Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een nieuwe koers voor passend onderwijs?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een nieuwe koers voor passend onderwijs?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Staatssecretaris Dijksma heeft een brief gestuurd naar de Tweede Kamer, waarin ze aangeeft dat ze haar plannen rond passend onderwijs aanpast. De staatssecretaris begint haar brief met het nog eens onderstrepen van de noodzaak van passend onderwijs. Het huidige onderwijssysteem kampt met forse problemen. Er worden teveel kinderen verwezen naar het speciaal onderwijs. Het traject passend onderwijs is echter te bestuurlijk aangepakt. De besturen praten langdurig over de wijze van samenwerking, de leerkracht -waar veel van af hangt- weet van niets en is niet of nauwelijks betrokken bij de plannen. Om die reden sluit de staatssecretaris nu aan bij de bestaande structuren. Dat scheelt een hoop bestuurlijke drukte. Echter: de staatssecretaris houdt haar doelstellingen vast, zij het met minder ambitie.
Een belangrijk kritiekpunt is de inzet van de zorgmiddelen. Dit gebeurt niet transparant. Niemand weet waar het zorggeld nu precies voor gebruikt wordt. Dat geldt voor de Regionale Expertise Centra, maar ook voor de reguliere scholen. Leraren ervaren te weinig steun in de klas. Worden de zorgmiddelen wel ingezet voor 'meer handen in de klas'? Krijgen de leraren wel voldoende ondersteuning en scholing op maat?
Dit zijn terechte vragen! Ook het reformatorisch veldinitiatief was nog onvoldoende bekend bij de leraren. We zijn daar wel heel hard mee bezig. Zo zijn er diverse conferenties belegd en is er aandacht aan besteed tijdens teamvergaderingen. En bestuurlijk hebben de reformatorische scholen elkaar snel gevonden, omdat ze elkaar kennen en omdat ze dezelfde doelstelling hebben.
Onze grote uitdaging is: we willen voor elk kind uit onze achterban identiteitsgebonden onderwijs en zorg bieden. Teveel kinderen met een complex probleem zitten op scholen buiten ons netwerk.

De laatste maanden is er veel gebeurd: uitbreiding van speciaal basisonderwijs in Ochten en Werkendam (beiden per 1 augustus 2009) en uitbreiding van cluster 4 voorzieningen (VO) in Kesteren, Rotterdam (beiden per 1 augustus 2009) en Kampen (per 1 januari 2010). Dat zijn mooie ontwikkelingen. Maar de uitbreiding van zorg BINNEN de klas moet nog gestalte krijgen.
Daar heeft de staatssecretaris gelijk in. We gaan daarmee aan de slag. De Ambulante Begeleiding (AB) moet vooral preventief worden ingezet. Daarmee worden we op onze wenken bediend. Het grootste deel van de AB-gelden gaat straks naar de samenwerkingsverbanden. We mogen zelf besluiten hoe we dit in gaan zetten. We moeten anders gaan beschikken! Het is echter nog niet duidelijk hoe dat moet.
Het is van belang de middelen handelingsgericht in te zetten in het primair proces!
Het huidige rugzakje, inclusief de Commissie van Indicatiestelling (Cvl) wordt afgeschaft. Dit ervaren we als de grootste beleidswijziging van de staatssecretaris, naast het feit dat de samenwerkingsverbanden leidend worden en niet het regionaal netwerk. De toekenning van een rugzakje (LGF) is een heel bureaucratisch gebeuren. Nu dat vervalt, kan er veel meer geld naar het primair proces. De leerkracht moet ondersteund worden!
Het reformatorisch veldinitiatief wil -mét het kabinet- zoveel mogelijk leerlingen opvangen in het thuisnabije reguliere onderwijs en alleen leerlingen met (zeer) complexe zorgvragen opvangen in het speciaal onderwijs. Dat BLIJFT onze doelstelling.
Op dit moment zijn we met het ministerie in gesprek over de start van een experiment , waarbij we plannen kunnen uitvoeren die afwijken van de bestaande wet- en regelgeving. Het gaat daarbij om o.a. het starten van speciale voorzieningen bij bestaande scholen, zonder dat daarvoor een aparte school gesticht wordt. We zijn blij dat het ministerie daarbij constructief met ons meedenkt.
Het kenmerk van een experiment is dat we moeten experimenteren. We hebben wel een doel voor ogen, maar de weg er naartoe is nog niet helemaal duidelijk. We komen ook steeds nieuwe obstakels tegen.
Dat maakt het ook tot een spannend proces. We hebben hard gelopen, maar we hebben ook nog ver te gaan. We hopen dat leerkrachten en leerlingen vruchten mogen (gaan) plukken van het veldinitiatief. Moge de Heere er Zijn zegen over geven!

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 maart 2010

Criterium | 44 Pagina's

Een nieuwe koers voor passend onderwijs?

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 maart 2010

Criterium | 44 Pagina's