Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DORDTSE LEERREGELS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DORDTSE LEERREGELS

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

I.

In aansluiting op het artikel „Het gebruik der genademiddelen" in nr 22 van 8 April 1949, waarover wij zovele blijken van waardering mochten ontvangen, laten wij thans in enkele artikelen nog iets volgen uit de Dordtse leerregels.

Uit hoofdstuk I, punt 1-2-3-4-5-6-7.

1. Aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben en des vloeks en eeuwigen doods zijn schuldig geworden, zo zou God niemand ongelijk gedaan hebben, indien Hij het ganse menselijk geslacht in zonde en vervloeking had willen laten, en om de zonde verdoemen, volgens de woorden van de apostel in Rom. 3 : 19:

„De gehele wereld is voor God verdoemelijk", en vers 23: Zij hebben allen gezondigd en derven de heerlijkheid Gods." Rom. 6 : 23: De bezoldiging der zonde is de dood."

2. Maar hierin is de liefde Gods geopenbaard, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. (1 Joh. 4 : 9; Joh. 3 : 16.)

3. En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wien Hij wil, en wanneer Hy wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den gekruisigde. Want hoe zullen zij in Hem geloven, van welke zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken indien zij niet gezonden zijn? (Rom. 10 : 14, 15.)

4. Die dit Evangelie niet geloven, op die blijft de toorn Gods. Maar die het aannemen, en de Zaligmaker Jezus Christus met een waarachtig en levend geloof omhelzen, die worden door Hem van den toorn Gods en het verderf verlost en met het eeuwige leven begiftigd. (Joh. 3 : 36; Mare. 16 : 16.)

5. De oorzaak of schuld van dat ongeloof, gelijk ook van alle andere zonden, is geenszins in God, maar in den mens. Maar het geloof in Jezus Christus, en de zaligheid door Hem, is een genade-gave Gods; gelijk geschreven is: it genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit U, het is Gods gave. (Efeze 2 : 8). Insgelijks: et is U gegeven in Christus te geloven. (Fil. 1 : 29.)

6. Dat God sommigen in den tijd met het geloof begiftigt, sommigen niet begiftigt, komt voort van Zijn eeuwig besluit. Want al Zijne werken zijn Hem van eeuwigheid bekend (Hand. 15 : 18) en: ij werkt alle dingen naar de raad Zijns willens. (Efeze 1 : 11.) Naar welk besluit hij de harten der uitverkorenen, hoewel zij hard zijn, genadiglijk vermurwt en buigt om te geloven; maar degenen, die niet zijn uitverkoren, naar Zijn rechtvaardig oordeel, in hunne boosheid en hardigheid laat. En hier is het, dat zich voornamelijk voor ons ontsluit die diepe, barmhartige en evenzeer rechtvaardige onderscheiding der mensen, zijnde in even gelijke staat des verderfs, of het besluit van verkiezing en verwerping, in het woord Gods geopenbaard. Hetwelk, even als de verkeerde, onreine en onvaste mensen verdraaien tot hun verderf, alzo de heiligen en godvrezende zielen een onuitsprekelijke troost heeft.

7. Deze verkiezing is een onveranderlijk voornemen Gods, door hetwelk Hij voor de grondlegging der wereld een zekere menigte van mensen, niet beter of waardiger zijnde dan anderen, maar in gemene ellende met andere liggende, uit het gehele menselijk geslacht, van de eerste rechtheid, door hun eigen schuld 1 'vervallen in de zonde en het verderf, naar het vrije welbehagen naar Zijn wil tot de zaligheid, uit louter genade uitverkoren heeft in Christus; Dien Hij ook van eeuwigheid tot een Middelaar en Hoofd van alle uitverkorenen en tot een fundament der zaligheid gesteld heeft, enz.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juli 1949

Daniel | 8 Pagina's

DORDTSE LEERREGELS

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juli 1949

Daniel | 8 Pagina's