Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jeugdleiders zouden een ‘rabbi’ moeten zijn

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jeugdleiders zouden een ‘rabbi’ moeten zijn

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jongeren vragen aan ons: Bent u bekeerd?, Ik wil u laten nadenken over de vraag: wat is de zonde van úw jonkheid?, Je kunt geen rabbi zijn als je geen discipel bent. Met deze en andere indringende opmerkingen hield ouderling Bolier zijn hoorders een spiegel voor: Het is niet zo erg als we met schuld naar huis gaan.

Het thema van de toerustingsdag (zie kader) was ‘Hoe blijven onze jongeren staande in deze chaotische wereld?’. Jongeren blijven niet staan wanneer ze dood liggen, zegt ouderling Bolier. De lijn van zijn betoog wordt gevormd door de letters van het woord RABBI. Deze letters staan voor: Radicaal, Authentiek, Bewogen, Betrokken en Inspirerend. We zouden voor onze jongeren een ‘Rabbi met schmiga’ moeten zijn. Het woord ‘schmiga’ duidt op gezag. Zo’n Rabbi was Jezus Zelf. Hij sprak als machthebbende. Een rabbi kun je niet zijn zonder zelf discipel te zijn. Een discipel zegt eigenlijk: ‘ik wil worden zoals u bent’.

Er is veel geschreven over de huidige generatie jongeren. Titels zoals ‘De hunkerende generatie’, ‘De grenzeloze generatie’ en ‘Verweesde generaties’. Jongeren hunkeren inderdaad; ze hebben rabbi’s nodig. Ik wil voorkomen dat we zeggen: die jongeren dit en dat … Nee, wíj moeten …

Radicaal

Het woord radicaal komt van radix, wortel. We moeten tot in de wortel overtuigd zijn van de waarheid van Gods Woord. Een discipel volgde zijn rabbi overal waar hij heen ging. Mogen jongeren alles van u zien? Een rabbi is volkomen toegewijd, dat is een levenshouding. Michelangelo deed voor al zijn schilderijen zijn best, niet alleen voor de schilderijen die aan het publiek getoond werden. Toen men hem vroeg waarom? gaf hij als antwoord: God ziet ze. De rechtgeaarde rabbi is hiervan overtuigd, dat God alles ziet.

Veel gedragsproblemen van jongeren zijn te verklaren vanuit gezagsproblemen. Opmerkelijk is de vraag die jonge Israëlieten aan hun vaders moesten stellen: Wat zijn ú deze stenen? (Jozua 4 vers 4 en 26) Wat betekent het voor ú? De vraag naar de leerstukken en de waarheden is de vraag: ‘Wie is God voor ú?’ God moet overal bij betrokken worden, bij álle maatschappelijke vraagstukken. Ik pleit voor een evenwicht, voor een open Bijbel en ook bijhouden wat de wereld biedt. Er is onlangs een boek verschenen met als titel ‘Tijdbetrokken Vreemdelingschap’. Zó zouden we in deze wereld moeten staan.

Op een andere toon vervolgt Bolier ineens: ‘Je moet nogal lef hebben om dit allemaal te zeggen: Lef hebben – alsof ík dit zelf allemaal doe.’ Laten we dit als iets van ons sámen zien. Churchill zei: ‘Het vraagt moed om te spreken en het vraagt net zoveel moed om te luisteren.’

Authentiek

Een rabbi is ook authentiek. Voor de jongeren die de Bijbel niet meer lezen, bent ú de Bijbel die ze lezen. Zijn wij een leesbare brief? Dat is dat we niet anders doen dan we zijn. Het gevaar is heel groot dat we elkaar na gaan doen: Die kijkt en die kijkt … Er is Iemand anders die naar u kijkt … Jongeren prikken door allerlei nepgedrag heen. Kom voor de dag met uw hart. Wees gerust iemand die zegt: ‘Ik faal ook.’ Iemand die zijn hart beschikbaar stelt. Bij een rabbi ging het niet zozeer om kennis, maar om wijsheid. Eerst komt de vraag: Wie ben je? En dan pas kennis.

Net als de heer des huizes uit Mattheüs 13 vers 52 brengt een rabbi nieuwe en oude dingen voort uit de schat. Alle rabbi’s met gezag zeggen: ‘Maar ík zeg u …’; stellig en met zekerheid. Veel jongeren denken dat geloven een soort gokken is. Jongeren geloven niet dat je zeker kunt zijn van je zaligheid. Wie heeft ze dat wijsgemaakt?

Bewogen

Als we kennis nemen van de wereld en het mediageweld waarin jongeren leven, dan kunnen we dat hoofdschuddend aanhoren of medelijden krijgen. Hoe houden jongeren het vol met al die aandachttrekkers om ook nog tijd over te houden voor de Bijbel? We zijn allemaal van dezelfde lap gescheurd en leven in diezelfde wereld. We zoeken allemaal vrijheid: óf door regels te breken óf door regels te houden. Onze selfie staat in de Bijbel: Romeinen 3. Zelfkennis is nodig en laten we proberen jongeren te begríjpen. Een jongere zoekt erkenning. Als ú het niet geeft, zoeken ze het elders.


We zoeken allemaal vrijheid: óf door regels te breken óf door regels te houden


Betrokken

Bij de omgang met jongeren moeten we ons realiseren dat de hersenen waarin verantwoordelijkheidsbesef zit, pas is ontwikkeld op 23-jarige leeftijd. Wij kunnen jongeren wel vertellen hoe het moet, maar ook hoe het gaat? Vanuit betrokkenheid op hún leefwereld. Ouders moeten niet alleen kijken, maar zien, verder kijken. Zoals een jongere het uitdrukte: ‘Luister alsjeblieft naar wat ik niet zeg’. De Heere Jezus geeft daar met Zijn wijsheid het voorbeeld door wat Hij niet zei: Hij stelde meer dan 100 vragen. Dus stel vragen, prikkel en lok vragen uit. Geef een hint en pas als laatste: geef zelf antwoorden.

Inspirerend

Het Engelse woord voor blauwdruk is blueprint. Jongeren hebben geen blueprint nodig, maar een footprint: ‘Kom ga met ons en doe als wij’. Dan moet er natuurlijk wel wat zijn… Een inspirerend iemand doet niet alleen deuren dicht, maar opent ook vensters. Hebben we perspectief te bieden? Beleven wij iets? Wie of wat hield ú eigenlijk bij de kerk. Vaak is dat een persoon, meestal geen leerstuk. Misschien zegt u ik heb niks: Jezus schakelt bij Zijn werk zelfs een jochie in met vijf broden en twee visjes.

Tenslotte

Wij zouden moeten zijn als de palmboom uit psalm 92. Die boom is geworteld in het Heilige der Heilige – in Christus. Zijn bladeren en takken reiken tot aan het voorhof – u bereikt het ‘uitschot’.

Aan de voet van een palmboom komen allerlei andere planten voor. De boom is hard, stevig van buiten: d.w.z. weten waar je voor staat en zacht van binnen: d.w.z. bewogen en betrokken. Het is groeien of verdelgd worden (vers 8). De jeugd is anders en de tijd is anders, maar God is Dezelfde.


De letters van het woord Rabbi staan voor:

Radicaal
Authentiek
Bewogen
Betrokken
Inspirerend


Op 15 oktober jl. werd in Dordrecht de jaarlijkse toerustingsdag gehouden voor leiders van jongerenavonden van de Gereformeerde Gemeente in Nederland. In De Wachter Sions van 3 november stond een verslag van deze bijeenkomst. Ambtsdragers en commissieleden uit verschillende delen van het land dachten met elkaar na over ‘Hoe blijven onze jongeren staande in deze chaotische wereld?’ De lezing van ouderling Bolier uit Elspeet is in dit artikel samengevat.

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 2016

Criterium | 32 Pagina's

Jeugdleiders zouden een ‘rabbi’ moeten zijn

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 2016

Criterium | 32 Pagina's