwekkende leven en in zijn strijd om erkenning voor zijn werk.' Kortom een boeiender en leerzamer project is bijna niet in te denken!

Eerst zal ik in het kort globaal de opzet van het project vertellen en vervolgens zal ik van elke les een indruk geven aan de hand van een summiere uitleg. 
Het project is een soort verhalend ontwerp: elke les begint met een stukje verhaal over Vincents leven waarna het kunst-/ beeldend aspect een plaats krijgt. Zo worden de kinderen meegevoerd in zijn leven, ondervinden zij aan den lijve hoe hij heeft geworsteld met de problemen van de schilderkunst, zodat zij de schilder nog beter begrijpen en vooral nog meer gaan waarHet boerenleven. deren! Wat hier o.a. heel belangrijk voor is, is dat je de kinderen moet meenemen in die tijd van toen. Dat betekent dat je andere schilderijen moet laten zien en bespreken en de reacties van mensen uit die tijd duidelijk naar voren moet laten komen om zo de kinderen bij te brengen dat Vincent zo goed als nooit erkenning voor zijn werk kreeg in die tijd. Toch ging hij door met zijn manier van werken! Dat werkt ongetwijfeld verwondering bij de kinderen voor deze schilder!

De eerste les was een verkenningsles met een schilder. De naam van de schilder bleef onbekend. De schilder wilde iets schilderen wat toen totaal niet in trek was, namelijk het schilderen van het arme boerenleven. Op de grond van onze klas lagen aardappels, klompen, klei, harkjes, pikhouweel, etc. De kinderen moesten hierover hun werk maken met potloden of vetkrijt. Vervolgens stelde ik het werk van de schilder tentoon en besprak wat de overeenkomsten waren tussen het werk van de kinderen en dat van de schilder, wat er verassend was, welke moeilijkheden er waren, etc. Kortom een aansprekende boeiende les waarin de kinderen op hun eigen niveau konden kennismaken met een schilder en zijn werk!

De tweede les werd een les kunstbeschouwing. De vorige les kreeg zo een vervolg en daarmee werd het kunstaspect gelijk verdiept. Ik nam de kinderen mee in de wereld van Vincent van Gogh, hoe moeilijk hij het al als kind had in zijn bestaan. W e vergeleken zijn jeugd met onze jeugd. W a t vooral aansloeg bij de kinderen was dat Vincent op een gegeven moment zelfs zo doorsloeg dat hij ging leven zoals de armste arbeiders leefden. Dat vonden ze maar gek. Deze les nam ik hen mee in het schilderij van 'De aardappeleters'. Door steeds dieper op het schilderij in te gaan en je vragen zo te stellen dat de kinderen elke keer weer betrokken waren bij het schilderij werd deze hele les eigenlijk een interactief verhaal over het leven van de schilder. Het schilderij kreeg betekenis voor de kinderen, ze waren verwonderd omdat ze niet wisten dat er zoveel dingen in het schilderij zaten die iets te vertellen hadden. Uiteindelijk werd de naam van Vincent bekend gemaakt. Van

De derde les was 'Vincent van Gogh in kleur'. De ommekeer die Vincent maakte van de donkere periode naar het pointillisme maakten de kinderen mee. Vincent was ontevreden over zijn werk, hij mopperde en zuchtte 'Wat mis ik toch in mijn werk?' Deze vraag werd de kinderen ook gesteld. Zo werden zij weer meegelokt in zijn denkwereld. 'Oh juf, hij moet natuurlijk meer kleuren gebruiken!' riep er één verontwaardigd. Toen wij samen allerlei oplossingen hadden gevonden, waren we benieuwd welke oplossing Vincent had gevonden. W e gingen met hem ook het pointillisme ontdekken en daarna de streepjestechniek. Samen gingen we de natuur in met papier en vetkrijt en oefenden we hard. W e bekeken ons werk en daarna zijn werk. Was het een succes?

De vierde les was 'Vincent op zoek naar de zon'. Vincent had het niet meer naar zijn zin in Parijs, hij had veel ruzie met de mensen en voelde zich niet meer lekker in die grote stad. Zo zocht hij zijn inspiratie in Arles waar hij tot een grote ontdekking kwam en blaakte van levenslust.
Samen met de kinderen beleefden w e de ontdekking van zijn ideaal: gevoel en levenslust moesten centraal staan in zijn schilderijen! Deze les legden we de nadruk op het weergeven van gevoel in een kunstwerkstuk. Door een uitbeeldingsspel vooraf wisten w e waar we op moesten letten bij het maken van een tronie van klei. Vol enthousiasme maakten we geweldige tronies met blije, boze of verdrietige uitdrukkingen. Zo hebben we ervaren hoe moeilijk het is om gevoel in een kunststuk te leggen en begrijpen w e Vincent nog beter! En nu moesten we weten hoe het met Vincent afliep. W a t waren we onder de indruk van zijn schilderij van het korenveld met de kraaien erboven die een voorbode van zijn dood waren. En toen we met elkaar daarachter kwamen, kreeg Vincent een speciaal plekje en zouden we hem niet snel meer vergeten! De laatste les was een verassing: 'De van Gogh-tentoonstelling'! W a t hebben we hier naar uitgezien. Zoals Vincents werk tentoon werd gesteld en beoordeeld werd, zo gingen wij dat ook doen! De tafels stonden mooi opgesteld met grote vellen gekleurd papier erover, leder zocht zijn twee mooiste werkstukken uit en maakte er twee bordjes bij waarop stond wat ze verbeeld hadden en hoe ze dat gedaan hadden. Toen dat alles was klaargelegd op de tafels, wachtten we in spanning af op de meneer (mijn vader) die zou komen om de tentoonstelling te openen. Toen het lint was doorgeknipt, ging de kassa open en haalden we allemaal een toegangskaartje en kregen we elk 4 beoordelingsbladen om 2 mensen te beoordelen. De jury (2 leerlingen) liep rond om te kijken of ieder serieus aan het beoordelen was, want als je dat niet deed, werd je van de scorelijst gewist en dat wilden we natuurlijk niet, want dan maakten we geen kans meer op een van de vier prijzen! Toen iedereen klaar was, werden de 'uitkomsten' geïnd en zaten we in spanning af te wachten wie de gelukkigen zouden zijn. 

De jury maakten de winnaars bekend en de meneer overhandigde de cadeaus met een echt certificaat van Vincent van Gogh erbij. W a t waren we verbaasd toen w e erachter kwamen dat die meneer niet iemand van de kunsthandel was en ook niet een Van Gogh of zo, wat we dachten, maar dat het de vader van de juf was! Toen de tentoonstelling voorbij was, was het ook het einde van de dag en mochten we bij de kassa een Vincent van Gogh-krantje halen en daarna kwamen onze moeders, zussen, broers, vriend en vriendinnetjes ons werk bekijken. Ook zij kregen een toegangskaartje en een krantje van Van Gogh! Dit was het einde van ons onvergetelijk project!

Aan alle enthousiaste uitroepen van de kinderen en de verhalen van de moeders die al zoveel thuis hadden gehoord over het project, merkte ik dat het ontzettend aansloeg bij de kinderen. En dat ze veel geleerd hadden van een kunstenaar en van zijn / ons werk! Kortom het was voor mij en voor de kinderen onvergetelijk!

Mocht ik je belangstelling hebben gewekt voor dit project, dan raad ik je sterk aan om het ook eens uit te voeren met de kinderen. Heel summier heb ik een indruk gegeven van de invulling van dit project. Wil je het uitgebreide lessenontwerp van het project hebben, dan is dat mogelijk via mijn mail: cjprosman@kliksafe.nl

Deze lessenserie is gemaakt en uitgevoerd door Chyla Prosman, Pabo-vier studente aan 'De Driestar'. Ze heeft deze lessen gegeven tijdens haar stages in Pabo-drie in het kader van de door haar gekozen differentiatie 'Kunstzinnige vorming'. De tentoonstelling!

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 oktober 2006

Criterium | 76 Pagina's

Project over Vincent van Gogh

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 oktober 2006

Criterium | 76 Pagina's