Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Redactioneel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Redactioneel

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

In Optiek gaat de heer Vogelaar in op de vraag van de vroege christenen 'Wat kan aanvaard worden en wat moet verworpen worden?' Bepaalde trekken van de klassieke cultuur waren onverenigbaar met het christendom, maar er kon toch veel aan ontleend worden dat nuttig was. Zo ging het ook bij de beroving van de Egyptenaren. Deze bezaten niet alleen afgodsbeelden, maar ook zilveren en gouden vaten die het volk Israël tot beter gebruik mochten, ja moesten, meenemen.
In zijn artikel over 'Burgerschap en integratie' gaat de heer W.L. Verweij, beleidsmedewerker van de SGP-fractie, in op de motieven en inhoud van de regelgeving ten aanzien van het onderwerp.
Hij geeft aan dat door het wegvallen van tal van maatschappelijke verbanden de samenleving versplinterd is. Denk maar aan onfatsoenlijk gedrag. De politiek wil hiertegen een dam opwerpen door een aanscherping van normen en waarden. Dit wordt vertaald in een wet dat het onderwijs mede gericht dient te zijn op actief burgerschap. Ingewikkelder ligt het met het thema 'integratie' Hoe moet het reformatorisch onderwijs daar handen en voeten aan geven? Daar komt nog bij dat het spreidingsbeleid op lokaal niveau, waarmee het toelatingsbeleid van de school samenhangt, ook op het bordje van de gemeente terecht zijn gekomen. In zijn artikel over het didactisch werkvormenboek laat de heer Eversdijk diverse didactische werkvormen de revue passeren, waaruit de school een keus mot maken. Daarbij moet rekening gehouden worden met de leerstijl van de leerlingen. Hij geeft mogelijkheden aan, maar wijst ook op valkuilen.
In zijn beschouwing over de Algemene Wet Gelijke Behandeling gaat de heer Vogelaar uit van de uitspraak over het beleid van de evangelische school De Passie. Deze school verklaart dat de medewerkers van de school een verklaring tekenen dat ze de bijbelse uitgangspunten persoonlijk zullen naleven en voorleven aan de kinderen. Daarnaast gaat hij in op een uitspraak van CGB inzake het Broklede College te Breukelen. Daarbij betrof het een klacht van een docent die vindt dat er op de school preventief beleid gevoerd moet worden tegen discriminatie van homoseksuelen.
In de rubriek VBSO wordt ingegaan op de maatschappelijke opdracht van de christelijke/reformatorische school. Het gaat om een verslag van een congres dat in het maart gehouden is. De sprekers waren ir. B.J. van der Vlies, W. Büdgen en prof. mr. drs. B.P Vermeulen.
In zijn rubriek 'Over de werkvloer' geeft redactielid C. van Deelen een verslag over een bezoek aan de verrijkingsgroep van de Dr. C. Steenblokschool te Veenendaal. Dhr. J. Buijtenhuis, adjinct-directeur en IB'er van de school, vertelt hoe zo'n verrijkingsgroep in zijn werk gaat. Hierbij is de visie op hoogbegaafdheid en het omgaan met niveauverschillen belangrijk. Ook dit nummer wordt weer afgesloten met enkele boekbesprekingen. De redactie hoopt op een goede ontvangst.

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 mei 2007

Criterium | 44 Pagina's

Redactioneel

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 mei 2007

Criterium | 44 Pagina's