Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VAN DE REDACTIE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VAN DE REDACTIE

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is een groot voorrecht dat we onze kinderen naar een christelijke school kunnen sturen. Bijzonder en nooit genoeg gewaardeerd als er een cultuur is van gezamenlijkheid van kerk, school en gezin. Een omgeving waarin onze kinderen opgroeien met gedeelde waarden en vaste, heldere normen. En het grootste voorrecht dat op school en in het gezin steeds de Bijbel open gaat.

Iets van dat voorrecht voel je even als je in aanraking komt met vluchtelingen, met vreemdelingen, met andersdenkenden. De verschillen in waarden uiten zich in levensstijl, in religie of het ontbreken van religie. We schrijven vreemdelingen en andersdenkenden, maar we moeten beseffen dat in het seculiere Nederland waar onze kinderen opgroeien, het christelijke deel van de bevolking een ‘andersdenkende ‘minderheid is.

Bij het opgroeien van onze kinderen is dit een aspect dat steeds nadrukkelijker een plaats moet krijgen in de opvoeding. We zullen onze kinderen bekend moeten maken met het leven in een land waarin ‘seculieren’ in de meerderheid zijn en voor een groot deel de samenlevingsnormen bepalen. Ook zullen we onze kinderen moeten leren om samen te leven met vreemdelingen en vluchtelingen uit andere culturen. En dat in het besef dat er steeds scherper op ons gelet wordt.

Dit alles balt zich samen in het begrip ‘Tolerantie’. Een breed thema dat in dit nummer ingevuld wordt met artikelen over burgerschapsvorming op school, het positie nemen in de maatschappelijke roep om genderneutraliteit, in het omgaan met vluchtelingen. Of anders gezegd: het vormgeven aan het begrip barmhartigheid, als gezin en als school. Wat zou het mooi zijn als we die waarde in de opvoeding zouden voorleven en overdragen op de volgende generatie.

Exodus 23 vers 9 zegt daarover: ‘want gij kent het gemoed des vreemdelings, dewijl gij vreemdelingen geweest zijt in Egypteland.’ Kennen wij inderdaad het gemoed van de vreemdeling?

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 2018

Criterium | 36 Pagina's

VAN DE REDACTIE

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 2018

Criterium | 36 Pagina's