Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GEWIJDE GESCHIEDENIS N.T.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GEWIJDE GESCHIEDENIS N.T.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

atth. 12 : 1—8, Matth. 12 : 10—13. Luc. 13 : 10—17, Joh. 5.

Twisten over de Sabbath.

De betekenis van de rustdag vóór de val en na de val. De Farizeese opvatting. Hoe Christus de Farizeërs weerlegt. Welke lering wij daaruit mogen trekken.

De rustdag is door God ingesteld.

Het vierde gebod zegt dan ook: „Gedenk de Sabbatdag. Na de zesdaagse arbeid komt de rustdag.

God heeft van al Zijne werken gerust en dat rusten Gods is een zich verlustigen in Zijn werken.

Adam moet de werkweek van het werkverbond vervullen om te komen tot de ware rust, dat is een staat

van mondigheid, om nooit meer te kunnen vallen en zijn Maker te loven en te prijzen.

Adam heeft het werkverbond verbroken en kan nooit meer tot de ware rust komen.

Christus heeft als de tweede Adam de eis van het werkverbond vervuld en door Zijn volbrachten arbeid de w r are rust verworven.

Door de zonde is de arbeid ontluisterd en heeft ook de rust haar majesteit verloren.

Rust is daar, waar de arbeid tot voltooiing komt. De Catechismus geeft een Evangelische verklaring

van het Sabbatsgebod. (Zondag 38.)

Niet alleen opgaan om Gods Woord te horen enz., maar al de dagen van ons leven van onze boze werken te rusten, de Heere door Zijn Geest in ons laten werken, om alzo de eeuwige Sabbat in dit leven aan te vangen.

Gods kinderen zijn geen Zondagschristenen, maar Sabbatskinderen die door het geloof mogen rusten in het volbrachte werk van Christus.

De Dordtse Synode heeft in 6 conclusies die we onlangs publiceerden een duidelijke verklaring gegeven van het Sabbatsgebod.

De Farizeën schreven de mensen voor, wat men op de Sabbat moest doen en moest laten, zich houdende aan de letter der Wet, terwijl zij de geestelijke betekenis veronachtzaamden.

Zij legden het volk zware lasten op, en raakten ze zelf met hun vinger niet aan.

Zij zochten in gebod op gebod en regel op regel hun zaligheid.

De Heere Jezus toonde in alles duidelijk, dat Hij een andere opvatting had als de Farizeër.

Wanneer Hij met Zijne discipelen op de Sabbat door het gezaaide gaat, verbiedt Hij hun niet dat zij aren plukken en de korrels opeten om hun honger te stillen.

Hij ging van de gedachte uit, dat niet de mens er voor de Sabbat was, maar juist omgekeerd, de rustdag voor de mens.

Ook zag de Heere er geen kwaad in op de Sabbat kranken te genezen.

Zijn optreden gaf de Farizeën aanleiding om Jezus van Sabbatsschennis te beschuldigen.

Inzake het aren plukken wees Christus naar David toen hij voor Saul vluchtte.

Hij had de toonbroden genomen die alleen de priesters mochten eten.

Ook de priesters zijn op de Sabbat werkzaam in het heiligdom.

Een dier zou men op de Sabbat uit de put halen, zou men dan op de Sabbat geen mensen mogen helpen en genezen ?

De dag des Heeren moet worden geheiligd en alles wat de godsdienst kan verhinderen moeten we vermijden.

Wettische vroomheid is de Heere een gruwel, maar Evangelische gehoorzaamheid is Hem aangenaam.

De Joodse Sabbat is afgeschaft en de dag des Heeren moet door de Christenen plechtig worden geheiligd.

Och of wij Uw geboön volbrachten Gena o hoogste Majesteit! Gun, door 't geloof in Christus, kr-achten, Om die te doen uit dankbaarheid!

1. Waarom rusten wij op Zondag en niet op Zaterdag?

2. Hoe moeten we de Sabbatisten bestrijden?

3. Wat was de opvatting van Coccejus en van Voetius ?

Bronnen: Sillevis Smit. Matthew Henry. Stock Renkema.

Ds A. DE BLOIS.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 november 1948

Daniel | 8 Pagina's

GEWIJDE GESCHIEDENIS N.T.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 november 1948

Daniel | 8 Pagina's