Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

In gesprek met… Grady Rietveld en Emmarieke de Gooijer

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In gesprek met… Grady Rietveld en Emmarieke de Gooijer

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Werkplaats startende leerkracht …? Daar wordt gewerkt! Ja, want als je het diploma op zak hebt, dan begint je loopbaan pas. Ondanks dat er tijdens de Pabo-opleiding en stages (in bijzonder Lio-stage) (praktijk)ervaring is opgedaan, is het geheel zelfstandig aan de slag gaan in de praktijk én verantwoordelijk te zijn voor de groep intensief. Om tegemoet te komen aan de vragen die bij beginnende leraren leven, hun vaardigheden verder te professionaliseren en hen ontwikkelingsgericht te houden, is er binnen Vebakowosz besloten om hier iets mee te gaan doen. Hoe het één en ander vorm heeft gekregen? We gaan in gesprek met Grady Rietveld, één van de begeleiders werkplaats startende leerkracht en met Emmarieke de Gooijer, een startende leerkracht.

Hoe is dit tot stand gekomen?
Driestar-Educatief heeft met een groep scholen, die gezamenlijk afstemmen in het directie-overleg Vebakowosz*, subsidie aangevraagd in het kader van ‘Krachtig Meesterschap’. Helaas werd de subsidie niet toegekend. Maar binnen het Vebakowosz was al de intentie uitgesproken bij het al dan niet ontvangen van subsidie, toch iets te gaan doen voor startende leerkrachten. In samenwerking met Driestar Educatief is toen de ‘werkplaats startende leerkracht’ opgezet.

Sinds wanneer?
Begin cursusjaar 2010-2011 is dit als pilot van start gegaan.

Wie begeleiden dit?
Alex de Bruijn, Kees Ritmeester en ik.

Hoe begeleid je de startende leerkrachten?
Dat is per school verschillend. Op de diverse scholen is er een begeleidingsplan voor startende leerkrachten.
Op onze school (De Wittenberg in Scherpenzeel) vindt de begeleiding plaats onder leiding van de teamleider.
Deze gaat regelmatig op klassenbezoek, bespreekt belangrijke onderwerpen met de leerkracht (ouderbezoeken, invullen rapporten, ouderavond en ouderbezoek, becijferen etc). Daarnaast ontvangt de nieuwbenoemde twee SVIB-trajecten (video interactie begeleiding), komt de parallelcollega twee keer op bezoek alsook de directeur. In het tweede jaar ontvangt de nieuwbenoemde nog een SVIB-traject verspreid over het jaar en doet hij/zij verder mee met de reguliere gesprekkencyclus en alles wat erbij hoort.
In de werkplaats startende leerkrachten worden belangrijke onderwerpen als vervolgstap op de Pabo aangeboden. Te denken valt aan het voeren van oudergesprekken, belonen en straffen, differentiatie, Effectieve Instructie, werken met groepsplannen en clustergroepen, voorbereiden van groepsbesprekingen.

Hoeveel startende leerkrachten zijn er op de ‘werkplaats’?
Dit jaar zijn er twaalf startende leerkrachten actief op de werkplaats. Zij komen uit Kootwijkerbroek, Barneveld, Ede, Veenendaal, Achterberg en Scherpenzeel.

Hoe ziet een dag eruit?
Die bijeenkomsten hebben in grote lijnen de volgende inhoud: Inhoudelijk thema, intervisie en persoonlijke ontwikkeling. Aan het begin is er een actieplan opgesteld, hier wordt aan gewerkt. Één persoon brengt werkinbreng in, dit kan aan de hand van een videobeeld. Een ander verzorgt een boekbespreking. Na de lunch wordt de theorie afgewisseld met praktijk of inoefening van de praktijk. Tijdens de bijeenkomsten wordt er uitgegaan van het principe: uitbouwen waar je goed in bent, opbouwen waar je interesse ligt en compenseren of trainen waar zwaktes liggen. Verder is een belangrijk principe het do-to-learn principe: leren door te ervaren.’

Waar vinden de bijeenkomsten plaats?
Dit cursusjaar vinden de bijeenkomsten plaats op basisschool De Wittenbergschool in Scherpenzeel.

Hoe bereid je het voor?
Studenten bereiden het actieplan voor om het te delen met hun maatje. Ze zijn bij elkaar ook op klassenbezoek geweest. Om een indruk te krijgen van de dagelijkse praktijk van elkaar en om elkaar te voorzien van feedback. Ook een werkinbreng in de vorm van een videobeeld of boekbewerking vraagt de nodige voorbereiding.
De begeleiders verzorgen opening of sluiting van de dag.
Zij sluiten aan op de behoefte van de startende leerkrachten, wat betreft de theorie. Het gebeurt ook dat hiervoor iemand uitgenodigd wordt. Verder begeleiden ze de leerkrachten tijdens de intervisie en de werkinbreng.

Hoe vaak in het jaar is er een bijeenkomst?
Dit jaar zijn er vijf bijeenkomsten gepland.

Hoe ziet de toekomst eruit wat betreft de werkplaats startende leerkracht?
Wat de diverse deelnemende scholen betreft krijgt dit een jaarlijks vervolg naast de bestaande begeleiding op de scholen. De leerkrachten ervaren het ook als prettig om met elkaar ervaringen te delen.

Startende leerkracht Emmarieke de Gooijer

Hoe vind je werkplaats startende leerkracht?
De werkplaats startende leerkracht is ontzettend leerzaam en opbouwend. Je wordt jezelf bewust van je eigen handelen voor de klas. En daarnaast is het ook een fijne groep.

Welke meerwaarde heeft het voor jou?
Elke startende leerkracht loopt, denk ik, tegen bepaalde dingen aan. Je wilt weten hoe anderen dat aanpakken. Daar is deze werkplaats heel geschikt voor. Je hebt gelegenheid jouw probleem te vertellen, je ontvangt raad en advies. Bovendien kun je ook anderen helpen. Het is halen en brengen.

Hoe ziet een dag eruit?
De dag wordt begonnen met een opening. Daarna wisselen we onze succeservaringen uit die we hadden aan de hand van ons actieplan (elke deelnemer heeft een actieplan. Dat actieplan bestaat uit een leervraag waar je steeds aan werkt). Daarna stel je vaak je actieplan bij, omdat je bepaalde dingen al hebt gehaald.
Dit doe je samen met je maatje.
Daarna gaat de groep uit elkaar in de twee coachgroepen. Als eerste hebben we een video-inbreng van een deelnemer. Aan de hand daarvan hebben we intervisie. Daarna wordt er een boekbewerking gehouden.
In de middag wordt er dieper in gegaan op een bepaald thema. Thema’s die al aan de orde zijn geweest zijn: gesprekken voeren (ouderavond e.d.), opbrengsten (wat kun je allemaal met Parnassys en wat je met je opbrengsten doet), pedagogisch klimaat en sociaalemotionele ontwikkeling.
Aan het eind van de middag is er nog een terugblik en krijgt een ieder de gelegenheid om aan te geven wat een onderwerp zou kunnen zijn voor de volgende bijeenkomst.

Krijg je ook nog theorie of is de dag alleen gevuld met praktijkuitwisselingen?
Er is veel praktijkuitwisseling. Iedereen heeft dingen die hij/zij wil delen en waar je veel van kunt leren. Ook is er ruimte voor theorie. Dan hebben we een theoretische verdieping.

Wat doe je, tussen de bijeenkomsten, met alles wat je gehoord en gezien hebt?
Als eerste werk je aan je actieplan. Met je maatje heb je er over gesproken, je hebt weer nieuwe ideeën gekregen.
Je actieplan bespreek je ook weer op de school waar je werkt met je begeleider.
Tijdens de bijeenkomsten word je je ook bewust waarom je dingen doet. Altijd is er wel een eye-opener voor me.
De theoretische verdieping zorgt er ook voor dat je meer kennis hebt en die gebruik ik gelijk in de praktijk.

Kan, doe je er in de praktijk wat mee?
Ja zeker, daar is het vooral op gericht!

Sommige onderdelen van het programma zijn heel persoonlijk. Ik hoor je over een maatje, ken je de andere deelnemers?
Ja, ik ken de meeste deelnemers van de tijd op de Pabo.
En met mijn maatje heb ik steeds overleg.

Is het een aanrader voor alle startende leerkrachten?
Ja absoluut.

* Directieoverleg reformatorische basisscholen te Veenendaal, Ede, Barneveld, Achterberg, Kootwijkerbroek, Woudenberg, Doorn, Scherpenzeel en Zeist

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 mei 2011

Criterium | 32 Pagina's

In gesprek met… Grady Rietveld en Emmarieke de Gooijer

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 mei 2011

Criterium | 32 Pagina's