Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Voor de zomervakantie spraken vier groep 8-leerlingen van de Calvijnschool in Leerdam hun verwachtingen uit over de stap naar het voortgezet onderwijs. Inmiddels zitten deze leerlingen in de eerste klas van de Gomarus in Gorinchem.

Jullie gaan de Calvijnschool verlaten. Naar welke school hopen jullie te gaan?
Naar de Gomarus in Gorinchem. Fiew en Cornel hopen basis te gaan doen, Timon havo en Helena TL.

Zijn jullie daar al een keer gaan kijken? Hoe zag die dag eruit? Wat hebben jullie gedaan tijdens de kennismaking?
Fiew: Heel eng, mijn benen trillen helemaal van de spanning. Heel spannend. Ja, de mensen gaan allemaal naar je kijken en misschien denken de mensen wel iets. Op het schoolplein roepen sommigen: “bruggers!” We mochten met de mentor mee en moesten ons aan elkaar voorstellen.
Cornel: Ja, ze riepen: “Bruggenkuikentjes”. In de aula hebben we eerst gezongen en daar moesten we beginnen, vandaar moest je met je eigen mentor meelopen. Ik vond het wel leuk. Helemaal in de verschillende afdelingen. Bij de verzorging hebben ze een huis met een echte huiskamer nagemaakt. Maar wij mogen pas in de derde een richting kiezen en dan ga je naar de andere afdelingen.
Helena: Het was leuk en ik had er ook heel veel zin in. Het was fijn dat je de mentor zag en alle kinderen uit de nieuwe klas.
Timon: Ik vond het wel leuk. Wij deden een kennismakingsspel met kaartjes. Je moest vertellen wat er bij je past. We kregen een rondleiding in verschillende lokalen zoals: bouw, tekenen, wiskunde en handvaardigheid.
Helena: Ze hebben de bibliotheek en het computerlokaal laten zien. Ook keken we bij het lokaal van biologie.

Hoe vonden jullie het daar?
Helena: Fijn om alle kinderen te zien. Je weet nu bij wie je in de klas komt.
Cornel: Leuk, want je ziet nichten en neven en je hebt elke keer een andere leraar.
Fiew: Eerst helemaal niet leuk en je bent hier gewend op de Calvijnschool. Maar toen we er een poosje waren was het wel leuk. De klas is best leuk.
Timon: Het was wel gezellig. Ik heb al nieuwe vrienden.

Wat is er anders dan op deze school?
Cornel: De school is veel groter dan de basisschool.
Helena: Er is een aula.
Fiew: Je krijgt andere vakken. We moeten een eind fietsen.
Timon: Alles is veel uitgebreider.
Fiew: Het is moeilijker.
Cornel en Helena: We krijgen verschillende leraren.
Timon: Je krijgt een betere conditie, omdat je zo’n eind moet fietsen

Wat zijn je verwachtingen van de andere school?
Helena: Ik hoop dat het er heel gezellig is.
Timon: Ik hoop ook dat het gezellig is en dat ik voor een vak kan gaan leren. Graag wil ik later bij de hondenbrigade van de ME of de politie.
Cornel: Ik hoop wel dat ik lol ga schoppen. Ik denk dat ik minder huiswerk heb bij kader.
Fiew: Ik hoop dat ik een leuke klas krijg. En leuke vriendinnen.

Ook voor de ouders en het gezin brengt de stap naar het voortgezet onderwijs veranderingen met zich mee.
Vooral als dit het oudste kind betreft. De ouders van Helena zijn bereid om hierover van gedachten te wisselen.

Uw oudste kind gaat naar het voortgezet onderwijs. Welke veranderingen brengt dit met zich mee voor uw kind, voor u als ouders en voor uw gezin?

Voor het kind zelf
Een voor haar nog onbekende periode in het leven die zij nu ingaat.
Veel intensiever dan de vertrouwde en regelmatige basisschoolperiode. Lange afstanden fietsen, 22 km en huiswerk, wisselende schooltijden en meer verantwoording.
Maar Helena heeft hier wel heel veel zin in en is hier ook echt naar toegegroeid.

Voor u als ouders
Wij zien Helena lichamelijk en geestelijk de basisschooltijd voorbij groeien. Alles heeft zijn tijd. Maar ook voor ons is het een onbekende, spannende tijd, omdat Helena ons oudste kind is. Ook een stukje loslaten. De basisschooltijd is zo veilig en dichtbij huis.
Ook heel regelmatig met vaste schooltijden. Dit zal ook voor ons wel even wennen zijn.
Wij hopen dat Helena ook op de Gomarusschool een fijne tijd mag krijgen, waar ze zich veilig en goed kan ontwikkelen. Maar bovenal dat de Heere haar in alle dingen wil vasthouden en nabij wil zijn.

Voor het gezin
Onze wens is dat wij als gezin om Helena heen staan.
Een ieder op zijn eigen manier. En dat Helena, ook al veranderd er veel in haar situatie en ontwikkeling, thuis als veilig toevluchtsoord blijft zien. Waar ze al haar verhalen, vragen en zorgen kan bespreken.

Welke verwachtingen heeft u?
Helena is altijd een ijverig en serieus meisje geweest, wij hopen dat dit zo blijft. Het is lichamelijk wel heel intensief voor haar.
We willen even aankijken hoe dit zal gaan en anders hopen wij een andere oplossing te vinden voor het fietsen.

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 2012

Criterium | 40 Pagina's

De overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 2012

Criterium | 40 Pagina's