Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Tegen de regels van de viskunst in.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tegen de regels van de viskunst in.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Werpt het net aan de van het schip en gij zult rechterzijde vinden. (Joh. 21 : 6)

Hoe men vissen moest, dat wisten de discipelen wel. De meesten van hen waren toch geroutineerde vissers.

Niet het net aan de rechterzijde uitwerpen, want dan stond men zichzelf in de weg. Wel aan de linkerzijde, dan ging het goed.

En nu komt de Heere Jezus, de Opgestane Levensvorst, die de vissende discipelen in de Zee van Tiberias toeroept: „Werpt het net nu eens aan de rechterzijde, nadat gij de gehele nacht aan de linkerzijde tevergeefs gevist hebt". Ook bij deze verschijning krijgen de discipelen les op de leerschool van Christus. Lessen die gedurig ingaan tegen de regels die de mens gemaakt heeft, tegen alle menselijke berekeningen in. De discipelen krijgen de zo nodige lessen, die zij niet missen kunnen voor de taak die hen wacht. Te leren leven door en uit het geloof. Te leren vertrouwen op Christus, ook wanneer er van onze kant niets gelukt. Dat wij met al ons ploeteren en werken geen steek verder komen.

Dan moet Christus zelf Zijn Kerk leren, dat Zijn Middelaarsbediening van Zijn drie ambten van profeet, priester en koning, voortgezet wordt. Niet alleen op Hem te vertrouwen wanneer de wind met ons geloofsbootje is, maar ook wanneer de wind tegen is.

De discipelen moesten leren niet zo vleselijk van de Heere Jezus te denken. Hiervoor is niet één privé-les voldoende, maar meerdere privélessen, ja ook gedurig weer, omdat de discipelen en ook al Gods kinderen, zo werelds, aards en vleselijk van de bediening van de Zaligmaker denken.

Reeds eerder waren de discipelen van hun toekomstige taak en roeping onderwezen, tijdens het vergaderen van de discipelen. Toen was Hij zelf met hen in het schip. Nu stond Hij op de oever. Maar wel toeziende, ook al wisten de discipelen niet dat het Jezus was. De discipelen moesten leren, dat Hij toch met hen was, ook al zouden zij niet bewust Zijn tegenwoordigheid gevoelen. Dat wil Christus juist gedurig leren: eerst uitgewerkt zijn, eerst van onze kant niets meer te bezitten, zodat alleen Christus' genade cle Verlossing moet zijn. Leren leven in afhankelijkheid van Hem, die de Weg, de Waarheid en het Leven is.

Niet door eigen kracht, niet door macht en geweld zal het geschieden, zegt de Heere, maar door Mijn Geest.

Willen wij ons dan laten leren, of verachten wij al de roepstemmen des heils, die de Heere ons gedurig doet horen? Bij wie het niet kan en bij wie het niet mogelijk is, staat er geschreven:

„Wat bij de mensen onmogelijk is, is mogelijk bij God".

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 april 1964

Daniel | 8 Pagina's

Tegen de regels van de viskunst in.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 april 1964

Daniel | 8 Pagina's