Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GEWIJDE GESCHIEDENIS N.T.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GEWIJDE GESCHIEDENIS N.T.

Johannes de Dooper.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

(Luc. 1: 5—25; Matth. 3: 1—12).

1. Voorspelling aangaande zijn geboorte.

2. Aankondiging van zijn geboorte.

3. Zijn prediking.

4. Zijn doop.

5. Zijn einde.

Eer de groote Koning komt, wordt Hij voorafgegaan door Zijn heraut.

Johannes de Dooper, de laatste der profeten, is zelf voorwerp der profetie.

Jesaja noemt hem „de stem des roependen in de woestijn", en Maleachi heeft hem als een tweeden Elia voorgesteld.

Alles aan Johannes spreekt. Zijn kleeding, zijn voedsel, ja heel zijn verschijning. In zijn geboorte is hij een kind des wonders, in zijn optreden een zoon des donders.

Zijn geboorte wordt door een engel aangekondigd. Zacharias is zijn vader en Elisabeth zijn moeder. Het is geen wonder, dat Zacharias twijfelt aan de boodschap dat hij op zijn ouden dag nog vader zal worden.

Zijn ongeloof wordt gestraft, want hij zal stom zijn, totdat de waarheid van de boodschap zal blijken.

Bij de naamgeving maakt God den band van zijn tong los.

Johannes zal de naam van het kind zijn, want hij is een genadegeschenk des Allerhoogsten.

Nu breekt het geloof door en hij zingt den ons bekenden lofzang.

Waarschijnlijk is Johannes al vroeg zijn ouders kwijt en heeft tot zijn dertigste jaar in strenge afzondering geleefd.

Evenals Elia draagt hij een mantel van kemelshaar. Hij is een echte boeteprediker en tegelijk een orgaan van den Heiligen Geest om zondaren te ontdekken.

Zijn verloochening komt uit in de spijze die hij eet, sprinkhanen en wilde honig.

Hij leeft als een Nazireër, als een den Heere toegewijde.

Op dertigjarigen leeftijd treedt hij op en openbaart zijn goddelijke zending.

De plaats zijner prediking is het gebied tusschen den Jordaan en Jericho.

Vooral op de hooge feesten kan het daar heel druk zijn, wanneer de pelgrims optrekken naar Jeruzalem.

Johannes is de poortwachter van het Koninkrijk der hemelen, dat hij in de komst van Christus aankondigt.

Niet de vleeschelijke geboorte uit Abraham, maar een nieuwe geboorte uit den Heiligen Geest geeft recht van toegang.

Zijn prediking maakt een geweldigen indruk. Allen die hun zonden belijden, worden door Johannes in den Jordaan gedoopt, door onderdompeling.

Wel bestond bij de joden de proselietendoop, waardoor heidenen tot den joodschen godsdienst werden aangenomen, maar de Johannesdoop is in wezen gelijk aan den Christelijken doop.

Ook Jezus wordt gedoopt hoewel Hij als de Zondelooze geen zonden te belijden heeft.

Hij stelt zich als Borg op één lijn met de zondaren.

Zijn doop geeft getuigenis van Zijn onverklaarbare gewilligheid om den dood in te gaan voor Zijn volk. Door Zijn doop krijgt de doop een wezenlijken inhoud.

In Zijn dood gedoopt worden en met Hem opstaan tot een nieuw leven is voor elke gedoopte noodzakelijk.

De Heilige Geest daalt in de gedaante van een reine duif op Hem neder.

Hij is gezalfde met den Geest zonder mate. De Vader geeft bij dien doop getuigenis, dat Hij in Hem, en in het werk dat Hij zal verrichten, een welbehagen heeft.

Johanns de Dooper is gevallen door de moordenaarshand van Herodes Antipas.

Deze Herodes is de zoon van Herodes den Grooten, den moordenaar van Bethlehems kinderen.

Johannes had dien vorst gewezen op zijn onwettig huwelijk.

In den kerker van Macherus heeft Johannes gewankeld. Ook hij was een mensch van gelijke beweging als wij. Omdat hij alleen voorlooper was van vorst Messias moet hij verdwijnen als Hij verschijnt.

De mensch blijft wel verantwoordelijk voor zijn daden, maar door al de schijnbaar menschelijke willekeur heen voert God Zijn raad uit.

Salome vraagt op aandrang van Herodias, het hoofd van dezen held.

Dat hoofd is gevallen en pijnlijk gaat voor Johannes in vervulling: „Hij moet wassen, maar ik minder worden."

En als dan dat hoofd van Johannes den Dooper op het blok valt, dragen de engelen zijn ziel den hemel in en mag hij met alle overwinnaars instemmen: „Wij steken het hoofd omhoog en zullen de eer'kroon dragen; door U, door U alleen om het eeuwig welbehagen."

Bronnen: Dächsel. Henry. Sillevis Smit. Stock Renkema.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 november 1946

Daniel | 8 Pagina's

GEWIJDE GESCHIEDENIS N.T.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 november 1946

Daniel | 8 Pagina's