Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christen en handel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christen en handel

In deze rubriek schrijven partners van Woord en Daad beurtelings een bezinnende bijdrage. Deze keer: Michael Kamara, directeur Cotton Tree Foundation, Sierra Leone.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Voor de meesten van ons is consumeren de belangrijkste communicatielijn met de armen van deze wereld. Producten als koffie, fruit en cacao, die veelal zijn geproduceerd in ontwikkelingslanden, zijn belangrijk. De keuzes die we maken, bieden ons een geweldige kans om hun levens te veranderen. Gods boodschap over handeldrijven is simpel: handel moet een eerlijke deal zijn voor iedereen die ermee te maken heeft.

Als christenen weten we dat Jezus Christus ons hele leven wil beheersen. Hij weet dat zonder Zijn tussenkomst onze levens een chaos zijn: onze relatie met God, met onze naasten, met het milieu en met onszelf. Jezus Christus hecht waarde aan de invulling van ons leven en ons ondernemerschap. Jezus vraagt ons, christenen, om onze naasten lief te hebben als onszelf. Als we kopen of verkopen, hebben we meer in overweging te nemen dan onze eigen behoeften.

Ik wil u graag enkele overwegingen vanuit de Bijbel meegeven:

Gerechtigheid: Onze Heere Jezus Christus zegt dat ‘de arbeider zijn loon waardig is’ (Lukas 10:7). Dankzij haar welvaart kan het voor het Westen gemakkelijk zijn om succesvol te zijn wanneer zij handelt met armere landen. Bovendien, het gebrek aan onderwijs in arme landen zoals Sierra Leone, laat veel mensen analfabeet en maakt hen op die manier kwetsbaar voor gewetenloze handelaren.
Verantwoordelijkheid: We zijn verantwoordelijk voor de veiligheid van anderen (Deuteronomium 22:8), al zijn zij de producenten van onze kleding of grondstoffen en al is dat 1.000 kilometer bij ons vandaan. Daarom: als we handeldrijven, moeten we ons gedragen als een goede werkgever ten opzichte van hen met wie we zakendoen.
Keuzes: Als we zaken goedkoop kunnen (in)kopen, mogen we ons geweten niet het zwijgen opleggen als we ons afvragen hoe de prijs zo laag kan zijn. Jakobus 5 vers 4 vertelt ons dat de arbeiders die uw land bearbeid hebben naar u roepen, als u hebt nagelaten hun loon uit te betalen.
Gelijkheid: Ondernemen is meer dan winstmaximalisatie en het vergroten van uw marktaandeel. Geef een kans aan lokale bedrijvigheid in ontwikkelingslanden, waar fatsoenlijke lonen betaald worden en een deel van de winst teruggaat om de gemeenschap te helpen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Woord en Daad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 november 2008

Daadkracht | 28 Pagina's

Christen en handel

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 november 2008

Daadkracht | 28 Pagina's