Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GEWIJDE GESCHIEDENIS O.T.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GEWIJDE GESCHIEDENIS O.T.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

(Gen. 30—34—38—48—49.)

Jakob en zijn twaalf zonen.

Hun geboorte. Hun leven. Hun zegen.

De patriarchale geschiedenis, gelijk die in engere zin gebonden was aan de drie stamvaders, Abraham, Izak en Jakob, loopt ten einde.

Met de twaalf zonen van Jakob gaat de boom zich in twaalf takken verbreden.

Over de twaalf zonen willen we een en ander zeggen. Jakob heeft vier vrouwen gehad, Lea en Rachel, dochters van Laban; Bilha de dienstmaagd van Rachel, en Zilpa, de dienstmaagd van Lea.

Het huwelijk met de beide dienstmaagden vond zyn oorzaak in de onvruchtbaarheid der beide vrouwen.

Uit Lea zijn zes zonen geboren: Ruben, Simeon, Levl, Juda, Issaschar en Zebulon.

Rachel was onvruchtbaar en deed haar man het zondige voorstel met haar dienstmaagd Bilha te huwen, opdat zij uit haar zou gebouwd worden. Jakob nam dit voorstel aan, wat wij volstrekt niet mogen goedkeuren.

Uit Bilha werd Dan en Naftali geboren.

De strijd der vrouwen om kinderen komt vooral uit in de naamgeving.

Vooral het huwelijk met Zilpa moeten we afkeuren, omdat voor dat huwelijk geen enkele reden bestond. Lea had immers al vier zonen.

Maar toen zij zag dat ze geen kinderen meer kreeg, gaf zij haar dienstmaagd Zilpa Jakob tot vrouw. Uit haar werden Gad en Aser geboren.

Na de geschiedenis met de „Dudaïm" (Gen. 30 : 14-17) de vrucht der Mandragora, waarvan men in bijgeloof meende, dat zij de liefde opwekte en de vruchtbaarheid bevorderde, baarde Lea nog twee zonen, Issaschar en Zebulon.

Ook baarde Lea een dochter, welke zij Dina noemde.

Deze dochter wordt alleen genoemd om de geschiedenis met Sichem (Gen. 34.)

De Heere liet Rachel lang wachten en bidden.

Jozef werd uit haar geboren in Paddan-Aram en Benjamin, zoon der rechterhand, door Rachel zelf Ben-Oni, dat is zoon der smart genoemd, in Kana& n, bij wiens geboorte zij stierf.

Van de zonen van Jakob wordt ons niet veel goeds vermeld.

Ruben schond zijn vaders leger in gemeenschap met Bilha.

Simeon en Levi moordden Sichem uit om de handelingen van Sichem, de zoon van Hemor, met haar zuster Dina.

Geen enkele verontschuldiging is er voor deze snode daad te vinden.

Alle broeders, behalve Benjamin, zoeken de dood van Jozef. (Gen. 37.)

Hierbij komen Ruben en Juda het gunstigste uit. Ruben zoekt hem nog te bevrijden en Juda redt hem van de dood, door het voorstel te doen hem te verkopen.

Deze twee zonen komen ook later gunstiger uit, als zij Jakob beloven voor Benjamin te zorgen. (Gen. 42 : 37 en Gen. 43 : 8-10.)

Alle broeders, behalve Benjamin, bedriegen hun vader.

De geschiedenis werpt een eigenaardig licht op het zedelijk leven van Juda.

Op honderddertig jarige leeftijd is Jakob met zijn zonen en kleinkinderen naar Egypte getrokken, om in het land Gosen te wonen.

Een treffende ontmoeting met Jozef.

Zeventien jaar heeft Jakob nog in Egypte gewoond. Voordat hij gaat sterven zegent hij zijne zonen. Jozef wordt allereerst gezegend en wel in zijn zonen Manasse en Efraïm-

Omdat Jakob beide zonen zegent ontvangt Jozef een dubbel deel, en verkrijgt daarmede het deel dat aan de eerstgeborene toekomt. (Gen. 48.)

Van deze twee zonen ontvangt Efraïm de rijkste zegen.

De rechterhand van Jakob wordt op Efraïms hoofd gelegd, hoewel hij voor de linkerhand stond, Jakob kruiste onder de bestiering des Heeren zijn armen.

Ook de overige zonen van Jakob werden gezegend. In die zegen komt treffend uit, dat het leven der zonen het lot van hun nageslacht heeft bepaald. Ruben was de eerstgeborene, maar door zijn zonde werd hem het eerstgeboorterecht ontnomen.

Simeon ontving evenmin als Levi de grotere zegen.

Vanwege hun snoodheid met Sichem ontvingen zij * geen bepaalde erfenis, maar werden onder de overige stammen verdeeld.

Juda wordt aangewezen als de voortreffelijkste. Zijn naam duidt aan: wegens wie God wordt geprezen.

Hij zou de vorst onder de broederen, de leeuw onder de volken zijn, wiens scepter niet yan hem zou wijken.

Uit hem zou de Messias voortkomen.

Na ook de overige zonen gezegend te hebben, en zijn zonen de opdracht te hebben gegeven hem in Kanaan te begraven, gaf Jakob de geest.

De machtigste stammen zijn steeds Juda en Efraïm geweest.

Zelfs is het tienstammenrijk naar Efraïm genoemd, zodat men na de scheuring onder Rehabeam, sprak van Juda en Efraïm.

Zalig het volk dat door wederbarende genade behoren mag bij het geestelijk Israël om straks met Abraham, Izak en Jakob aan te zitten in het Koninkrijk Gods. v

Bronnen: . Sillevis Smit. Uit de Springader en Gewijde Israëls Gesch.

Dachsel. Matthew Henry. Stock Renkema.

1. , Hoe lang diende Jakob bij Laban eer hij Rachel en Lea kreeg?

2. Wat zijn de gevolgen van de zonden des vleses bij de aartsvaders?

3. Welke les ligt er in de daad van Dina voor onze jonge mensen?

4. Bewijs dat het eerstgeboorterecht onder Juda en Jozef verdeeld werd.

Ds. A. DE BLOIS.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 februari 1948

Daniel | 8 Pagina's

GEWIJDE GESCHIEDENIS O.T.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 februari 1948

Daniel | 8 Pagina's