Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nieuw AVI-toetssysteem

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nieuw AVI-toetssysteem

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De scholen hebben er kennis van kunnen nemen dat het AVI-toetssysteem vernieuwd wordt. Met ingang van het huidige cursusjaar is het al mogelijk de technische leesvaardigheid van leerlingen op een andere manier dan met de leestoetsen van AVI te volgen. Samen met Cito gaat het KPC de AVItoetskaarten integreren in de toetsen leesvaardigheid uit het Cito Leerlingen onderwijsvolgsysteem. Hieruit volgen nieuwe AVI-niveaus. Het is de bedoeling dat hierdoor de leesvaardigheid van leerlingen en de leesmoeilijkheid van kinderleesboeken nog beter op elkaar afgestemd worden.

 Als redenen voor bovenstaande herziening worden de volgende genoemd:

 o De huidige teksten en de normering van de AVI-toetskaarten zijn al meer dan tien jaar oud en waren toe aan herijking.
o Om tijd te besparen nemen veel scholen niet bij alle leerlingen de toetsen af, maar schatten het AVI-niveau in met behulp van bijvoorbeeld de Drie-MinutenToets. Aangegeven wordt dat dit niet juist is, daar in het eerste geval de technische leesvaardigheid op tekstniveau, en in het tweede geval op woordniveau gemeten wordt.
o Sinds de ontwikkeling van AVI zijn betere maten beschikbaar voor het bepalen van de moeilijkheidsgraad van boeken. In het nieuwe systeem gaan de toetsen Leestechniek (groep 3) en Leestempo (groep 4 t/m 8) van Cito de huidige afname van de AVI-toetskaarten vervangen. Voor het bepalen van de technische leesvaardigheid worden de AVI-toetskaarten en de Cito-toetsen Leestechniek en Leestempo gecombineerd. Op grond van laatstgenoemde toetsen wordt een CILT (Cito-lndex voor de Leestechniek) bepaald. Dit is een index voor zowel de technische leesvaardigheid van lezers als de technische leesbaarheid van teksten. Deze score vormt de basis van het nieuwe AVI-niveau.

Hiernaast is er de CLIB, een index voor de vaardigheid van 'begrijpend lezen' van leerlingen en voor de begrijpelijkheid van boeken. Deze index wordt eveneens op grond van de toetsen Leestechniek en Leestempo bepaald.

o Met behulp van de toetsen Leestechniek en Leestempo bepaalt de leerkracht het technisch leesniveau van alle leerlingen. De toetsen worden klassikaal afgenomen.
o Met het nieuwe AVI-niveau kan de leerkracht aangeven welke leesboeken voor de betreffende leerlingen geschikt zijn.
o Alleen de zwakke leerlingen of leerlingen waarover twijfels ontstaan, kunnen vervolgens verder getoetst worden met de huidige AVI-toetskaarten om zodoende meer diagnostische informatie te krijgen. Differentiatie in moeilijkheidsgraad in de hogere groepen wordt mogelijk doordat de nieuwe AVI-niveaus verder doorlopen dan de oude. 

 Tot D.V. augustus 2008 ondersteunt het KPC de oude AVI-toetskaarten en wordt op boeken zowel een oud als een nieuw AVI-niveau vermeld. Na die tijd moeten de nieuwe AVI-toetsen voor probleemleerlingen klaar zijn.

Aandachtspunten naar aanleiding van de nieuwe toetswijze.
o Voordeel: klassikale afname.
o Nadeel: waarschijnlijk worden zwakke lezers er door onderschat,
o In onderscheid met de DMT speelt bij de toets Leestechniek de betekenis van woorden een grotere rol. Hierdoor kan deze toets nieuwe informatie toevoegen over de leesvaardigheid van kinderen. Daarentegen maakt de DMT, waar het gaat om het verklanken van woorden binnen een bepaalde tijd en waar de betekenis slechts indirect een rol speelt, door het tijdskarakter een heel goed onderscheid tussen goede en zwakke lezers.
o Verder doen deze toetsen (waar bij een plaatje of in een zin het juiste woord gekozen moet worden) een groter beroep op de woordbeeldherkenning. Het is de vraag of met name bij spellingzwakke kinderen deze toetswijze het resultaat niet in negatieve zin beïnvloedt,
o Voor de zwakke lezers is de AVI-toets nog nodig (geeft diagnostische informatie).

Vanuit het CPS is ons geadviseerd de toetsen Leestechniek & Leestempo nog niet aan te schaffen, maar voorlopig af te wachten hoe de verdere ontwikkelingen zijn.

Inmiddels zijn door Cito twee conversietabellen ontwikkeld voor scholen die de toetsen Leestechniek & Leestempo gebruiken. In de ene wordt de aanduiding van de leesvaardigheid die door de genoemde toetsen gemeten is omgezet naar de 'oude' AVI-aanduiding; de andere tabel kan worden gebruikt als de boeken in de schoolbibliotheek omgecodeerd worden naar de nieuwe AVI-aanduidingen.

 Daar wij weten dat er scholen zijn die al besloten hebben de toets Leestechniek & Leestempo aan te schaffen, hopen wij deze toets aan te passen op het gebied van identiteit.

J. le Comte onderwijsadviseur bij het Ds. G.H. Kerstenonderwijscentrum

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 2007

Criterium | 68 Pagina's

Nieuw AVI-toetssysteem

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 2007

Criterium | 68 Pagina's