Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GEWIJDE GESCHIEDENIS O.T.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GEWIJDE GESCHIEDENIS O.T.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

(SLOT)

Van Maleachi tot Christus.

Wij kunnen van het tijdperk van de laatste van Israëls profeten Maleachi tot op de geboorte van Christus slechts een vluchtige beschouwing geven.

Het is een tijdperk van ongeveer 400 jaren en in die tijd is er veel gebeurd.

Gedurende al die tijd zijn de Joden maar heel weinig onafhankelijk geweest.

Onder de overheersing' der Perzen hebben de Joden het niet zo moeilijk gehad.

De Perzische koningen hebben hen vaak beschermd. De tegenstand kwam meer van de Samaritanen en van de omwonende volken.

Tot 336 voor Christus' geboorte waren de Perzen het machtigste volk der aarde.

Toen werd hun macht vervangen door het Grieks-Macedonische rijk onder Alexander de Groote. Deze vorst was de Joden niet onwelwillend gezind.

Nadat hij het Perzische leger in 333 verslagen had en hij Tyrus en Gaza veroverd had, kwam ook Palestina in zijn bezit.

Hij trok tegen Jeruzalem op. Toen hij Jeruzalems poort binnentrad, ging de Hogepriester Jaddua met de gehele priesterschaar Alexander tegemoet.

Dit maakte op hem een geweldige indruk, zodat hij gehoor gaf aan de smeking van de Hogepriester en Jeruzalem spaarde.

Toen Alexander stierf, werd zijn rijk onder zijn vier veldheren verdeeld en werd het Joodse land een twistappel tussen Egyptenaren en Syriërs.

De eerste honderd jaren waren de Joden onderworpen aan de Egyptenaren of Ptolemeërs, daarna kwam het onder de Syriërs of Seleuciden.

Vooral onder de overheersing van Antiochus Epiphanes hebben de Joden veel moeten lijden.

Deze krenkte de Joden van hun heiligste gevoelens en wijdde de Tempel van Jehova aan Jupiter.

Besnijdenis en Sabbathsviering werden op straffe des doods verboden.

Wie getrouw bleef, werd gedood.

In de nood bracht de Heere verlossing door de Makkabeërs.

Zo werden de vijf zonen van de Priester genoemd. Matthias

In 166 verzetten zij zich tegen de tyrannie van Antiochus.

Zijn zoon Judas kreeg de bijnaam van Makkabeër of Hamer.

over-Die bijnaam is op al de zonen van Matthias gegaan.

Met leeuwenmoed streed Judas voor het Joodse geloof. Hij bracht de Syriërs menige nederlaag toe, nam de Tempel weer in bezit en reinigde hem.

Nog steeds leeft deze reiniging in. het feest van de vernieuwing des Tempels in de herinnering der Joden voort.

Gedurende ongeveer 100 jaren hebben de nakomelin-

gen van Matthias de leiding gehad over het Joodse volk. Zij hadden de Hogepriesterlijke waardigheid.

Jammer dat deze dappere mannen de hulp der Romeinen tegen de Syriërs inriepen.

Het bondgenootschap met de Romeinen heeft veel ellende bezorgd en tenslotte is de Joodse onder Romeinse heerschappij gekomen. hen natie

De laatste afstammeling der Makkabeën. Antigonus werd van de troon vervallen verklaard, en door de Edomiet Herodes vervangen.

Na driejarige strijd sneuvelde Antigonus en beklom Herodes de troon.

Hij v/as geheel van Rome afhankelijk.

Om zijn regering een schijn van wettigheid te geven, huwde hij met Marianne, een dochter uit het huis der Makkabeën.

Herodes liet de Tempel restaureren en verfraaien waaraan 46 jaar werd gearbeid.

Hij haatte echter allen, die bij het heldengeslacht behoorden en liet achtereenvolgens de grootvader van zijn vrouw, Hyrhanus, daarna haar vader en eindelijk ook Marianne zelf en haar beide zonen ombrengen.

uitge-Zo was het ganse geslacht der Makkabeën roeid.

Deze Herodes regeerde over het Joodse land de Heere Jezus in Bethlehem werd geboren. toen

De ballingschap en verdrukking had de Joden geen nadeel bezorgd.

Het volk wilde van afgoderij en beeldendienst meer weten. niet

Behalve in de Tempel werd het Woord Gods geregeld op de Sabbath en de samenkomsten der Joden (Synagogen) op alle plaatsen gelezen.

Schrift-en Wetgeleerden traden op om het Woord Gods en der Wet te verklaren.

Dit vasthouden aan de Wet leidde niet tot ontdekking en geestelijke verdieping, maar tot werkelijkheid en formalisme.

Men zocht zijn rechtvaardigheid Wet en niet uit het geloof. uit de werken der

Ei; ontstonden verschillende partijen.

De voornaamste partij of secte was die der Farizeën, de meest rechtzinnige richting.

De Sadduceën waren meer de modernen en vrijzinnigen van die dagen.

De Sadduceën waren vrijdenkers.

Zij kwamen overeen met de Epicureërs waarvan in Handel. 17 : 18 gesproken wordt. Laat ons eten en drinken en vrolijk zijn, want morgen sterven wij.

Nog een andere secte was die der Esseeën, waarvan in de H. Schrift geen gewag wordt gemaakt.

Het was meer een-mystieke richting die in vrome wijding hun heil zochten.

Zij wilden van het huwelijk niets weten en onthielden zich van verschillende spijzen en dranken.

Er was in die dagen echter ook een overblijfsel naar de verkiezing der genade, dat met heimwee uitzag naar de vervulling van de Messiaanse beloften. Zo zijn we dan ongemerkt gekomen in de zogenaamde adventstijd.

De adventsprediking moge de Heere zegenen tot een waardige voorbereiding voor het naderende Kerstfeest.

Een Kerstfeest niet bij verlichte kerstbomen, maar in de gestalte van de ontledigde Naomi en de arme Ruth óm in het Broodhuis (Bethlehem) in betrekkingte komen met de schatrijke Boaz, een man geweldig van vermogen.

Zo ben ik dan aan het einde gekomen van de behandeling der gewijde geschiedenis voor de Jongelingsvereniging op Vrijdag 21 Juni 1946 begonnen.

Van harte hoop ik daarmede de Jongelingschap hebben gediend. te

Zo de Heere wil en wij leven hoop ik een andere rubriek te behandelen, nml. „Bijbelkunde" en stil te slaan bij de betekenis van de H. Schrift en elk Bijbelboek in het bijzonder. Sola Scriptura.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 december 1953

Daniel | 8 Pagina's

GEWIJDE GESCHIEDENIS O.T.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 december 1953

Daniel | 8 Pagina's