Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VOOR ONZE  Militairen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VOOR ONZE Militairen

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vaccinatie en de Voorzienigheid Gods.

In mijn vorig artikel heb ik beloofd iets te schrijven over de Voorzienigheid Gods, mede in verband met de Vaccinatie tegen pokken. Het woord zelf zegt ons reeds dat het geen middel maar een voorbehoedsmiddel is en wel tegen het krijgen van pokken. Sommigen trachten het voor te stellen alsof het niet de bedoeling is dat de ingeente nu gevrijwaard zou zijn van het krijgen der pokken, doch dat het alleen maar een middel is waardoor wij meer weerstand hehben tegen de pokken. Hoe groot die weerstand is en hoelang we deze weerstand houden kan men ons niet zeggen. Dan wordt alles vermoedelijk of ongeveer. Als men dan nog een beetje godsdienstig wil zijn dan zegt men er bij: na de inënting moeten we God bidden of Hij dit (voorbehoed) middel wil zegenen. De practijk leert ons echter anders. Dc jongens in Indië mogen vrij rondlopen als ze maar ingeënt zijn. Wanneer hun tijd om is in Indië mogen ze gerust vervoerd worden. Zijn ze niet gevaccineerd dan mogen ze niet uit en mogen ook niet naar huis. Is dat nu een vertrouwen op de vaccinatie stellen of niet ? Men stelle, de vaccinatie niet zo onschuldig voor, want hij is dit verre van dat. We hebben in ons land een tijd gehad dat onze niet-gevaccinecrde kinderen de school niet mochten bezoeken. Vanwege de vele gevallen van encephalites (hersen ontsteking) is de verplichte vaccinatie opgeheven.

God sprak met een duidelijke stem en men durfde de verantwoordelijkheid niet meer aan. Voor onze jongens denkt men hier nog anders over. Hebt ge wel eens een vader of moeder ontmoet, wiens kind aan de vaccinatie ten grave is gedragen?

Vreselijk zelfverwijt. Doch genoeg hiervan. De verstokte vaccinatieaanbidder is niet te overtuigen. Dit is ook de bedoeling van ons schrijven niet. Ik geloof als wij het hebben over vaccinatie, wij dan de Voorzienigheid Gods niet onbesproken kunnen laten. Wat is dat toch, die Voorzienigheid Gods? Te vergeefs zul je in de Bijbel zoeken naar het woord „Voorzienigheid". Het komt in de Bijbel niet voor. Wel lezen we van: Gods regering; Gods ordonnantie; Gods hand; Gods daad.

Toch jongens, is het woord „voorzienigheid" niet onbijbels, het heeft een bijbelse grondslag. Met vele voorbeelden is dit duidelijk te maken. Lees maar eens in Genesis over Abraham en Izaak. Ook in het Nieuwe Testament in Hebr. 11 : 40 wordt „voorzien" in dienzelfde zin van God gebruikt. Onze Catechismus ver-

staat in Zondag 10 onder de voorzienigheid Gods: „De almachtige en alomtegenwoordige kracht Gods enz. Lees die Zondag 10 maar eens rustig na en ik weet zeker dat ge verwonderd zult staan over de zaken die daar aan de orde worden gesteld. Weet je wat zo verschrikkelijk is, jongens? Dit, dat onze hoogmoedige natuur zich niet wil onderwerpen aan die Voorzienigheid Gods. We redeneren zoveel over het toeval. Maar het geloof zegt: De almachtige en alomtegenwoordige kracht Gods onderhoudt de Hemel, de aarde en alle schepselen, Hij regeert deze en loof en gras, regen en droogte, vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijze en drank, gezondheid en krankheid enz. komen niet bij geval, maar van Zijne Vaderlijke hand ons toe."

Alles komt ons dus van de hand des Heeren toe. We moesten daar eens wat meer op letten; ik geloof jongens, dat we dan meer in afhankelijkheid van Hem zouden leven. Nu is het meestal juist andersom. We kunnen ons toch zo moeilijk aan de Voorzienigheid Gods onderwerpen. We zitten altijd te boren in de toekomst, daar zijn maar weinig momenten in 't leven, dat wij God, God kunnen laten. We willen zelf zo graag mee regeren. Doch weet, jongens, dat er is een Godsregering. Hij is Souverein en heeft niet van node dat enig schepsel Hem dient. Buiten die Godsregering geschiedt nóch goed, noch kwaad. Daar geschiedt niets toevallig. Ik kan hierover niet zo uitwijden, mijn artikel zou te lang worden.

Is dat dan zo belangrijk, dat wij die Voorzienigheid Gods erkennen in ons leven? Dat is zeer belangrijk en voor een ieder onmisbaar. Wanneer wij de voorzienigheid Gods ten volle onvoorwaardelijk leren accepteren, dan zijn we in alle tegenspoed geduldig, in voorspoed dankbaar en dan hebben we een goed toevoorzicht in alles dat ons nog toekomen kan op onzen getrouwen God en Vader, zo zegt het onze Catechismus. Wat zijn wij dan toch stumpers. Wij denken door onze vaccinatie Gods voorzienigheid te ontlopen. We willen niet ziek worden van de pokken, maar zien er niet tegen op ons zelf kunstmatig ziek te laten maken. Wij moesten veel liever zeggen: belieft het God mij tegenspoed of ziekte te zenden, ik zal mijn kruis dagelijks opnemen en de Heere navolgen. Ik heb niets anders dan de hel verdiend en 't is Gods loutere goedheid en lankmoedigheid dat ik er niet al lang in ben. De voorzienigheid leert ons te zwijgen voor Gods aangezicht, omdat Hij regeert. Ik hoor een jongen zeggen: Krijgsman, de vaccinatie valt dus ook onder de Godsregering en de Heere kan dit middel toch wel zegenen? Arme jongen, als je dit durft stellen en volhouden. De vaccinatie probeert Gods voorzienigheid vooruit te lopen. In de vaccinatie is niet een achter de Heere aankomen te bespeuren.

We hebben de pokken nog niet en weten niet of het in Gods Voorzienigheid ligt ons deze vreselijke ziekte te doen toekomen. Toch lopen wij met onze inenting de Heere al vooruit. Wij trachten met onze inenting — het zij met eerbied gezegd — de Heere een slag voor te zijn. Arme mens. Is dat een goed toevoorzicht te hebben op onzen getrouwen God en Vader? Zulke dingen zoeken de heidenen, zegt Christus. Hij zorgt voor Zijn volk meer dan voor de vogelen des hemels en voor de leliën des velds.

Daar is tussen vaccinatie en verzekering geen wezenlijk onderscheid. Beiden verzetten zich tegen de Godsregering. Geen wonder jongens, dit alles vloeit voort uit onze verdorven staat. Wij waren immers ons zelf heer en meester? Wie is dan de Heere, dat Hij ons lot bestieren zou? De bepaling, hoe lang we zullen leven, moet in onze hand zijn en niet in Gods hand. Ik ga eindigen jongens. Overtuigen kan ik je niet. Vraag de Heere om licht en wijsheid. Buig je knieën voor Hem; klaag je noden en bezwaren Hem alleen, al is het slechts uit blote overtuiging van de waarheid. Hij kan je sterken en uitkomst geven. Geef je aan Zijn voorzienig bestel over. De Heere beware jullie voor die vreselijke pokziekte en Hij verwaardige jullie het oog op Hem te leren slaan, zowel in voorspoed als in iégenspoed. Met vriendelijke groeten.

P.S. Op verzoek van onze vrienden, die het laatste pakketje lectuur hebben verzonden, vestig ik jullie aandacht even op de brief, die daarbij was ingesloten. Dat was een brief van wijlen Ds Fraanje. Ds Fraanje schreef tijdens zijn ziekte deze brief aan zijn catechisanten en de Synodale Commissie kreeg de beschikking over die brief om deze in te sluiten bij het pakje lectuur, dat juist verzendklaar was. Niet ieder zal het pakje al ontvangen hebben voor de sterfdag van Ds Fraanje en daarom menen we goed te doen er U op attent te maken, dat dit pakje èn de brief van Ds Fraanje verzonden zijn, toen deze dienstknecht des Heeren, ondanks de ziekte, die hem sloopte, nog in en uit ging. Juist in die tussentijd heeft de Heere hem in Zijn heerlijkheid opgenomen. Zijn nagedachtenis mocht ook jullie ten zegen zijn.

„KRIJGSMAN".

MILITAIREN TE BERGEN OP ZOOM

De Kerkeraad der Gereformeerde Gemeente te Tholen nodigt alle militairen, behorend tot de Ger. Gemeenten en in garnizoen te Bergen op Zoom, uit tot het bijwonen der kerkdiensten.

Aanvang 10 uur, 2.30 uur en 6.30 uur.

De afstand is ongeveer 7 km.

Gelegenheid om tussen de diensten een vriendelijk tehuis te vinden is aanwezig.

Tevens zou de kerkeraad het op prijs stellen, van kerkeraden der Ger. Gemeenten, van wier gemeenten (doop) leden te Bergen op Zoom in garnizoen liggen, opgave van naam en adres te ontvangen, om daardoor in de gelegenheid te zijn verbinding met deze jongens te krijgen.

Opgaven te zenden aan de Scriba

Markt 14, Tholen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1949

Daniel | 8 Pagina's

VOOR ONZE  Militairen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1949

Daniel | 8 Pagina's