Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE DIENST DER BARMHARTIGHEID

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE DIENST DER BARMHARTIGHEID

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

(13).

Het diaconale werk is een opdracht van de grote Hogepriester onzer belijdenis. Wordt de kerk daarin ontrouw, dan zal de Heere met Zijn Geest nog meer van ons wijken, dan nu reeds het geval is. Daarom is het zo nodig, dat over het diaconale werk eens gesproken wordt. Onze belijdenisschriften doen dat ook. Van het vierde gebod lezen we in onze Heidelbergse catechismus: Dat ik, inzonderheid op de Sabbath, dat is op de rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome, om Gods Woord te horen, de Sacramenten de gebruiken, God de Heere openlijk aan te roepen en.... de armen Christelijke handreiking te doen. Op een andere plaats lezen we: „daartoe ook, dat ik trouwelijk arbeide, opdat ik.... de nooddruftige helpen moge." En tenslotte wordt er ook in het huwelijksformulier nog op gewezen. Daarin toch lezen we: „en dat gij bovendien iets over houdt om de nooddruftigen mede te delen."

Bovenal dringt de Schrift er meerdere malen op aan de armen te verzorgen. Rom. 15 : 26; 1 Cor. 16 : 2. Tegenwoordig worden er zulke hoge belastingen geheven en moeten er zoveel sociale lasten worden opgebracht, dat dit de gaven der gegoeden remt. Daarbij komt steeds meer de gestalte van Kaïn openbaar: Ben ik mijns broeders hoeder? "

Zo pas schreef ik, dat er steeds meer sociale lasten moeten worden opgebracht. Hoe is dat toch gekomen? Een 50 a 60tal jaren geleden waren de sociale verhoudingen in ons land niet bepaald rooskleurig. Nu moet U niet schrikken van het woord „sociale." Onder sociale verhouding versta ik, in dit verband, de verhouding tussen de verschillende maatschappelijke standen en meer in 't bijzonder nog de verhouding tussen werkgever en werknemers. Vaak was de weerloze werkman overgeleverd aan de willekeur van de kapitaalkrachtigen. Men moest lang en hard werken voor een klein loon. En als er ziekte in het gezin kwam? Of als de arbeider tijdens zijn werk een ongeluk overkwam? Dan werd er niet verdiend en kwam de armoede in huis of liever, dan werd de armoede nog groter. Heel jonge kinderen moesten vaak al afmattende arbeid verrichten, om ook enkele stuivers te verdienen. En als dan door ouderdom of verval van krachten de arbeiders ongeschikt was zijn werk te doen, werd hij ontslagen. Geen verdiensten meer en weer bittere armoede. Vele z.g.n. „Christelijke" werkgevers verstonden lum Christenplicht ten opzichte van hun arbeiders niet. Gelukkig waren er ook wel, die hun arbeiders goed behandelden. Doch dit waren uitzonderingen.

't Gevolg van deze wantoestanden is geweest, dat de arbeiders zich gingen organiseren, om te trachten verbetering van hun positie te verkrijgen; als het kan, langs de weg van hervorming, als het moet, langs de weg van geweld. De tegenwoordige organisatie staat veelal in het teken der revolutie, want zonodig wil men gebruik maken van het wapen der staking enerzijds of van de uitsluiting anderzijds. En dit is te veroordelen. Tenslotte moest de regering wel ingrijpen en zo kwam er een wet tot stand, waarbij de arbeid van kinderen beneden 12 jaar in de fabrieken verboden werd. Weldra volgden de veiligheidswet en de ongevallenwet, om later nog door meerdere sociale wetten gevolgd te worden. Natuurlijk stegen daardoor ook de sociale lasten en moesten de werkgevers dus steeds meer opbrengen.

„Nu zijn we zo ver, dat alle verhoudingen wettelijk geregeld en letterlijk omschreven zijn, " zoals ds. de Wit schrijft in zijn werk over Ruth, „en een ieder zoekt het eerst naar zijn recht en zoekt dan pas te komen tot de vervulling van zijn plicht. En onder dit alles is de liefde vaak zoek geraakt."

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 november 1955

Daniel | 8 Pagina's

DE DIENST DER BARMHARTIGHEID

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 november 1955

Daniel | 8 Pagina's