Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GEWIJDE GESCHIEDENIS N.T.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GEWIJDE GESCHIEDENIS N.T.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Matth. 9 : 9—17. Mare. 2 : 14—22. Luc. S*:27—39.

Gemeenschap met Tollenaren en Zondaren.

Waarom zij zo gehaat werden. Jezus roept de Tollenaar tot discipel. Hij wordt ten maaltijd genodigd. De ergernis der Farizeën. De gelijkenis van het oude kleed en de oude lederen zakken.

Een aards koning verzamelt rondom zich een staf van edelen en rijksgroten, maar de koning der koningen gaat het edele en voorname voorbij en zoekt gemeenschap met het verlorene.

Daarmede heeft Hij Zichzelf niet verlaagd, maar duidelijk doen uitkomen, dat Hij in de wereld gekomen is, om zondaren zalig te maken.

Zijn optreden verwekte bij de voorname Farizeën en Wetgeleerden grote ergernis.

De Tollenaren behoorden in het Joodse land tot de verachtste mensen.

Zij werden op één lijn gesteld met publieke zondaren. Tollenaren waren belasting-ambtenaren in dienst van de Romeinen.

Zij waren meest hebzuchtige mensen die het volk afpersten.

Meestal behoorden zij bij het Joodse volk en waren voorwerpen van haat en verachting.

Gelijk een goed Vaderlander het gedrag van de zogenaamde N.S.B.ers afkeurt, zo verfoeide het Joodse volk de Tollenaren.

Toch waren er ook onder die mensen, keurlingen van Gods welbehagen.

Ook voor hen was de Zone Gods op aarde gekomen óm hen te zoeken en te zaligen.

Wij kennen een zekere Levie, die in de discipelenkring van Jezus is opgenomen en ook Mattheüs wordt genoemd, de schrijver van het eerste Evangelie, en Zachcüs van Jericho.

Jezus komt te Kapernaüm en ziet Levie in het tolhuis zitten. Wanneer Jezus hem roept is hij terstond bereid Hem te volgen.

Door de werking des' Heiligen Geestes heeft er in Zijn binnenste een grote verandering plaats, zodat hij bereid is alles te verlaten.

Uit liefde en eerbied voor de Persoon van Jezus richt hij een grote maaltijd aan.

Jezus is de Hoofdpersoon en de discipelen zitten mede aan in gezelschap van andere Tollenaren.

Dit wekte bij de Farizeën en de Schriftgeleerden grote ergernis.

Zij doen aan de discipelen, die het dichtst in hun nabijheid zijn een vraag, die tegelijk een bestraffing inhoudt.

Jezus hoort wat de Schriftgeleerden aan de discipelen vragen en Hij weet dat in hun vraag een aanklacht ligt.

Hij zegt: „Die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn!

Hot antwoord is duidelijk genoeg.

De Heere vergelijkt Zich met een geneesheer.

Tot wie gaat deze ? Toch niet tot de gezonde mensen. De zieken hebben hem nodig.

Zijn omgang met de Tollenaren rechtvaardigt Hij dan ook met hen te wijzen op het doel Zijner zending.

Ik ben niet gezonden om te roepen rechtvaardigen, maar zondaren tot bekering.

Hij wil een godsdienst die vrucht is van verandering des harten.

Deze ontvangt de zondaren en eet met hen.

Een mens wil niet gaarne worden, wat hij is.

Wc zijn alle zondaren maar moeten het ook door het ontdekkende .licht des Geestes gemaakt worden.

Dan krijgen we pas behoefte aan vergeving en leren bidden met de Tollenaren in de tempel: O God, wees mij zondaar genadig."

De Farizeër moge rechtvaardig zijn in eigen schatting, de begenadigde Tollenaar is rechtvaardig in het oordeel Gods.

Als de bruidegom tegenwoordig is behoeven de bruiloftskinderen niet te vasten.

Christus vergadert Zijn bruidskerk uit het verachte en onedele die Hij met het ware geloof begiftigt waardoor zij zich in Hem verblijden.

In een tweetal gelijkenissen geeft de Heere tenslotte nog aan, hoe verkeerd het was de Farizese gebruiken te volgen en dc vreugde der discipelen te binden.

In de eerste gelijkenis is sprake van het zetten van een lap ongevuld, dat is ongekrompen laken op een oud kleed.

Dit heeft tengevolge, dat de nieuwe lap, die gaat krimpen het oude kleed stuk trekt.

Ook past het nieuwe niet bij het oude.

In de tweede gelijkenis zegt'de Heere, dat het dwaas is nieuwe wijrf in oude lederen zakken te doen.

Nieuwe wijn gist nog na.

De gisting van de wijn doet de oude zakken uitzetten.

Het gevolg is, dat er barsten ontstaan.

Het verlies van de wijn is het gevolg van deze dwaasheid.

Het is niet goed de kinderen der nieuwe bedeling aan te passen aan de oude bedeling.

Het leven der nieuwe bedeling eist nieuwe vormen die er mee in overeenstemming zijn.

De Heere maakt van een distel een mirt en van een doorn een denneboom, maar nooit omgekeerd.

Van een Farizeër kan Hij een Tollenaar maken, maar Hij maakt van een Tollenaar geen Farizeër.

Toen Wesly gepreekt had voor een schaar hovelingen over de woorden: „Gij adderengebroedsel, wie heeft U aangewezen te vlieden de toekomende toorn", maakte een hoveling de bittere opmerking: die preek had ge in de gevangenis moeten houden.

Het kalme antwoord van de prediker was, als ik in de gevangenis moet preken, neem ik tot tekst: „Zie het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt."

Ds A. DE BLOIS.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 december 1948

Daniel | 8 Pagina's

GEWIJDE GESCHIEDENIS N.T.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 december 1948

Daniel | 8 Pagina's