Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

COLUMN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

COLUMN

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

De vakantie, een feest voor kinderen (en voor leerkrachten). Even niet in het dagelijkse ritme van iedere dag, maar tijd voor andere, leuke dingen. Vakantie lijkt ook een noodzakelijke pauze in het drukke bestaan van de kinderen op school. Allemaal denken (en zeggen) we het wel eens: Ik merk echt dat de kinderen toe zijn aan vakantie! Vakantie is voor de kinderen nodig om even op adempauze te komen. Een welverdiende rust.

Vakantie is echter veel nuttiger en noodzakelijker voor het onderwijs dan wij vaak denken. Onlangs kreeg ik een rondleiding van een ervaren basisschoolleerkracht over de Grebbeberg. Tijdens deze rondleiding ontving ik een prachtige les, die ik in deze vakantie met jullie wil delen. De inhoud van de les is samen te vatten in vier woorden: ‘Het feest van herkenning’.

Het afgelopen jaar hebben we binnen het onderwijs allemaal hard geploeterd om de belevingswereld van de kinderen te gebruiken in onze lessen. Afbeeldingen laten zien, kinderen verhalen laten vertellen, materialen meenemen… noem het allemaal maar op. Nu de vakantiedeuren gesloten zijn hoeven we daar even niet over na te denken. Toch gaat dit proces, weliswaar in tegengestelde richting, in vol tempo door. De kinderen hebben nu zes weken lang de tijd om alles wat ze zien (hun belevingswereld) te koppelen aan het onderwijs dat ze hebben geleerd. Al zullen ze zelf dit proces niet bewust meemaken, toch kunnen ze er niet onderuit.


‘Een prachtig feest van herkenning’


Denk maar aan al die prachtige musea die de kinderen nu bezoeken. Hoeveel informatie die er op ze afkomt zal er in de hoofdjes gelinkt worden aan de leerstof van het afgelopen jaar? Ziet u de oogjes al glimmen van kinderen die opeens de informatie gaan herkennen en kunnen linken aan ons onderwijsverhaal? Wat een feest van herkenning.

Denk maar verder mee aan al die reizen die worden gemaakt. Verschillende provincies, of zelfs verschillende landen bezocht en héél ongemerkt herhaalt zich de aardrijkskundeles van het afgelopen jaar. Natuurverschijnselen, topografische kennis, nu komt de leerstof opeens wel heel dichtbij. Deze keer wordt de belevingswereld niet gebracht bij het kind. Maar komt de lesstof in de belevingswereld. Voor kinderen een feest. Het feest van herkenning.

En hoeveel kinderen zullen er vandaag niet rondlopen in het bos, op het strand, over de hei of in de duinen? Hoeveel biologielesjes zullen de kinderen vandaag niet herkennen bij het bekijken van de bomen, het water, het gras en de bloemen? Een prachtig feest van herkenning.

Vanuit onze luie stoel waarin we heerlijk vakantie vieren, gaan onze ogen even dicht… De belangrijkste fase van ons onderwijs geven vindt nu plaats. De lesstof wordt gebracht bij de belevingswereld van het kind. Het feest van herkenning! Vakantie een noodzakelijke pauze? Vakantie, een voorwaarde voor goed onderwijs.

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 augustus 2015

Criterium | 36 Pagina's

COLUMN

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 augustus 2015

Criterium | 36 Pagina's