Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

In gesprek met…

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In gesprek met…

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ooit wel eens bij stilgestaan hoe een baan als onderwijsassistent eruit ziet? Hoe ziet hun werkdag eruit? En wat vinden zij het meest boeiende in hun beroep? Dagelijks nemen zij veel taken op zich, zowel achter de schermen als in de klas. Daarom gaan we in gesprek met Helene van Manen, Durvina Struik en Alieke Top, gemotiveerde onderwijsassistenten met een warm hart voor (zorg)leerlingen!

Helene

1. Op welke school werk je en in welke groepen?
Op de Rehobothschool ZML in Ede; de instroomgroep. Deze kinderen zijn 5 tot 7 jaar. De groep bestaat uit 7 leerlingen.

2. Hoe ziet een werkdag er voor jou uit?
’s Morgens de ontvangst, de kinderen begeleiden met de tas uitpakken, jas op hangen, naar de wc.
Tijdens de dagopening ga ik naar boven tot 10 uur om voorbereidend werk/schooltaken uit te voeren.
Verder draai ik het hele dagprogramma mee in de klas. Meestal verdelen we met de werklessen de klas in groepjes, zodat iedere begeleider een groepje kinderen begeleidt.
Verder is er ook veel verzorgend werk bij zoals zindelijkheidstraining en het aanleren van zelfstandigheid.

3. Welk soort werk doe je het meest?
Groepjes kinderen begeleiden.

4. Welke activiteiten doe je vooral met zorgleerlingen?
Het zijn allemaal zorgleerlingen.

5. Zijn er ook activiteiten die je doet met kinderen die een ontwikkelingsvoorsprong hebben?
Alle kinderen krijgen les op hun eigen niveau/ tempo. Dit vooral op het gebied van taal en rekenen.

6. Vinden de activiteiten veel binnen of buiten de klas plaats?
In de klas.

7. Een baan als onderwijsassistent is heel boeiend en afwisselend: Wat vind je de mooiste taak binnen het onderwijs?
Ik vind juist de afwisseling van de taken leuk. Het mooiste in mijn werk vind ik de kinderen zelf, om ze verder te helpen en als je ze dan vooruit ziet gaan.
Juist omdat je iedere dag zo intensief met een kleine groep kinderen werkt, bouw je echt iets met ze op.
Ook is het leuk dat je het echt samen doet met je collega’s. Je werkt samen aan de doelen enz. En het is fijn dat je als onderwijsassistente toch een eigen klas hebt.

8. Heb je nog aanvullingen of opmerkingen?
Nog nooit op een ZML school geweest/gewerkt? Ik zou zeggen: neem er eens een kijkje!


Durvina

1. Op welke school ben je werkzaam en in welke groepen?
Sinds 2009 werk ik op de Ds. D.A. Detmarschool in Ede. Dit is een school met speciaal onderwijs voor leerlingen die leer en opvoedingsmoeilijkheden (LOM) hebben. Ik werk in één groep (groep C - leeftijd 5-9 jaar) en geef taal en rekenen aan niveaugebonden groepen.

2. Hoe ziet een werkdag er voor jou uit?
De dag ziet er gestructureerd uit, want daar hebben de kinderen veel steun aan! Elke ochtend is er bij ons hetzelfde programma. We hebben eerst taal en daarna rekenen. ’s Middags eerst lezen en daarna een eigen klasgebonden programma.
Taal geef ik aan een groepje kinderen uit groep 4 en rekenen aan een groepje kinderen uit groep 7.
Ook geef ik aan twee kinderen aardrijkskunde en schrijven. Verder heb ik verschillende taken buiten de klas. Het is een afwisselende, uitdagende baan!

3. Welk soort werk doe je het meest?
Taal en rekenen komen natuurlijk elke dag terug.
Dit neemt al een daggedeelte in. Daarom doe ik dit het meest.

4. Welke activiteiten doe je vooral met zorgleerlingen?
Bij ons op school werken onderwijsassistenten weinig individueel met kinderen.
Als leerlingen niet goed meekomen met de instructie en ze hebben extra zorg nodig, krijgen ze die tijdens de les of vormen ze met een ander kind een clustergroepje. Dan kun je weer differentiëren met niveaus. Juist zulke dingen maakt het onderwijs extra interessant! Bijvoorbeeld als een kind zwak is in woordenschat, dan geven we extra oefeningen en het is geweldig om dan te zien dat dit resultaat heeft. Juist de woordenschat is belangrijk, omdat dit te ook te maken heeft met jezelf kunnen verwoorden en taal van een ander begrijpen!

5. Zijn er ook activiteiten die je doet met kinderen die een ontwikkelingsvoorsprong hebben?
Nee, eigenlijk geen speciale activiteiten. Kinderen werken met taal en rekenen op eigen niveau en worden zo op een goede manier opgevangen.
Naast de basisstof werken zij dan ook met methodes die hun uitdaging biedt, zoals KIEN e.d.
Daarnaast zie je in het speciaal onderwijs regelmatig dat kinderen cognitief een voorsprong hebben, wat niet in evenwicht is met de sociaal/emotionele ontwikkeling. Het is belangrijk om dit niet uit het oog te verliezen.

6. Vinden de activiteiten veel binnen of buiten de klas plaats?
Veelal binnen de klas.

7. Een baan als onderwijsassistent is heel boeiend en afwisselend: Wat vind je de mooiste taak binnen het onderwijs?
Oei! Hoe ga ik dit kort vertellen? Het is geweldig om kinderen stapje voor stapje iets aan te leren waar ze iets in hun gehele ontwikkeling aan hebben; dus zowel cognitief als emotioneel. Daarnaast vind ik het ook erg leuk om hun verantwoordelijkheidsgevoel bij te brengen.

8. Heb je nog aanvullingen of opmerkingen?
Het onderwijs is een mooie baan! Daarover zullen veel mensen het met mij mee eens zijn. Als u de mogelijkheid krijgt om eens een kijkje te nemen in en kennis te maken met het speciaal onderwijs, neem deze kans aan! Het speciaal onderwijs is mooi en bijzonder!


Alieke

1. Op welke school ben je werkzaam en in welke groepen?
Ik werk op de Wittenbergschool in Scherpenzeel in de groepen 3 t/m 8.

2. Hoe ziet een werkdag er voor jou uit?
Vier morgens in de week werk ik samen met een collega in de differentiatiegroep, waar kinderen van groep 5, 6, 7 en 8 zitten.
Verder begeleid ik groepjes leerlingen met lezen (Ralfi en Connect), spelling (retentietraining) en rekenen. Dit zijn leerlingen uit de groepen 3 t/m 8.
Ik maak hiervan verslag in Parnassys en help de intern begeleider met het bijhouden van het leerlingdossier. Ook doe ik administratieve taken voor het MT en soms nakijken voor de leerkracht uit groep 8.

3. Welk soort werk doe je het meest?
Mijn grootste taak hier op school is het begeleiden van de leerlingen in de differentiatiegroep.

4. Welke activiteiten doe je vooral met zorgleerlingen?
Rekenen, lezen en spelling. Zie ook vraag 2.

5. Zijn er ook activiteiten die je doet met kinderen die een ontwikkelingsvoorsprong hebben?
Er worden bij ons op school wel activiteiten gedaan met dat soort leerlingen. Dit doet de begeleider van de differentiatiegroep.

6.Vinden de activiteiten veel binnen of buiten de klas plaats?
In de differentiatiegroep is het in klassenverband, de rest vindt veelal buiten de klas plaats.

7. Een baan als onderwijsassistent is heel boeiend en afwisselend: Wat vind je de mooiste taak binnen het onderwijs?
Het mogen begeleiden van leerlingen die extra zorg nodig hebben.

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2011

Criterium | 40 Pagina's

In gesprek met…

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2011

Criterium | 40 Pagina's