Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Huiswerk op de basisschool

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Huiswerk op de basisschool

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

Iedereen krijgt op een gegeven moment met huiswerk te maken. Dit kan zijn als leerling, maar ook als ouder of leerkracht. Huiswerk zal vaak aanwezig zijn: als bondgenoot en vriend of als spelbreker en een berg werk. Huiswerk is voor veel leerlingen een dagelijks terugkerend probleem. Ze krijgen huiswerk mee naar huis, maar weten vaak niet hoe en wanneer ze het moeten leren.Ouders willen graag hun kinderen helpen om het huiswerk zo goed mogelijk te doen. Ze willen hun kinderen niet steeds controleren, maar ze weten vaak ook niet wat en hoe ze precies moeten controleren.In dit artikel delen twee moeders, mevrouw Van den Brink en mevrouw Jansen1 en een leerkracht, meester De Wit, hun ervaringen op het gebied van het leren van huiswerk.

Mevrouw Van den Brink

Mevrouw Van den Brink is moeder van drie zoons en twee dochters, waarvan de oudste zoon op het Speciaal Basisonderwijs zit. Drie kinderen zitten in de bovenbouw en hebben op dit moment het meest met huiswerk te maken.

Wat is volgens u het belang van huiswerk?

Mijn kinderen moeten ervan kunnen leren. Het is van belang dat ze kennis meekrijgen in hun leven. De leerstof moet dan ook blijven hangen. Daarnaast vind ik het belangrijk dat ze leren om hun huiswerk te leren.

Hoe leren uw kinderen het huiswerk?

Onze oudste zoon, Wim, gaat iedere middag als hij uit school komt en elke avond zelf leren. Eline, onze oudste dochter, moet ik echt stimuleren. Iedere middag na schooltijd 20 minuten en na het eten nog een keer 20 minuten leert zij haar huiswerk. Ons derde kind, Henk- Jan, leert elke avond na het eten. Hij gaat dan beneden aan tafel zitten en leert hardop zijn huiswerk. Zo kan ik weten dat hij aan het leren is.

Begeleidt u uw kinderen bij het leren van het huiswerk? En zo ja, hoe?

Ik vind het belangrijk om bij het leren van het huiswerk betrokken te zijn. Ze moeten van mij dus elke dag even leren, waar ze die week een repetitie van hebben. Meestal overhoor ik bij alle kinderen vast een stukje. Bij Henk-Jan schrijf ik de psalm, die hij moet leren, in een schrift. Eerst twee regels, dan een regel overslaan en dan weer twee regels tot ik de hele psalm heb opgeschreven.

Zijn er knelpunten die u ervaart bij het leren van het huiswerk?

Als ze meerdere dingen hebben om te leren, vinden ze het moeilijk om dit te overzien. Als Eline een Engelse repetitie heeft, leert ze alleen deze repetitie, omdat ze dit heel erg moeilijk vindt. Dan vergeet ze de andere repetities. Henk- Jan had eerst op dinsdag een repetitie. Dit was eigenlijk te vroeg in de week, want hij vergat het dan op tijd te leren. Nu is dit verschoven naar donderdag en is dit veel beter.

Hoe brengt u structuur in het huiswerk leren?

Ze moeten van mij op vaste tijden leren. Elke dag een stukje van de repetitie van die week. Ook mogen ze van mij niet te lang leren, want dan raken ze te snel gefrustreerd. Bij Henk-Jan verdeel ik dus de psalm. Elke dag twee regels, dan lukt het hem de psalm in een week te kennen. Onze oudste zoon, Wim, heeft veel baat bij de huiswerkbrief die hij krijgt, hij plant zijn huiswerk zelf.

Wat denkt u dat de leerkracht van u als ouder aan huiswerkbegeleiding verwacht?

De leerkracht wil, denk ik, dat wij in de gaten houden of er echt geleerd wordt. Daarnaast ook dat wij stimuleren dat onze kinderen gaan leren. Ze verwachten denk ik ook dat we onze kinderen helpen of uitleggen hoe je het beste kunt leren. En natuurlijk dat we ze even overhoren om te kijken of ze de repetitie kennen.

Heeft u tips voor andere ouders bij het begeleiden van het huiswerk?

Het is goed om op maandag gelijk te beginnen met leren. Laat de kinderen elke dag op een vast tijdstip leren. Verdeel het huiswerk in kleine gedeelten. Bijv. een repetitie topografie. Per dag moeten ze van mij een aantal plaatsen kennen, ze overzien namelijk al die vreemde plaatsen niet. Ook kun je vragen of ze de psalm op vrijdag al mogen opzeggen/opzingen. Dit scheelt een hele zaterdag boosheid en frustratie.

Tot slot. Wat is uw mening over de stelling: ‘De school houdt rekening met het niveau van mijn kinderen’.

Gelukkig is dit zo. De één heeft meer talenten gekregen dan de ander. De school geeft dan aan hoeveel ze moeten leren. Maar ik vind het als ouder ook wel lastig. Want als ze leren heel moeilijk vinden, hebben ze vaak ook geen zin om te gaan leren. Ik vind het dan onze plicht om ze te stimuleren en te begeleiden met het huiswerk. Dan zeg ik weleens tegen hen: ‘Als je een 6 haalt, vind ik het niet erg, want je hebt echt je best gedaan’.


Mevrouw Jansen

Mevrouw Jansen is moeder van één dochter en vier zoons. De oudste drie kinderen zitten in de bovenbouw van het basisonderwijs en hebben het meeste met huiswerk te maken.


Wat is volgens u het belang van huiswerk?

Extra oefening thuis om zo de kennis te vermeerderen en het vereiste niveau op school te behalen om ieder jaar een groep hoger te kunnen komen.

Hoe leren uw kinderen het huiswerk?

Meestal 's avonds voor het naar bed gaan. Het maken van een werkstuk of spreekbeurt of het opzoeken van Engelse woorden wordt 's middags na het koffie drinken gedaan.

Begeleidt u uw kinderen bij het leren van het huiswerk? En zo ja, hoe?

Eigenlijk alleen met de leren van het psalmvers (groep 1 – 4) iedere avond voor het slapen gaan. Het maken van het letterboekje (groep 2) en het overhoren van de catechismus doen we samen. De rest plannen ze zelf in en doen ze zelf. De oudste vraag ik regelmatig of ze op schema is met haar planning voor het werkstuk. Hebben ze een spreekbeurt, dan probeer ik regelmatig te vragen of het lukt. Af en toe kijk ik mee op de computer en probeer dan richtlijnen te geven om evt. iets te verbeteren.

Zijn er knelpunten die u ervaart bij het leren van het huiswerk?

Nee, gelukkig kunnen ze goed leren.

Hoe brengt u structuur in het huiswerk leren?

De oudste heb ik begeleid door haar iedere avond en voor een toets te overhoren. De twee die erna komen hebben het zelf opgepakt. De 4e (groep 4) zal meer structuur nodig hebben. Hij moet erg gestimuleerd worden om zijn tafelboekje te maken. Structuur hierin probeer ik aan te brengen door een verdeling van de bladzijdes te maken over het aantal dagen.

Wat denkt u dat de leerkracht van u als ouder aan huiswerkbegeleiding verwacht?

Misschien dat ik meer overhoor. Maar de oudste drie kunnen het zelf goed aan om hun tijd in te delen.

Heeft u tips voor andere ouders bij het begeleiden van het huiswerk?

Proberen, als ze het aankunnen, zelf een planning laten maken wanneer ze wat leren. Beter is het om iedere dag iets te leren dan in één keer heel veel. Soms stel ik een “beloning” in het vooruitzicht: eerst leren en dan iets leuks doen. Dat probeer ik hen ook te leren voor later: eerst de dingen die moeten (en vaak niet zo leuk zijn) en dan de dingen die mogen (die vaak leuker zijn).

Tot slot. Wat is uw mening over de stelling: ‘De school houdt rekening met het niveau van mijn kinderen’.

Vind ik goed; want een kind dat moeilijk leert, dus op school al veel zijn aandacht bij de les moet houden en ook thuis nog veel moet leren, komt niet aan ontspanning toe en ook niet aan “lekker even spelen”. Terwijl de kinderen die makkelijk leren op school veel meer ontspannen zijn en dus thuis ook best wel wat meer kunnen leren.


Beter is het om iedere dag iets te leren dan in één keer heel veel

Meester De Wit

Meester De Wit is leerkracht van groep 8.


Wat is volgens u het belang van huiswerk?

Huiswerk ligt in het verlengde van een brede ontwikkeling van het kind. Het beoogt het vergroten van kennis. Ook heeft het als doel om te leren plannen en discipline te ontwikkelen. Door zowel op school als thuis met lesstof bezig te zijn, is het beter mogelijk om de lesstof onder de knie te krijgen en vast te houden. Vervolgens werkt huiswerk mee aan een goede aansluiting op het Voortgezet Onderwijs. Ook stimuleert het een goede samenwerking tussen thuis en school.

Hoe leren uw leerlingen het huiswerk?

De meeste leerlingen leren het huiswerk in een aantal fasen. Het begint met het doornemen en lezen. Vervolgens wordt het echt leren. Nu wordt de stof eigen gemaakt. Hierbij wordt, verschillend per leerling, gebruikt gemaakt van schema's, arceringen of andere helpende manieren. Als leerkracht sta ik regelmatig stil bij het maken van een goede planning, waarin over verschillende momenten verspreid geleerd wordt.

Begeleidt u uw leerlingen bij het leren/plannen van het huiswerk? En zo ja, hoe?

Door er in de klas regelmatig aandacht aan te geven (zeker in het begin van het schooljaar) kunnen de meeste kinderen het zonder begeleiding. Indien de resultaten blijk geven van verlegenheid rondom het leren van huiswerk of ouders vragen erom, dan begeleid ik een leerling individueel. Dit doe ik door wekelijks samen het huiswerk te plannen, te evalueren en te bespreken. Bij een grote opdracht zoals het maken van een werkstuk of spreekbeurt, is het maken van een planning een essentieel onderdeel van de voorbereiding. Ook wordt er in een mail aan ouders om medeleven gevraagd. En natuurlijk kan elke leerling dagelijks bij me terecht voor het stellen van vragen over leer/maakwerk.

Zijn er knelpunten die u ervaart bij het leren van het huiswerk?

Meestal gaat het leren vanzelf. In een enkel geval is het goed om er op school even aandacht aan te geven hoe iets het best geleerd kan worden, zoals een moeilijke tekst of een aantal moeilijke Engelse woorden. Dan is het goed dat leerlingen elkaar helpen en/of van mij als leerkracht wat steun krijgen.

Hoe brengt u structuur in het huiswerk leren?

Elke week is het huiswerk volgens het vaste patroon. Elke dag van de week wordt er ongeveer hetzelfde verwacht. Het huiswerk wordt altijd op vrijdag in een map opgeschreven. In die map zijn ook alle nodige materialen te vinden bij het leer/maakwerk. Dit geeft voor groep 8 leerlingen voldoende structuur en overzicht voor het huiswerk.

Wat denkt u dat de ouders van u als leerkracht aan huiswerkbegeleiding verwacht?

Ik heb de indruk dat ouders het waarderen als er op school ook aandacht is voor het huiswerk. Ook mogen ouders van mij verwachten dat ik dagelijks beschikbaar ben voor hen en hun kind om even mee te kijken, als er vragen zijn over het huiswerk.

Heeft u tips voor ouders bij het begeleiden van het huiswerk?

Creëer een vaste plek en neem een vaste tijd waarop uw kind het huiswerk doet. Uw kind vindt het huiswerk net zo belangrijk als u; laat daarom aan uw kind merken wat er voor u de waarde van is en leef daar consequent naar. Vraag naar de resultaten en cijfers. Mochten er steeds weer terugkerende hindernissen zijn in het leer/maakwerk, schroom dan niet om in overleg te treden met de leerkracht van uw kind.

Tot slot. Wat is uw mening over de stelling: ‘De school houdt rekening met het niveau van mijn leerlingen’.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ook bij huiswerk vraagt het niveau van het kind maatwerk. Tegelijk is het een ingewikkeld punt. De mate van discipline, volharding en interesse van een leerling is meestal net zo belangrijk als het niveau. Daarom is het afstemmen van huiswerk niet alleen een zaak van niveau, maar ook een zaak van het kennen van je leerling in zijn/haar leerhouding.

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 april 2016

Criterium | 36 Pagina's

Huiswerk op de basisschool

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 april 2016

Criterium | 36 Pagina's