Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE hEILIGE LInIE Of DE GOUDEN DRaaD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE hEILIGE LInIE Of DE GOUDEN DRaaD

der vrijmachtige, souvereine verkiezing gods, getekens in genesis 5

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Referaat, gehouden op de Noordelijke Ringvergadering te KAMPEN, op Zaterdag 23 April jl„ hetwelk op verzoek van de Hoofdredacteur in „Daniël" opgenomen wordt.

(1.)

Vrienden,

In het vijfde hoofdstuk van Genesis zien we de geschiedenis van het menselijk geslacht getekend van ADAM tot NOACH. Het is nu niet de geslachtslijn van KAÏN, Adams oudste zoon, maar het zijn de nakomelingen van SETH, de derde zoon van Adam en Eva, die de plaats van ABEL weder innam. Van Kaïns geslacht zijn ons in het voorgaande hoofdstuk slechts enkele namen genoemd met enkele bijzonderheden, maar hun leeftijd wordt overigens verzwegen! Het zijn slechts waarschuwende voorbeelden, om ons de uitwerking derzondeval op 't duidelijkst te tonen.

Geheel anders is het echter, als we in de Bijbel het geslachtsboek van SETH en zijn nakomelingen opslaan De levenstijdperken der nakomelingen van ADAM en SETH worden ons uitvoerig genoemd en wellicht vragen wij ons af, waartoe die uitgebreidheid toch nodig is! We moeten hier echter de „Heilige Linie'' getekend zien, waaruit de Christus geboren is. Hier wordt dus geschiedenis geschreven, de ware geschiedenis, de geschiedenis van Gods Koninkrijk. In de lotgevallen van deze Bijbelheiligen zien we de geschiedenis van de strijdende Kerk op aarde. Hier zien we ook de gouden draad der vrijmachtige, souvereine verkiezing Gods, de voortzetting en de verdere ontwikkeling van het Genadeverbond, dat de Heere reeds aan ADAM en EVA in de MOEDERBELOFTE (Gen. 3 : 15) kwam te openbaren.

„Dit is het boek van Adams geslacht, " zo begint het hoofdstuk en het schijnt, alsof er geen ander geslacht is, dan alleen dèt, wat nu volgt. Hier wordt Kaïns geslacht niet geteld, want dit is het geslacht, waarin God Zijn vrijmachtige, verkiezende liefde wil verheerlijken en het Verbond der Genade, met de gevallen Adam opgericht, wil bevestigen. Uit deze SETH zal het beloofde „VROUWENZAAD" geboren worden. Dit geslacht, in Adam wel van God afgevallen, zal in die TWEEDE ADAM hersteld worden in die heerlijke gemeenschap met God. In deze stamboom toont God ons, dat Hij Zijn Woord gestand doet. Hij zorgt voor de d t gvoortplanting en bewaring van het zaad der belofte.

Het geslachtsregister begint met de schepping van R Adam. „Ten dage als God de mens schiep, maakte Hij hem naar de gelijkenis Gods. Man en vrouw schiep Hij hen, en zegende ze, en noemde hun naam Mens, ten dage als zij geschapen werden." (vs. 1 en 2.)

Bij vernieuwing worden we hier dus gewezen op de schepping naar Gods Beeld en op de schepping van man en vrouw. Rein en heilig zijn ze uit hun Makers hand voortgekomen, doch helaas door hun afval van God zijn zij, en wij met hen, onrein en onheilig geworden. Let maar op de geweldige tegenstelling, als ons in het 3e vers verhaald wordt, dat SETH geboren wordt, ©en zoon van ADAM, „naar zijn gelijkenis, naar zijn evenbeeld."

De zoon van de gevallen zondaar was een ZONDAAR, die niet naar het beeld Gods, waarnaar de reine mens was geschapen, werd geboren, maar naar het beeld van die Adam, die uit de staat der rechtheid was uitgevallen en die, wat hij nu nog leefde, alleen leefde bij en door de genade Gods. Behalve SETH had Adam nog KAÏN en bovendien, dat kunnen we in vs. 4 lezen, nog vele andere „zonen en dochteren.''

Waarom wordt ons dan SETH hier alleen bij name genoemd ?

„Omdat hij een Kind der Belofte is, dat het Koninkrijk des Hemels zal beërven en in wiens lijn het Verbond der Genade wordt voortgezet. Zijn naam staat geschreven in het Boek des Levens!

Na de vermelding van SETHS geboorte is er niet veel meer te berichten van ADAM, al leefde hij nog 800 jaren en al was hij 930 jaar oud, toen hij stierf. Zijn leven had slechts in zoverre waarde, als het in betrekking stond tot de Raad Gods, om die mede te helpen volbrengen.

Niet tevergeefs heeft Adam zolang geleefd. Ook daarin merken we Gods voorzienige Wijsheid op. De vermelding van Gods daden kon toen nog niet bij geschrifte geschieden en zo voor het nageslacht bewaard blijven. De mondelinge overlevering deed in de eerste tijden hetzelfde, wat later aan schrijf-en boekdrukkunst werd toevertrouwd. De herinnering aan Gods weldaden en openbaringen levendig te houden, dat was de roeping van onze hoogbejaarde voorouders.

ADAM kon de geschiedenis van het heerlijk Paradijs en van de treurige val nog aan LAMECH, Noach's vader, mededelen. SETH kon aan NOACH en SEM aan ABRAHAM dit alles nog verhalen. Zo kon de waarheid trouw en onvervalst in de geslachten bewaard blijven en God heeft ervoor gezorgd, dat deze geschiedenis onverminkt van het ene geslacht in het andere overging.

Als we GENESIS 5 zo oppervlakkig lezen, dan klinkt ons het telkens terugkerend refrein: „En hy stierf!" tamelijk eentonig in de oren en misschien voelen we de neiging in ons opkomen, om dit hoofdstuk van de Bijbel toch maar over te slaan. Het is immers zo droefgeestig en al die vreemde namen kunnen ons maar bitter weinig bekoren!

En al kunnen wij het niet ontkennen, dat de eentonigheid groot is, toch blinkt de genade Gods hier des te heerlijker uit tegenover die somberheid des doods. Het schijnt ons toe, alsof wij ons op het kerkhof bevinden en rondwandelen temidden van een reeks grafzerken, met indrukwekkende opschriften, die ons als het ware toeroepen: „Heden ik, morgen gij! Bereid Uw huis, want gij zult sterven!" Hier in het 5e hoofdstuk van Genesis luidt de doodsklok over de oude schepping! Gewichtige tijdstippen in het tijdelijke leven worden ons hier genoemd: het geboorteuur, het vader-vvorden en het stervensuur. In één enkele volzin wordt ons nu het leven dier eerste aartsvaders getekend. In de allereerste plaats wordt ons verteld, de leeftijd, waarop hun zoon werd geboren; ten tweede, hoe lang zy leefden na de geboorte van die zoon; ten derde, hun levensduur en ten 4e: dat zij stierven. Het telkens herhaalde: „En hij stierf!" wijst er ons op, dat het oordeel Gods aan het ganse menselijke geslacht wordt voltrokken.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 juli 1949

Daniel | 8 Pagina's

DE hEILIGE LInIE Of DE GOUDEN DRaaD

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 juli 1949

Daniel | 8 Pagina's