Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Sions Verlosser

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Sions Verlosser

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

En daar zal een verlosser lot Sion komen (Jesaja 59 : 20a)

Weer nadert ons Kerstfeest. Reeds eeuwen terug gevoelde men de noodzakelijkheid van een ernstige voorbereiding tot herdenking van dit heuglijk feit. De Kerstprediking wijst ons op de innerlijke beweging der barmhartigheid onzes Gods, met welke ons bezocht heeft de opgang uit de hoogte, om te verschijnen degenen die gezeten zijn in duisternis en schaduwen des doods; om onze voeten le richten op de weg des vredes.

Dit is een troostwoord, hetwelk de Heere tevoren aan het volk Israël heeft laten brengen door de dienst van Jesaja, en dat in de eerste plaats zag op de verlossing die hun geschieden zou uit de Babylonische ballingschap. Die belofte reikte echter verder dan de verlossing uit Babel. Dat er vele onboetvaardigen mede uit Babel opgetrokken zijn, Jigt voor de hand, maar hier werd in 't bijzonder een verlossing beloofd, welke degenen zouden deelachtig worden, die zich zouden bekeren van de overtredingen in Jacob, spreekt de Heere.

Van het 16e vers van dit hoofdstuk en vervolgens, vinden wij een zeer verhevene voorzegging van de grote Verlosser en van de zaligheid, die Hij door Zijn gehoorzaamheid tot de dood, voor verloren zondaars uit zou werken. Hoe wordt Hij als een beroemd held ingevoerd; die om de twist van de kerke Gods ten strijde trekt, dewijl er niemand was om voor de verlossing van de slavernij der hel en der zonde op te treden.

Daar was geen voorbidder; niet iemand die lussen beu en God kwam in te treden, zich in de bres te stellen en voor heil te spreken en de toorn Gods af te wenden. Te dien einde doet Hij zijn wapenrusting aan. De gerechtigheid is Zijn pantser. Hel heil is Zijn helm. Zijn wraak tegen de satan en zijn bondgenoten is Zijn kleding en de ijver voor de heerlijkheid Zijns Vaders en voor Zijns volks zaligheid is Zijn martel Dus gewapend zijnde dreigt Hij dood en verderi aan allen die Hem in de weg staan. In zulk een wapenrusting is geen vijand tegen Hem bestand. Hij is niet alle macht toegerust.

En daar zal een Verlosser tot Sion komen. De komst van Christus als de \ erlosscr is het kort begrip van al de beloften, zowel in het Oude als Nieuwe Testament vervat. Dit was dc verlossing welke de gelovige Joden verwachtten.

Het woord losser is welbekend. Het wordt ook vertaald door Goël. Zulk ecu losser die uit kracht van bloedverwantschap gerechtigd was zijn broeder te verlossen. Zulk een losser was dan een uithelper, een vrijkoper, een uitrukker, een verlosser, een wreker; een eretitel welke inzonderheid op de Messias zinspeelt.

Het was de patriarch Jacob die in zijn tijd van deze Goël al zeide: Die Engel, die mij verlost heeft van alle kwaad, zegene deze jongeren". Genesis 48 : 16. Jesaja getuigt reeds - van Hem. Jesaja 54 : 5: dc Heilige Israëls is uw Verlosser; Hij zal de God des gunsen aardbodems genaamd 1 den." wor-

I)e eigenschappen van de losser bezit Christus. Eeu losser moest zijn een nabestaande om degenen te verlossen die verarmd'waren cn liun land hadden moeten verkopen. De losser was verplicht het onschuldig bloed van zijn vriend te wreken. Hij was ook verplicht de weduwe van zijn overleden broeder te huwen. Lees Deut. 25 : 9.

De Messias is de ware Goël, terwijl Hij de gelovigen niet vreemd is, maar hun bloedvriend, hun nabestaande, die niet de engelen, maar het verarmde zaad Abrahams heeft aangenomen, dat meer dan tienduizend pond schuldig was en niet het minste had om te betalen. Hij is vlees van haar vlees, been van haar been, gelijk de kinderen het vlees en het bloed deelachtig zijn geworden. Ps. 22 : 23: Zo zal ik uw Naam mijn broederen vertellen, in hel midden der gemeente zal ik U prijzen." In Efeze 5 : 30 zegt Paulus, dat de gelovigen

zijn. „leden van Zijn lichaam, van Zijn vlees en van Zijn benen/'

De Messias is de Goël, omdat Hij Zijn uitverkorenen, die geworden waren ellendige slaven des satans, dienstknechten der zonde, van nature erfwachters der eeuwige rampzaligheid, mitsgaders al haar verloren goederen, de zalige erfenis van genade en heerlijkheid, heeft ontslagen en vrijgemaakt. De personen Zijner uitverkorenen heeft Hij vrijgekocht van de ellendige slavernij en in vrijheid gesteld. Al de verbeurde en vervreemde goederen heeft Hij wederom verkregen. Dat was gelijk Hij zelf verklaart in jesaja 61 : 1: om de gevangenen vrijheid uit te roepen, cn de gehondcncn openingder gevangenis."

De Christus is de Goël, vermits Hij deze vrijkoping teweeggebracht heeft door een prijs die alles overtrof. Niet door goud of zilver, maar door Zijn eigen bloed dat Hij gegeven heeft. Hij is de Goël die het slangenzaad de kop vermorzelde. Zijn macht vernietigd, zijn werken verbroken, Zijn volk uit zijn geweld getrokken. Hij heeft de dood gedood en de hel geen macht overgelaten. Hosea 13 : 14. Hij was de Losser van macht. Hij is niet alleen het Lam, maar ook de Leeuw uit de stam van Juda, machtig om te verlossen. Hij is het die de wet heeft vervuld. Hij is de Messias, de Goël, dewijl Hij Zijn gunstgenoten, nadat. Hij ze van de Wet, haar eerste man, heeft ontslagen, opneemt, met hen in het huwelijk treedt; en dat door een eeuwig onveranderlijk trouwverbond.

Alle condities zijn in Hem. Hij is de vrijwillige Losser, die van eeuwigheid dat opnam. Job riep er van uit: lk weet, mijn Verlosser leeft". Hij heeft zich als Verlosser geopenbaard: oor liet wegnemen van het kwaad, door het wederbrengen van het hoogste goed. Dit alles is geschied door het losgeld, hetwelk aan Gods gestrenge gerechtigheid moest voldaan worden. Dat losgeld was Zijn dierbaar bloed. Zacharia 9 : 11: door het bloed uws verbonds, heb Ik uwe gehondcncn uit de kuil, daar geen water in is, uitgelaten."

Hij zal uit Sion komen. Welk een vertroosting voor het Sion Gods. W elke ellende zij moesten inleven in ballingschap cn verdrukking, het was en bleef Sion.

Hij komt tot dat volk. Hij trekt ze uit de wereld, komt met Zijn leiding, openbaart Zich aan hun ziel cn schenkt Zichzelf kwijt. Ja, zal komen; bij Adam en Eva met de moederbelofte, bij Abraham als het schild, bij Jacob als dc Silo.

Sla met ons het Woord op en U zult moeten betuigen, ja, in de beloften is Hij verschenen aan patriarchen en profeten. Maar hoe komt Hij nu menigmaal weer tot dat Sion. Dan vindt Hij ze als een schaap dat zijn herder heelt verloren, dan in droefenis, treurigheid en in het gemis. Echter komt Hij weieens weer tot hen met de troostelijke belofte: „Ik zal u niet begeven en lk zal u niet verlaten". Hij komt tol hen met Zijn heil, gerechtigheid, vrede en blijdschap, tot hun vertroosting cn zaligheid. En eenmaal zal de tijd daar zijn, dat Hij komen zai; eerst wanneer zè naar ziel zullen ingaan in de eeuwige vreugde; maar straks zal Hij komen om ze met ziel en lichaam op te nemen in de eeuwige heerlijkheid, en zo zullen ze altijd met de Heere wezen.

Lezers, de Heere schenke ons samen die weldaad, dat ook wij die Verlosser mogen nodig hebben voor de tijd en voor de eeuwigheid.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 december 1953

Daniel | 8 Pagina's

Sions Verlosser

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 december 1953

Daniel | 8 Pagina's